Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13910 |
Resumo: | The sweeping changes taking place in society in the last decades have been requiring new configurations in educational practices. Teachers and students are invited to attend learning environments mediated by computer. Taking this need into account, this study contemplates the distance education context and aims at analyzing reculturing, restructuring and retiming processes (Fullan, 1996) in teacher-students discourse at Teachers Links Programme at PUCSP, intended for state school teachers of English. The main theoretical underpinning for the research is provided by studies of Fullan (1996), Hannay & Ross (1997) about reculturing, restructuring and retiming processes. The study also addresses the concept of social and teaching presence by Garrison & Anderson (2003). The research questions are the following: 1) How do teachers discourses collaborate for teachers-students live deeply possible reculturing, restructuring and retiming processes? 2) What evidence of reculturing, restructuring and retiming processes can be seen, during the process of learning in the teachers-students messages? The research methodology is based on interpretative approach with analyzing discussion forums and interviews with the participants. Results suggest some linguistic data that can characterize processes of reculturing, structuring and retiming processes in the teachers-students discourses |
id |
PUC_SP-1_ee536261c91ed50a70e86f6e14bcd081 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/13910 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Collins, Heloisahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4730325Z6Jesus, Dánie Marcelo de2016-04-28T18:23:33Z2007-11-062007-08-24Jesus, Dánie Marcelo de. Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital. 2007. 233 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13910The sweeping changes taking place in society in the last decades have been requiring new configurations in educational practices. Teachers and students are invited to attend learning environments mediated by computer. Taking this need into account, this study contemplates the distance education context and aims at analyzing reculturing, restructuring and retiming processes (Fullan, 1996) in teacher-students discourse at Teachers Links Programme at PUCSP, intended for state school teachers of English. The main theoretical underpinning for the research is provided by studies of Fullan (1996), Hannay & Ross (1997) about reculturing, restructuring and retiming processes. The study also addresses the concept of social and teaching presence by Garrison & Anderson (2003). The research questions are the following: 1) How do teachers discourses collaborate for teachers-students live deeply possible reculturing, restructuring and retiming processes? 2) What evidence of reculturing, restructuring and retiming processes can be seen, during the process of learning in the teachers-students messages? The research methodology is based on interpretative approach with analyzing discussion forums and interviews with the participants. Results suggest some linguistic data that can characterize processes of reculturing, structuring and retiming processes in the teachers-students discoursesAs transformações ocorridas na sociedade nas últimas décadas vêm sugerindo novas configurações nas práticas educacionais. Professores e alunos são convidados a participar de ambiente de aprendizagem mediado por computador. Considerando esse cenário, este trabalho se insere no contexto de Educação a distância e tem como finalidade analisar indícios de processo de reculturação, reestruturação e reorganização temporal (Fullan, 1996) no discurso de professores-alunos do Programa Teachers Links da PUC-SP, dirigido a professores de inglês de escolas públicas. O trabalho encontrou suporte teórico nos estudos de Fullan (1996), Hannay & Ross (1997) sobre o conceito de reculturação, reestruturação e reorganização temporal. Esta pesquisa também discute o conceito de presença social e de ensino de Garrison & Anderson (2003). As questões que nortearam a pesquisa foram as seguintes: 1) De que forma o discurso das professoras colabora para que os discentes vivenciem possíveis processos de reculturação, reestruturação e reorganização temporal? 2) Que possíveis indícios de reculturação, reestruturação e reorganização temporal podem ser observados, durante o processo de aprendizagem nas mensagens dos professores-alunos? A metodologia de pesquisa teve uma abordagem interpretativa com análise das interações em fóruns de discussão e entrevistas com os participantes. Os resultados sugerem algumas evidências lingüísticas que podem ser sinalizadores de processos de reculturação, reestruturação e reorganização temporal no discurso dos professores-alunosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30763/Danie%20Marcelo%20de%20Jesus.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaEducação a distânciaPrograma Teachers Links da PUC-SPProfessores de inglês de escolas públicasEnsino auxiliado por computadorEnsino a distanciaLinguagem e linguas -- Estudo e ensino -- Ensino auxiliado por computadorDistance educationTeachers Links Programme at PUCSPState school teachers of EnglishCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADAReculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digitalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDanie Marcelo de Jesus.pdf.txtDanie Marcelo de Jesus.pdf.txtExtracted texttext/plain465410https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13910/3/Danie%20Marcelo%20de%20Jesus.pdf.txtaed7fb5586098c106a72f3ea03e0694dMD53ORIGINALDanie Marcelo de Jesus.pdfapplication/pdf1341177https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13910/1/Danie%20Marcelo%20de%20Jesus.pdf1805430cc41b9e53059a5e20484ac8f2MD51THUMBNAILDanie Marcelo de Jesus.pdf.jpgDanie Marcelo de Jesus.