Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Dánie Marcelo de
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13910
Resumo: The sweeping changes taking place in society in the last decades have been requiring new configurations in educational practices. Teachers and students are invited to attend learning environments mediated by computer. Taking this need into account, this study contemplates the distance education context and aims at analyzing reculturing, restructuring and retiming processes (Fullan, 1996) in teacher-students discourse at Teachers Links Programme at PUCSP, intended for state school teachers of English. The main theoretical underpinning for the research is provided by studies of Fullan (1996), Hannay & Ross (1997) about reculturing, restructuring and retiming processes. The study also addresses the concept of social and teaching presence by Garrison & Anderson (2003). The research questions are the following: 1) How do teachers discourses collaborate for teachers-students live deeply possible reculturing, restructuring and retiming processes? 2) What evidence of reculturing, restructuring and retiming processes can be seen, during the process of learning in the teachers-students messages? The research methodology is based on interpretative approach with analyzing discussion forums and interviews with the participants. Results suggest some linguistic data that can characterize processes of reculturing, structuring and retiming processes in the teachers-students discourses
id PUC_SP-1_ee536261c91ed50a70e86f6e14bcd081
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/13910
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Collins, Heloisahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4730325Z6Jesus, Dánie Marcelo de2016-04-28T18:23:33Z2007-11-062007-08-24Jesus, Dánie Marcelo de. Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital. 2007. 233 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13910The sweeping changes taking place in society in the last decades have been requiring new configurations in educational practices. Teachers and students are invited to attend learning environments mediated by computer. Taking this need into account, this study contemplates the distance education context and aims at analyzing reculturing, restructuring and retiming processes (Fullan, 1996) in teacher-students discourse at Teachers Links Programme at PUCSP, intended for state school teachers of English. The main theoretical underpinning for the research is provided by studies of Fullan (1996), Hannay & Ross (1997) about reculturing, restructuring and retiming processes. The study also addresses the concept of social and teaching presence by Garrison & Anderson (2003). The research questions are the following: 1) How do teachers discourses collaborate for teachers-students live deeply possible reculturing, restructuring and retiming processes? 2) What evidence of reculturing, restructuring and retiming processes can be seen, during the process of learning in the teachers-students messages? The research methodology is based on interpretative approach with analyzing discussion forums and interviews with the participants. Results suggest some linguistic data that can characterize processes of reculturing, structuring and retiming processes in the teachers-students discoursesAs transformações ocorridas na sociedade nas últimas décadas vêm sugerindo novas configurações nas práticas educacionais. Professores e alunos são convidados a participar de ambiente de aprendizagem mediado por computador. Considerando esse cenário, este trabalho se insere no contexto de Educação a distância e tem como finalidade analisar indícios de processo de reculturação, reestruturação e reorganização temporal (Fullan, 1996) no discurso de professores-alunos do Programa Teachers Links da PUC-SP, dirigido a professores de inglês de escolas públicas. O trabalho encontrou suporte teórico nos estudos de Fullan (1996), Hannay & Ross (1997) sobre o conceito de reculturação, reestruturação e reorganização temporal. Esta pesquisa também discute o conceito de presença social e de ensino de Garrison & Anderson (2003). As questões que nortearam a pesquisa foram as seguintes: 1) De que forma o discurso das professoras colabora para que os discentes vivenciem possíveis processos de reculturação, reestruturação e reorganização temporal? 2) Que possíveis indícios de reculturação, reestruturação e reorganização temporal podem ser observados, durante o processo de aprendizagem nas mensagens dos professores-alunos? A metodologia de pesquisa teve uma abordagem interpretativa com análise das interações em fóruns de discussão e entrevistas com os participantes. Os resultados sugerem algumas evidências lingüísticas que podem ser sinalizadores de processos de reculturação, reestruturação e reorganização temporal no discurso dos professores-alunosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30763/Danie%20Marcelo%20de%20Jesus.