Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Adailson Nascimento
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41149
Resumo: This thesis aims to investigate education as autonomy in Agostinho and Paulo Freire, focusing on a conceptual treatment of interiority, from Agostinho, and autonomy, from Freire. This is a qualitative research, using a dense bibliographic review and documentary analysis, with the theoretical reference being the base of the bibliography consulted. In the construction of the research report a study is presented on the historical milestone of the presence of autonomy in the context of Brazilian education, in which education and the curriculum begin to be disputed as a device of cultural overcoming in the construction of autonomy; in a second moment, the contributions of Enrique Dussel are used as theoretical and bibliographical references, with special attention to the concept of political autonomy; and the concept of educational autonomy, by Paulo Freire, is studied as a driving force for the potential of human autonomy. The thesis concludes with an analysis of education as autonomy in Agostinho and Paulo Freire, in which the proposal of education and curriculum as autonomy in Agostinho is developed more specifically, with his work De Magistro being the foundation of the analysis of the concept of interior man where autonomy takes place. This research aims to clearly defend that education can build autonomy in the subject, a thesis based on the indicated referential, without disregarding the influences of their respective social, historical and cultural contexts
id PUC_SP-1_e8dc52d0eb044191475d011738665125
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/41149
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Casali, Alipiohttp://lattes.cnpq.br/7969272872511400http://lattes.cnpq.br/6869315789540591Souza, Adailson Nascimento2024-03-22T16:04:57Z2024-03-22T16:04:57Z2024-02-07Souza, Adailson Nascimento. Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire. 2024. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41149This thesis aims to investigate education as autonomy in Agostinho and Paulo Freire, focusing on a conceptual treatment of interiority, from Agostinho, and autonomy, from Freire. This is a qualitative research, using a dense bibliographic review and documentary analysis, with the theoretical reference being the base of the bibliography consulted. In the construction of the research report a study is presented on the historical milestone of the presence of autonomy in the context of Brazilian education, in which education and the curriculum begin to be disputed as a device of cultural overcoming in the construction of autonomy; in a second moment, the contributions of Enrique Dussel are used as theoretical and bibliographical references, with special attention to the concept of political autonomy; and the concept of educational autonomy, by Paulo Freire, is studied as a driving force for the potential of human autonomy. The thesis concludes with an analysis of education as autonomy in Agostinho and Paulo Freire, in which the proposal of education and curriculum as autonomy in Agostinho is developed more specifically, with his work De Magistro being the foundation of the analysis of the concept of interior man where autonomy takes place. This research aims to clearly defend that education can build autonomy in the subject, a thesis based on the indicated referential, without disregarding the influences of their respective social, historical and cultural contextsEsta tese tem por finalidade investigar a educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire, debruçando-se num tratamento conceitual da interioridade, a partir de Agostinho, e autonomia, a partir de Freire. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, com a utilização de revisão bibliográfica densa e de análise documental, sendo o referencial teórico a base da bibliografia consultada. Na construção do relatório de pesquisa, é apresentado um estudo sobre o marco histórico da inserção da autonomia no contexto da educação brasileira, em que a educação e o currículo passam a ser disputados como um instrumento de superação cultural; num segundo momento, são utilizadas como referenciais teóricos e bibliográficos: as contribuições de Enrique Dussel, com atenção especial para o conceito de autonomia política; e o conceito de autonomia educacional, de Paulo Freire, como força motriz para a potencialidade da autonomia humana. Conclui-se com uma análise acerca da educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire, em que se desenvolve mais especificamente a proposta da educação e do currículo como autonomia em Agostinho, sendo a sua obra De Magistro o fundamento da análise do conceito de homem interior, onde se realiza a autonomia. Esta pesquisa visa defender, de forma clara, que a educação pode construir a autonomia no sujeito, tese fundamentada nos referenciais mencionados, sem desconsiderar as influências dos seus respectivos contextos social, histórico e culturalCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOEducaçãoCurrículoAutonomiaAgostinhoPaulo FreireEnrique