A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Fernanda Calderani da
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28572
Resumo: This research focuses on analyzing the pedagogical practices of authors who studied ways that provide meaningful learning for students, in schools, and understanding the contributions of the different languages in the development of children. It is a theoretical work which seeks to exemplify the possibilities of using different practices in children’s education, taking into consideration the interests and characteristics of each child. For this, a survey was made of the main theories of learning and of authors who experienced an alternative pedagogy, creating innovative practices and using many different activities and resources, with the goal of providing an education connected to life. The research confirmed that children learn best when they have the opportunity to experience meaningful content, and pointed out that teachers need to innovate in practice, building learning situations that lead students to construct their own knowledge, knowledge for life. The use of meaningful practice gives students the opportunity to learn with more pleasure, to experience their own learning, to contribute, to grow, immediately, to the full development of children, who learn playing
id PUC_SP-1_e9467eb12f9bf01420efacc65567c804
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28572
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Elias, Marisa Del CioppoRocha, Fernanda Calderani da2022-10-05T22:08:14Z2022-10-05T22:08:14Z2012-11-06Rocha, Fernanda Calderani da. A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28572This research focuses on analyzing the pedagogical practices of authors who studied ways that provide meaningful learning for students, in schools, and understanding the contributions of the different languages in the development of children. It is a theoretical work which seeks to exemplify the possibilities of using different practices in children’s education, taking into consideration the interests and characteristics of each child. For this, a survey was made of the main theories of learning and of authors who experienced an alternative pedagogy, creating innovative practices and using many different activities and resources, with the goal of providing an education connected to life. The research confirmed that children learn best when they have the opportunity to experience meaningful content, and pointed out that teachers need to innovate in practice, building learning situations that lead students to construct their own knowledge, knowledge for life. The use of meaningful practice gives students the opportunity to learn with more pleasure, to experience their own learning, to contribute, to grow, immediately, to the full development of children, who learn playingEsta pesquisa tem como foco analisar as práticas pedagógicas de autores que estudaram caminhos que proporcionassem aprendizagens significativas para os alunos, nas escolas, e entender as contribuições das diferentes linguagens no desenvolvimento das crianças. Trata-se de um trabalho teórico que busca exemplificar as possibilidades de uso de diferentes práticas na educação de crianças, levando em consideração o interesse e as características próprias de cada criança. Para tanto, foi feito um levantamento das principais teorias de aprendizagem e, de autores que vivenciaram uma Pedagogia alternativa, criando praticas inovadoras e utilizando as mais diversas atividades e recursos, com o objetivo de proporcionar um ensino ligado á vida. A pesquisa confirmou que as crianças aprendem melhor quando tem oportunidade de vivenciar conteúdos significativos e, assinalou que os professores precisam inovar na prática, construindo situações de aprendizagem que leve os alunos a construírem o próprio conhecimento, um conhecimento para a vida. A utilização de praticas significativas dá aos alunos oportunidade de aprender com mais prazer, vivenciar as próprias aprendizagens, contribuir, crescer, logo, para o desenvolvimento completo das crianças, que aprendem brincandoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAprendizagem significativaCriançaDiferentes linguagensMeaningful learningDifferent languagesLearningChildrenA aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criançaThe meaningful learning by the usage of the different languages of childreninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFERNANDA CALDERANI DA ROCHA - TCC.pdfapplication/pdf284106https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28572/1/FERNANDA%20CALDERANI%20DA%20ROCHA%20-%20TCC.pdfe60131bb46ef2c121951a92764ffef5bMD51TEXTFERNANDA CALDERANI DA ROCHA - TCC.pdf.txtFERNANDA CALDERANI DA ROCHA - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain120350https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28572/2/FERNANDA%20CALDERANI%20DA%20ROCHA%20-%20TCC.pdf.txtdb520a5dedef1663362107efcba664b0MD52THUMBNAILFERNANDA CALDERANI DA ROCHA - TCC.pdf.jpgFERNANDA CALDERANI DA ROCHA - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1234https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28572/3/FERNANDA%20CALDERANI%20DA%20ROCHA%20-%20TCC.pdf.jpgf6205996bb82662136adb04f6716828eMD53handle/285722022-10-06 01:04:18.182oai:repositorio.pucsp.br:handle/28572Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-06T04:04:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv The meaningful learning by the usage of the different languages of children
title A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança
spellingShingle A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança
Rocha, Fernanda Calderani da
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Aprendizagem significativa
Criança
Diferentes linguagens
Meaningful learning
Different languages
Learning
Children
title_short A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança
title_full A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança
title_fullStr A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança
title_full_unstemmed A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança
title_sort A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança
author Rocha, Fernanda Calderani da
author_facet Rocha, Fernanda Calderani da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Elias, Marisa Del Cioppo
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Fernanda Calderani da
contributor_str_mv Elias, Marisa Del Cioppo
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Aprendizagem significativa
Criança
Diferentes linguagens
Meaningful learning
Different languages
Learning
Children
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem significativa
Criança
Diferentes linguagens
dc.subject.eng.fl_str_mv Meaningful learning
Different languages
Learning
Children
description This research focuses on analyzing the pedagogical practices of authors who studied ways that provide meaningful learning for students, in schools, and understanding the contributions of the different languages in the development of children. It is a theoretical work which seeks to exemplify the possibilities of using different practices in children’s education, taking into consideration the interests and characteristics of each child. For this, a survey was made of the main theories of learning and of authors who experienced an alternative pedagogy, creating innovative practices and using many different activities and resources, with the goal of providing an education connected to life. The research confirmed that children learn best when they have the opportunity to experience meaningful content, and pointed out that teachers need to innovate in practice, building learning situations that lead students to construct their own knowledge, knowledge for life. The use of meaningful practice gives students the opportunity to learn with more pleasure, to experience their own learning, to contribute, to grow, immediately, to the full development of children, who learn playing
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-11-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-05T22:08:14Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-05T22:08:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Rocha, Fernanda Calderani da. A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28572
identifier_str_mv Rocha, Fernanda Calderani da. A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28572
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28572/1/FERNANDA%20CALDERANI%20DA%20ROCHA%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28572/2/FERNANDA%20CALDERANI%20DA%20ROCHA%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28572/3/FERNANDA%20CALDERANI%20DA%20ROCHA%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e60131bb46ef2c121951a92764ffef5b
db520a5dedef1663362107efcba664b0
f6205996bb82662136adb04f6716828e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277812516847616