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaEducação a distânciaPrograma Teachers Links da PUC-SPProfessores de inglês de escolas públicasEnsino auxiliado por computadorEnsino a distanciaLinguagem e linguas -- Estudo e ensino -- Ensino auxiliado por computadorDistance educationTeachers Links Programme at PUCSPState school teachers of EnglishCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADAReculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digitalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDanie Marcelo de Jesus.pdf.txtDanie Marcelo de Jesus.pdf.txtExtracted texttext/plain465410https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13910/3/Danie%20Marcelo%20de%20Jesus.pdf.txtaed7fb5586098c106a72f3ea03e0694dMD53ORIGINALDanie Marcelo de Jesus.pdfapplication/pdf1341177https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13910/1/Danie%20Marcelo%20de%20Jesus.pdf1805430cc41b9e53059a5e20484ac8f2MD51THUMBNAILDanie Marcelo de Jesus.pdf.jpgDanie Marcelo de Jesus.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4424https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13910/2/Danie%20Marcelo%20de%20Jesus.pdf.jpg2ccd7af25c38afad978f8e318ef7c6d9MD52handle/139102022-04-27 22:58:19.03oai:repositorio.pucsp.br:handle/13910Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T01:58:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital
title Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital
spellingShingle Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital
Jesus, Dánie Marcelo de
Educação a distância
Programa Teachers Links da PUC-SP
Professores de inglês de escolas públicas
Ensino auxiliado por computador
Ensino a distancia
Linguagem e linguas -- Estudo e ensino -- Ensino auxiliado por computador
Distance education
Teachers Links Programme at PUCSP
State school teachers of English
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
title_short Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital
title_full Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital
title_fullStr Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital
title_full_unstemmed Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital
title_sort Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital
author Jesus, Dánie Marcelo de
author_facet Jesus, Dánie Marcelo de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Collins, Heloisa
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4730325Z6
dc.contributor.author.fl_str_mv Jesus, Dánie Marcelo de
contributor_str_mv Collins, Heloisa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação a distância
Programa Teachers Links da PUC-SP
Professores de inglês de escolas públicas
Ensino auxiliado por computador
Ensino a distancia
Linguagem e linguas -- Estudo e ensino -- Ensino auxiliado por computador
topic Educação a distância
Programa Teachers Links da PUC-SP
Professores de inglês de escolas públicas
Ensino auxiliado por computador
Ensino a distancia
Linguagem e linguas -- Estudo e ensino -- Ensino auxiliado por computador
Distance education
Teachers Links Programme at PUCSP
State school teachers of English
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
dc.subject.eng.fl_str_mv Distance education
Teachers Links Programme at PUCSP
State school teachers of English
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
description The sweeping changes taking place in society in the last decades have been requiring new configurations in educational practices. Teachers and students are invited to attend learning environments mediated by computer. Taking this need into account, this study contemplates the distance education context and aims at analyzing reculturing, restructuring and retiming processes (Fullan, 1996) in teacher-students discourse at Teachers Links Programme at PUCSP, intended for state school teachers of English. The main theoretical underpinning for the research is provided by studies of Fullan (1996), Hannay & Ross (1997) about reculturing, restructuring and retiming processes. The study also addresses the concept of social and teaching presence by Garrison & Anderson (2003). The research questions are the following: 1) How do teachers discourses collaborate for teachers-students live deeply possible reculturing, restructuring and retiming processes? 2) What evidence of reculturing, restructuring and retiming processes can be seen, during the process of learning in the teachers-students messages? The research methodology is based on interpretative approach with analyzing discussion forums and interviews with the participants. Results suggest some linguistic data that can characterize processes of reculturing, structuring and retiming processes in the teachers-students discourses
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-11-06
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-08-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T18:23:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Jesus, Dánie Marcelo de. Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital. 2007. 233 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13910
identifier_str_mv Jesus, Dánie Marcelo de. Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital. 2007. 233 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13910
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Lingüística
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13910/3/Danie%20Marcelo%20de%20Jesus.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13910/1/Danie%20Marcelo%20de%20Jesus.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13910/2/Danie%20Marcelo%20de%20Jesus.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv aed7fb5586098c106a72f3ea03e0694d
1805430cc41b9e53059a5e20484ac8f2
2ccd7af25c38afad978f8e318ef7c6d9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277829650579456