A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28572 |
Resumo: | This research focuses on analyzing the pedagogical practices of authors who studied ways that provide meaningful learning for students, in schools, and understanding the contributions of the different languages in the development of children. It is a theoretical work which seeks to exemplify the possibilities of using different practices in children’s education, taking into consideration the interests and characteristics of each child. For this, a survey was made of the main theories of learning and of authors who experienced an alternative pedagogy, creating innovative practices and using many different activities and resources, with the goal of providing an education connected to life. The research confirmed that children learn best when they have the opportunity to experience meaningful content, and pointed out that teachers need to innovate in practice, building learning situations that lead students to construct their own knowledge, knowledge for life. The use of meaningful practice gives students the opportunity to learn with more pleasure, to experience their own learning, to contribute, to grow, immediately, to the full development of children, who learn playing |
id |
PUC_SP-1_e9467eb12f9bf01420efacc65567c804 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28572 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Elias, Marisa Del CioppoRocha, Fernanda Calderani da2022-10-05T22:08:14Z2022-10-05T22:08:14Z2012-11-06Rocha, Fernanda Calderani da. A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28572This research focuses on analyzing the pedagogical practices of authors who studied ways that provide meaningful learning for students, in schools, and understanding the contributions of the different languages in the development of children. It is a theoretical work which seeks to exemplify the possibilities of using different practices in children’s education, taking into consideration the interests and characteristics of each child. For this, a survey was made of the main theories of learning and of authors who experienced an alternative pedagogy, creating innovative practices and using many different activities and resources, with the goal of providing an education connected to life. The research confirmed that children learn best when they have the opportunity to experience meaningful content, and pointed out that teachers need to innovate in practice, building learning situations that lead students to construct their own knowledge, knowledge for life. The use of meaningful practice gives students the opportunity to learn with more pleasure, to experience their own learning, to contribute, to grow, immediately, to the full development of children, who learn playingEsta pesquisa tem como foco analisar as práticas pedagógicas de autores que estudaram caminhos que proporcionassem aprendizagens significativas para os alunos, nas escolas, e entender as contribuições das diferentes linguagens no desenvolvimento das crianças. Trata-se de um trabalho teórico que busca exemplificar as possibilidades de uso de diferentes práticas na educação de crianças, levando em consideração o interesse e as características próprias de cada criança. Para tanto, foi feito um levantamento das principais teorias de aprendizagem e, de autores que vivenciaram uma Pedagogia alternativa, criando praticas inovadoras e utilizando as mais diversas atividades e recursos, com o objetivo de proporcionar um ensino ligado á vida. A pesquisa confirmou que as crianças aprendem melhor quando tem oportunidade de vivenciar conteúdos significativos e, assinalou que os professores precisam inovar na prática, construindo situações de aprendizagem que leve os alunos a construírem o próprio conhecimento, um conhecimento para a vida. A utilização de praticas significativas dá aos alunos oportunidade de aprender com mais prazer, vivenciar as próprias aprendizagens, contribuir, crescer, logo, para o desenvolvimento completo das crianças, que aprendem brincandoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAprendizagem significativaCriançaDiferentes linguagensMeaningful learningDifferent languagesLearningChildrenA aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criançaThe meaningful learning by the usage of the different languages of childreninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFERNANDA CALDERANI DA ROCHA - TCC.pdfapplication/pdf284106https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28572/1/FERNANDA%20CALDERANI%20DA%20ROCHA%20-%20TCC.pdfe60131bb46ef2c121951a92764ffef5bMD51TEXTFERNANDA CALDERANI DA ROCHA - TCC.pdf.txtFERNANDA CALDERANI DA ROCHA - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain120350https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28572/2/FERNANDA%20CALDERANI%20DA%20ROCHA%20-%20TCC.pdf.txtdb520a5dedef1663362107efcba664b0MD52THUMBNAILFERNANDA CALDERANI DA ROCHA - TCC.pdf.jpgFERNANDA CALDERANI DA ROCHA - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1234https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28572/3/FERNANDA%20CALDERANI%20DA%20ROCHA%20-%20TCC.pdf.jpgf6205996bb82662136adb04f6716828eMD53handle/285722022-10-06 01:04:18.182oai:repositorio.pucsp.br:handle/28572Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-06T04:04:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
The meaningful learning by the usage of the different languages of children |
title |
A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança |
spellingShingle |
A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança Rocha, Fernanda Calderani da CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Aprendizagem significativa Criança Diferentes linguagens Meaningful learning Different languages Learning Children |
title_short |
A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança |
title_full |
A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança |
title_fullStr |
A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança |
title_full_unstemmed |
A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança |
title_sort |
A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança |
author |
Rocha, Fernanda Calderani da |
author_facet |
Rocha, Fernanda Calderani da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Elias, Marisa Del Cioppo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Fernanda Calderani da |
contributor_str_mv |
Elias, Marisa Del Cioppo |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Aprendizagem significativa Criança Diferentes linguagens Meaningful learning Different languages Learning Children |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem significativa Criança Diferentes linguagens |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Meaningful learning Different languages Learning Children |
description |
This research focuses on analyzing the pedagogical practices of authors who studied ways that provide meaningful learning for students, in schools, and understanding the contributions of the different languages in the development of children. It is a theoretical work which seeks to exemplify the possibilities of using different practices in children’s education, taking into consideration the interests and characteristics of each child. For this, a survey was made of the main theories of learning and of authors who experienced an alternative pedagogy, creating innovative practices and using many different activities and resources, with the goal of providing an education connected to life. The research confirmed that children learn best when they have the opportunity to experience meaningful content, and pointed out that teachers need to innovate in practice, building learning situations that lead students to construct their own knowledge, knowledge for life. The use of meaningful practice gives students the opportunity to learn with more pleasure, to experience their own learning, to contribute, to grow, immediately, to the full development of children, who learn playing |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-11-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-10-05T22:08:14Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-10-05T22:08:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Rocha, Fernanda Calderani da. A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28572 |
identifier_str_mv |
Rocha, Fernanda Calderani da. A aprendizagem significativa utilizando as diferentes linguagens da criança. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28572 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28572/1/FERNANDA%20CALDERANI%20DA%20ROCHA%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28572/2/FERNANDA%20CALDERANI%20DA%20ROCHA%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28572/3/FERNANDA%20CALDERANI%20DA%20ROCHA%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e60131bb46ef2c121951a92764ffef5b db520a5dedef1663362107efcba664b0 f6205996bb82662136adb04f6716828e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277812516847616 |