Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leme, Renata Coradi
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16840
Resumo: Skinner says that tact is a verbal operant under environmental control (an object, a fact or one of its properties) which includes the behavior of the speaker, as when he describes his present, past or future action. Many aspects can interfere in tact, distorting the link between what is said and the real fact. Verbal correspondence area works with the relationship between verbal and nonverbal behavior, as such, between what a person says and do, said or will say and your real practice. This study contributed for a better understanding of the variables that interferes in the verbal-nonverbal correspondence in a natural environment analyzing set ups in which that correspondence occurred or not. Two 5thteachers were subjects. The data were recorded in the classroom and transcript besides. It was observed four classes to one teacher and five classes to the other. Based on transcription the questionnaires were created and showed about ten situations observed in classes, each of them followed by a question about teacher behavior (future or past). The results showed that the teachers presented correspondence repots more frequently for a questionnaires related a past behavior. The study allowed the indication of possible variables that interfere in a correspondence between verbal and nonverbal behavior of the teacher in a natural environment
id PUC_SP-1_ecf5eb3d5d1e34f34bc813bd31ad0e7c
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/16840
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Pereira, Maria Eliza MazzilliLeme, Renata Coradi2016-04-29T13:18:10Z2008-06-042005-05-20Leme, Renata Coradi. Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula. 2005. 139 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16840Skinner says that tact is a verbal operant under environmental control (an object, a fact or one of its properties) which includes the behavior of the speaker, as when he describes his present, past or future action. Many aspects can interfere in tact, distorting the link between what is said and the real fact. Verbal correspondence area works with the relationship between verbal and nonverbal behavior, as such, between what a person says and do, said or will say and your real practice. This study contributed for a better understanding of the variables that interferes in the verbal-nonverbal correspondence in a natural environment analyzing set ups in which that correspondence occurred or not. Two 5thteachers were subjects. The data were recorded in the classroom and transcript besides. It was observed four classes to one teacher and five classes to the other. Based on transcription the questionnaires were created and showed about ten situations observed in classes, each of them followed by a question about teacher behavior (future or past). The results showed that the teachers presented correspondence repots more frequently for a questionnaires related a past behavior. The study allowed the indication of possible variables that interfere in a correspondence between verbal and nonverbal behavior of the teacher in a natural environmentSkinner afirma que o tato é um operante verbal sob controle de aspectos do ambiente (um objeto, um acontecimento ou uma propriedade deles), que incluem o comportamento do próprio falante, como quando descreve sua ação, presente, passada ou futura. Diversos fatores podem interferir no tato, distorcendo a relação entre o relato verbal e o fato relatado. A área de correspondência verbal enfoca essa relação entre o comportamento verbal e o não verbal, ou seja, entre o que um indivíduo diz que faz, fez ou fará e a sua prática real. Este estudo pretendeu contribuir para uma melhor compreensão das variáveis interferentes na correspondência verbal-não verbal em uma situação natural do ambiente escolar, analisando as situações em que tal correspondência ocorreu ou não. Foram sujeitos do estudo dois professores que lecionavam para uma 5ª séries do Ensino Fundamental. Os dados foram coletados por meio da gravação das aulas, que em seguida foram transcritas. Observaram-se 4 aulas para um sujeito e cinco para outro. Com base na transcrição montaram-se questionários que apresentavam cerca de dez situações observadas em sala de aula, cada uma delas seguida de uma pergunta sobre o que o professor faria (comportamento futuro) ou sobre o que fez (comportamento passado) naquela situação. Os dados apontam que os sujeitos emitiram, com maior freqüência, relatos correspondentes à situação observada, principalmente para as questões referentes a um comportamento passado. O estudo permitiu a indicação de possíveis variáveis que influenciam a correspondência entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em ambiente naturalapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35580/Renata%20Coradi%20Leme.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Experimental: Análise do ComportamentoPUC-SPBRPsicologiaComunicação oralComunicação não verbalcorrespondência verbalambiente naturalrelação dizer/fazerCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALCorrespondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRenata Coradi Leme.pdf.txtRenata Coradi Leme.pdf.txtExtracted texttext/plain221858https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16840/3/Renata%20Coradi%20Leme.pdf.txt9f7ab9151e79057fea08dbb8c9dd30c6MD53ORIGINALRenata Coradi Leme.pdfapplication/pdf373256https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16840/1/Renata%20Coradi%20Leme.pdf8da77a7fdde9f1ea3989a43edc2944aeMD51THUMBNAILRenata Coradi Leme.pdf.jpgRenata Coradi Leme.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2103https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16840/2/Renata%20Coradi%20Leme.pdf.jpgcbe1a18c688cdcb7cb7bf8ff1002d4efMD52handle/168402022-04-27 18:58:24.249oai:repositorio.pucsp.br:handle/16840Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T21:58:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula
title Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula
spellingShingle Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula
Leme, Renata Coradi
Comunicação oral
Comunicação não verbal
correspondência verbal
ambiente natural
relação dizer/fazer
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
title_short Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula
title_full Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula
title_fullStr Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula
title_full_unstemmed Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula
title_sort Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula
author Leme, Renata Coradi
author_facet Leme, Renata Coradi
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pereira, Maria Eliza Mazzilli
dc.contributor.author.fl_str_mv Leme, Renata Coradi
contributor_str_mv Pereira, Maria Eliza Mazzilli
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação oral
Comunicação não verbal
correspondência verbal
ambiente natural
relação dizer/fazer
topic Comunicação oral
Comunicação não verbal
correspondência verbal
ambiente natural
relação dizer/fazer
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
description Skinner says that tact is a verbal operant under environmental control (an object, a fact or one of its properties) which includes the behavior of the speaker, as when he describes his present, past or future action. Many aspects can interfere in tact, distorting the link between what is said and the real fact. Verbal correspondence area works with the relationship between verbal and nonverbal behavior, as such, between what a person says and do, said or will say and your real practice. This study contributed for a better understanding of the variables that interferes in the verbal-nonverbal correspondence in a natural environment analyzing set ups in which that correspondence occurred or not. Two 5thteachers were subjects. The data were recorded in the classroom and transcript besides. It was observed four classes to one teacher and five classes to the other. Based on transcription the questionnaires were created and showed about ten situations observed in classes, each of them followed by a question about teacher behavior (future or past). The results showed that the teachers presented correspondence repots more frequently for a questionnaires related a past behavior. The study allowed the indication of possible variables that interfere in a correspondence between verbal and nonverbal behavior of the teacher in a natural environment
publishDate 2005
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-05-20
dc.date.available.fl_str_mv 2008-06-04
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-29T13:18:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Leme, Renata Coradi. Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula. 2005. 139 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16840
identifier_str_mv Leme, Renata Coradi. Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula. 2005. 139 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16840
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Experimental: Análise do Comportamento
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16840/3/Renata%20Coradi%20Leme.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16840/1/Renata%20Coradi%20Leme.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16840/2/Renata%20Coradi%20Leme.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 9f7ab9151e79057fea08dbb8c9dd30c6
8da77a7fdde9f1ea3989a43edc2944ae
cbe1a18c688cdcb7cb7bf8ff1002d4ef
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277808280600576