DusselEducationCurriculumAutonomyAgostinhoPaulo FreireEnrique DusselEducação como autonomia em Agostinho e Paulo FreireEducation as autonomy in Agostinho and Paulo Freireinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALAdailson Nascimento Souza.pdfapplication/pdf1815622https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41149/1/Adailson%20Nascimento%20Souza.pdf957c7960cc094c79e7c0fb399ca335ceMD51TEXTAdailson Nascimento Souza.pdf.txtAdailson Nascimento Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain280375https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41149/2/Adailson%20Nascimento%20Souza.pdf.txt2f487994fff2eac9599734d648339ecdMD52THUMBNAILAdailson Nascimento Souza.pdf.jpgAdailson Nascimento Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1157https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41149/3/Adailson%20Nascimento%20Souza.pdf.jpg886e16e8d9a6958e1229ee51cb5e9e2aMD53handle/411492024-08-30 19:24:21.097oai:repositorio.pucsp.br:handle/41149Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-08-30T22:24:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Education as autonomy in Agostinho and Paulo Freire
title Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire
spellingShingle Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire
Souza, Adailson Nascimento
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Educação
Currículo
Autonomia
Agostinho
Paulo Freire
Enrique Dussel
Education
Curriculum
Autonomy
Agostinho
Paulo Freire
Enrique Dussel
title_short Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire
title_full Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire
title_fullStr Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire
title_full_unstemmed Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire
title_sort Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire
author Souza, Adailson Nascimento
author_facet Souza, Adailson Nascimento
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Casali, Alipio
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7969272872511400
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6869315789540591
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Adailson Nascimento
contributor_str_mv Casali, Alipio
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Educação
Currículo
Autonomia
Agostinho
Paulo Freire
Enrique Dussel
Education
Curriculum
Autonomy
Agostinho
Paulo Freire
Enrique Dussel
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Currículo
Autonomia
Agostinho
Paulo Freire
Enrique Dussel
dc.subject.eng.fl_str_mv Education
Curriculum
Autonomy
Agostinho
Paulo Freire
Enrique Dussel
description This thesis aims to investigate education as autonomy in Agostinho and Paulo Freire, focusing on a conceptual treatment of interiority, from Agostinho, and autonomy, from Freire. This is a qualitative research, using a dense bibliographic review and documentary analysis, with the theoretical reference being the base of the bibliography consulted. In the construction of the research report a study is presented on the historical milestone of the presence of autonomy in the context of Brazilian education, in which education and the curriculum begin to be disputed as a device of cultural overcoming in the construction of autonomy; in a second moment, the contributions of Enrique Dussel are used as theoretical and bibliographical references, with special attention to the concept of political autonomy; and the concept of educational autonomy, by Paulo Freire, is studied as a driving force for the potential of human autonomy. The thesis concludes with an analysis of education as autonomy in Agostinho and Paulo Freire, in which the proposal of education and curriculum as autonomy in Agostinho is developed more specifically, with his work De Magistro being the foundation of the analysis of the concept of interior man where autonomy takes place. This research aims to clearly defend that education can build autonomy in the subject, a thesis based on the indicated referential, without disregarding the influences of their respective social, historical and cultural contexts
publishDate 2024
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-03-22T16:04:57Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-03-22T16:04:57Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024-02-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Souza, Adailson Nascimento. Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire. 2024. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41149
identifier_str_mv Souza, Adailson Nascimento. Educação como autonomia em Agostinho e Paulo Freire. 2024. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41149
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41149/1/Adailson%20Nascimento%20Souza.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41149/2/Adailson%20Nascimento%20Souza.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41149/3/Adailson%20Nascimento%20Souza.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 957c7960cc094c79e7c0fb399ca335ce
2f487994fff2eac9599734d648339ecd
886e16e8d9a6958e1229ee51cb5e9e2a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277848069865472