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4424https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13910/2/Danie%20Marcelo%20de%20Jesus.pdf.jpg2ccd7af25c38afad978f8e318ef7c6d9MD52handle/139102022-04-27 22:58:19.03oai:repositorio.pucsp.br:handle/13910Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T01:58:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital |
title |
Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital |
spellingShingle |
Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital Jesus, Dánie Marcelo de Educação a distância Programa Teachers Links da PUC-SP Professores de inglês de escolas públicas Ensino auxiliado por computador Ensino a distancia Linguagem e linguas -- Estudo e ensino -- Ensino auxiliado por computador Distance education Teachers Links Programme at PUCSP State school teachers of English CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
title_short |
Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital |
title_full |
Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital |
title_fullStr |
Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital |
title_full_unstemmed |
Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital |
title_sort |
Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital |
author |
Jesus, Dánie Marcelo de |
author_facet |
Jesus, Dánie Marcelo de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Collins, Heloisa |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4730325Z6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jesus, Dánie Marcelo de |
contributor_str_mv |
Collins, Heloisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação a distância Programa Teachers Links da PUC-SP Professores de inglês de escolas públicas Ensino auxiliado por computador Ensino a distancia Linguagem e linguas -- Estudo e ensino -- Ensino auxiliado por computador |
topic |
Educação a distância Programa Teachers Links da PUC-SP Professores de inglês de escolas públicas Ensino auxiliado por computador Ensino a distancia Linguagem e linguas -- Estudo e ensino -- Ensino auxiliado por computador Distance education Teachers Links Programme at PUCSP State school teachers of English CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Distance education Teachers Links Programme at PUCSP State school teachers of English |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
description |
The sweeping changes taking place in society in the last decades have been requiring new configurations in educational practices. Teachers and students are invited to attend learning environments mediated by computer. Taking this need into account, this study contemplates the distance education context and aims at analyzing reculturing, restructuring and retiming processes (Fullan, 1996) in teacher-students discourse at Teachers Links Programme at PUCSP, intended for state school teachers of English. The main theoretical underpinning for the research is provided by studies of Fullan (1996), Hannay & Ross (1997) about reculturing, restructuring and retiming processes. The study also addresses the concept of social and teaching presence by Garrison & Anderson (2003). The research questions are the following: 1) How do teachers discourses collaborate for teachers-students live deeply possible reculturing, restructuring and retiming processes? 2) What evidence of reculturing, restructuring and retiming processes can be seen, during the process of learning in the teachers-students messages? The research methodology is based on interpretative approach with analyzing discussion forums and interviews with the participants. Results suggest some linguistic data that can characterize processes of reculturing, structuring and retiming processes in the teachers-students discourses |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-11-06 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-08-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T18:23:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Jesus, Dánie Marcelo de. Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital. 2007. 233 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13910 |
identifier_str_mv |
Jesus, Dánie Marcelo de. Reculturação, reestruturação e reorganização temporal de professores no ambiente digital. 2007. 233 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13910 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Lingüística |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13910/3/Danie%20Marcelo%20de%20Jesus.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13910/1/Danie%20Marcelo%20de%20Jesus.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13910/2/Danie%20Marcelo%20de%20Jesus.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
aed7fb5586098c106a72f3ea03e0694d 1805430cc41b9e53059a5e20484ac8f2 2ccd7af25c38afad978f8e318ef7c6d9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277829650579456 |