Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41149 |
Resumo: | This thesis aims to investigate education as autonomy in Agostinho and Paulo Freire, focusing on a conceptual treatment of interiority, from Agostinho, and autonomy, from Freire. This is a qualitative research, using a dense bibliographic review and documentary analysis, with the theoretical reference being the base of the bibliography consulted. In the construction of the research report a study is presented on the historical milestone of the presence of autonomy in the context of Brazilian education, in which education and the curriculum begin to be disputed as a device of cultural overcoming in the construction of autonomy; in a second moment, the contributions of Enrique Dussel are used as theoretical and bibliographical references, with special attention to the concept of political autonomy; and the concept of educational autonomy, by Paulo Freire, is studied as a driving force for the potential of human autonomy. The thesis concludes with an analysis of education as autonomy in Agostinho and Paulo Freire, in which the proposal of education and curriculum as autonomy in Agostinho is developed more specifically, with his work De Magistro being the foundation of the analysis of the concept of interior man where autonomy takes place. This research aims to clearly defend that education can build autonomy in the subject, a thesis based on the indicated referential, without disregarding the influences of their respective social, historical and cultural contexts |
id |
PUC_SP-1_e8dc52d0eb044191475d011738665125 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/41149 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Casali, Alipiohttp://lattes.cnpq.br/7969272872511400http://lattes.cnpq.br/6869315789540591Souza, Adailson Nascimento2024-03-22T16:04:57Z2024-03-22T16:04:57Z2024-02-07Souza, Adailson Nascimento. Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire. 2024. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41149This thesis aims to investigate education as autonomy in Agostinho and Paulo Freire, focusing on a conceptual treatment of interiority, from Agostinho, and autonomy, from Freire. This is a qualitative research, using a dense bibliographic review and documentary analysis, with the theoretical reference being the base of the bibliography consulted. In the construction of the research report a study is presented on the historical milestone of the presence of autonomy in the context of Brazilian education, in which education and the curriculum begin to be disputed as a device of cultural overcoming in the construction of autonomy; in a second moment, the contributions of Enrique Dussel are used as theoretical and bibliographical references, with special attention to the concept of political autonomy; and the concept of educational autonomy, by Paulo Freire, is studied as a driving force for the potential of human autonomy. The thesis concludes with an analysis of education as autonomy in Agostinho and Paulo Freire, in which the proposal of education and curriculum as autonomy in Agostinho is developed more specifically, with his work De Magistro being the foundation of the analysis of the concept of interior man where autonomy takes place. This research aims to clearly defend that education can build autonomy in the subject, a thesis based on the indicated referential, without disregarding the influences of their respective social, historical and cultural contextsEsta tese tem por finalidade investigar a educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire, debruçando-se num tratamento conceitual da interioridade, a partir de Agostinho, e autonomia, a partir de Freire. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, com a utilização de revisão bibliográfica densa e de análise documental, sendo o referencial teórico a base da bibliografia consultada. Na construção do relatório de pesquisa, é apresentado um estudo sobre o marco histórico da inserção da autonomia no contexto da educação brasileira, em que a educação e o currículo passam a ser disputados como um instrumento de superação cultural; num segundo momento, são utilizadas como referenciais teóricos e bibliográficos: as contribuições de Enrique Dussel, com atenção especial para o conceito de autonomia política; e o conceito de autonomia educacional, de Paulo Freire, como força motriz para a potencialidade da autonomia humana. Conclui-se com uma análise acerca da educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire, em que se desenvolve mais especificamente a proposta da educação e do currículo como autonomia em Agostinho, sendo a sua obra De Magistro o fundamento da análise do conceito de homem interior, onde se realiza a autonomia. Esta pesquisa visa defender, de forma clara, que a educação pode construir a autonomia no sujeito, tese fundamentada nos referenciais mencionados, sem desconsiderar as influências dos seus respectivos contextos social, histórico e culturalCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOEducaçãoCurrículoAutonomiaAgostinhoPaulo FreireEnrique DusselEducationCurriculumAutonomyAgostinhoPaulo FreireEnrique DusselEducação como autonomia em Agostinho e Paulo FreireEducation as autonomy in Agostinho and Paulo Freireinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALAdailson Nascimento Souza.pdfapplication/pdf1815622https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41149/1/Adailson%20Nascimento%20Souza.pdf957c7960cc094c79e7c0fb399ca335ceMD51TEXTAdailson Nascimento Souza.pdf.txtAdailson Nascimento Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain280375https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41149/2/Adailson%20Nascimento%20Souza.pdf.txt2f487994fff2eac9599734d648339ecdMD52THUMBNAILAdailson Nascimento Souza.pdf.jpgAdailson Nascimento Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1157https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41149/3/Adailson%20Nascimento%20Souza.pdf.jpg886e16e8d9a6958e1229ee51cb5e9e2aMD53handle/411492024-08-30 19:24:21.097oai:repositorio.pucsp.br:handle/41149Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-08-30T22:24:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Education as autonomy in Agostinho and Paulo Freire |
title |
Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire |
spellingShingle |
Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire Souza, Adailson Nascimento CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Educação Currículo Autonomia Agostinho Paulo Freire Enrique Dussel Education Curriculum Autonomy Agostinho Paulo Freire Enrique Dussel |
title_short |
Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire |
title_full |
Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire |
title_fullStr |
Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire |
title_full_unstemmed |
Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire |
title_sort |
Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire |
author |
Souza, Adailson Nascimento |
author_facet |
Souza, Adailson Nascimento |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Casali, Alipio |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7969272872511400 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6869315789540591 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Adailson Nascimento |
contributor_str_mv |
Casali, Alipio |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Educação Currículo Autonomia Agostinho Paulo Freire Enrique Dussel Education Curriculum Autonomy Agostinho Paulo Freire Enrique Dussel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Currículo Autonomia Agostinho Paulo Freire Enrique Dussel |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Curriculum Autonomy Agostinho Paulo Freire Enrique Dussel |
description |
This thesis aims to investigate education as autonomy in Agostinho and Paulo Freire, focusing on a conceptual treatment of interiority, from Agostinho, and autonomy, from Freire. This is a qualitative research, using a dense bibliographic review and documentary analysis, with the theoretical reference being the base of the bibliography consulted. In the construction of the research report a study is presented on the historical milestone of the presence of autonomy in the context of Brazilian education, in which education and the curriculum begin to be disputed as a device of cultural overcoming in the construction of autonomy; in a second moment, the contributions of Enrique Dussel are used as theoretical and bibliographical references, with special attention to the concept of political autonomy; and the concept of educational autonomy, by Paulo Freire, is studied as a driving force for the potential of human autonomy. The thesis concludes with an analysis of education as autonomy in Agostinho and Paulo Freire, in which the proposal of education and curriculum as autonomy in Agostinho is developed more specifically, with his work De Magistro being the foundation of the analysis of the concept of interior man where autonomy takes place. This research aims to clearly defend that education can build autonomy in the subject, a thesis based on the indicated referential, without disregarding the influences of their respective social, historical and cultural contexts |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-03-22T16:04:57Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-03-22T16:04:57Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024-02-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Souza, Adailson Nascimento. Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire. 2024. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41149 |
identifier_str_mv |
Souza, Adailson Nascimento. Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire. 2024. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41149 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41149/1/Adailson%20Nascimento%20Souza.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41149/2/Adailson%20Nascimento%20Souza.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41149/3/Adailson%20Nascimento%20Souza.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
957c7960cc094c79e7c0fb399ca335ce 2f487994fff2eac9599734d648339ecd 886e16e8d9a6958e1229ee51cb5e9e2a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277848069865472 |