Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Leonardo França de Morais
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41453
Resumo: The research aims to reflect on the integration of digital manufacturing technologies into the curriculum of non-formal education, considering the specificities and latent contents of this set of techniques, its historical development, and social significance. It addresses the introduction of digital manufacturing technologies from the perspective of Maker education, reflecting on and contextualizing its ideas and proposals, especially regarding the role of making and manufacturing in education. To this end, it discusses the history and social and political imaginaries surrounding work automation. The research adopts a qualitative research approach, utilizing narrative methodology anchored in the curriculum experiences of the researcher[1]educator within the context of the Technologies and Arts Program and the Curumim Program at SESC São Paulo, as well as theoretical analysis of ideas surrounding digital manufacturing in the curriculum. Therefore, it discusses the concepts of technique and technology according to Álvaro Vieira Pinto, from an epistemological perspective, and addresses the history of industrial work automation in its confluence with pedagogical and childhood ideas. The research presents challenges and contributions to understanding the integration of new technologies into the curriculum, especially those of digital manufacturing, considering the curricular construction of critical and emancipatory education, where manufacturing presents itself as an epistemic, ethical, and political exercise of knowing, manipulating the world, and transforming it
id PUC_SP-1_f18e9c1ee021791ea570eecb7c7fd7d2
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/41453
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Silva, Maria da Graça Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/7868517261081624http://lattes.cnpq.br/3072125047940343Alves, Leonardo França de Morais2024-05-21T13:49:22Z2024-05-21T13:49:22Z2024-04-01Alves, Leonardo França de Morais. Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41453The research aims to reflect on the integration of digital manufacturing technologies into the curriculum of non-formal education, considering the specificities and latent contents of this set of techniques, its historical development, and social significance. It addresses the introduction of digital manufacturing technologies from the perspective of Maker education, reflecting on and contextualizing its ideas and proposals, especially regarding the role of making and manufacturing in education. To this end, it discusses the history and social and political imaginaries surrounding work automation. The research adopts a qualitative research approach, utilizing narrative methodology anchored in the curriculum experiences of the researcher[1]educator within the context of the Technologies and Arts Program and the Curumim Program at SESC São Paulo, as well as theoretical analysis of ideas surrounding digital manufacturing in the curriculum. Therefore, it discusses the concepts of technique and technology according to Álvaro Vieira Pinto, from an epistemological perspective, and addresses the history of industrial work automation in its confluence with pedagogical and childhood ideas. The research presents challenges and contributions to understanding the integration of new technologies into the curriculum, especially those of digital manufacturing, considering the curricular construction of critical and emancipatory education, where manufacturing presents itself as an epistemic, ethical, and political exercise of knowing, manipulating the world, and transforming itA pesquisa objetiva refletir sobre a integração das tecnologias de fabricação digital no currículo da educação não formal, considerando as especificidades e conteúdos latentes desse conjunto de técnicas, seu desenvolvimento histórico e significado social. Aborda a introdução das tecnologias de fabricação digital na perspectiva da educação Maker, refletindo e contextualizando suas ideias e propostas, sobretudo em relação ao papel do fazer e do fabricar na educação. Para tanto, aborda a história e os imaginários políticos e sociais ao redor da automação do trabalho. A pesquisa inscreve-se na abordagem qualitativa de pesquisa, utilizando-se de metodologia narrativa, ancorada nas experiências curriculares do pesquisador educador no contexto do Programa de Tecnologias e Artes e do Programa Curumim do SESC São Paulo, bem como na análise teórica das ideias ao redor da fabricação digital no currículo. Para tanto, discute os conceitos de técnica e tecnologia segundo Álvaro Vieira Pinto, sob a ótica epistemológica, e aborda a história da automação industrial do trabalho em sua confluência com ideias pedagógicas e de infância. A pesquisa apresenta desafios e contribuições para a compreensão da integração de novas tecnologias no currículo, em especial as de fabricação digital, considerando a construção curricular de uma educação crítica e emancipatória, em que o fabricar apresenta-se como exercício epistêmico, ético e político de conhecer, manusear o mundo e de transformá-loporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOCurrículoTecnologiaTecnologias Digitais de Informação e ComunicaçãoEducação não formalFabricação digitalCurriculumTechnologyDigital Information and Communication TechnologiesNon-formal educationDigital manufacturingFabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALLeonardo França de Morais Alves.pdfapplication/pdf2178010https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41453/1/Leonardo%20Fran%c3%a7a%20de%20Morais%20Alves.pdfe937ad3810a4fd40f2e3db615563704bMD51TEXTLeonardo França de Morais Alves.pdf.txtLeonardo França de Morais Alves.pdf.txtExtracted texttext/plain565193https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41453/2/Leonardo%20Fran%c3%a7a%20de%20Morais%20Alves.pdf.txta2176e46162aaeaa30e66d3a50a8f29cMD52THUMBNAILLeonardo França de Morais Alves.pdf.jpgLeonardo França de Morais Alves.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1213https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41453/3/Leonardo%20Fran%c3%a7a%20de%20Morais%20Alves.pdf.jpgcaf611479f92ffc3afb2ca3df5d23082MD53handle/414532024-05-22 01:03:20.972oai:repositorio.pucsp.br:handle/41453Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-05-22T04:03:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo
title Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo
spellingShingle Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo
Alves, Leonardo França de Morais
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Currículo
Tecnologia
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Educação não formal
Fabricação digital
Curriculum
Technology
Digital Information and Communication Technologies
Non-formal education
Digital manufacturing
title_short Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo
title_full Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo
title_fullStr Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo
title_full_unstemmed Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo
title_sort Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo
author Alves, Leonardo França de Morais
author_facet Alves, Leonardo França de Morais
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Maria da Graça Moreira da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7868517261081624
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3072125047940343
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Leonardo França de Morais
contributor_str_mv Silva, Maria da Graça Moreira da
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Currículo
Tecnologia
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Educação não formal
Fabricação digital
Curriculum
Technology
Digital Information and Communication Technologies
Non-formal education
Digital manufacturing
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Tecnologia
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Educação não formal
Fabricação digital
dc.subject.eng.fl_str_mv Curriculum
Technology
Digital Information and Communication Technologies
Non-formal education
Digital manufacturing
description The research aims to reflect on the integration of digital manufacturing technologies into the curriculum of non-formal education, considering the specificities and latent contents of this set of techniques, its historical development, and social significance. It addresses the introduction of digital manufacturing technologies from the perspective of Maker education, reflecting on and contextualizing its ideas and proposals, especially regarding the role of making and manufacturing in education. To this end, it discusses the history and social and political imaginaries surrounding work automation. The research adopts a qualitative research approach, utilizing narrative methodology anchored in the curriculum experiences of the researcher[1]educator within the context of the Technologies and Arts Program and the Curumim Program at SESC São Paulo, as well as theoretical analysis of ideas surrounding digital manufacturing in the curriculum. Therefore, it discusses the concepts of technique and technology according to Álvaro Vieira Pinto, from an epistemological perspective, and addresses the history of industrial work automation in its confluence with pedagogical and childhood ideas. The research presents challenges and contributions to understanding the integration of new technologies into the curriculum, especially those of digital manufacturing, considering the curricular construction of critical and emancipatory education, where manufacturing presents itself as an epistemic, ethical, and political exercise of knowing, manipulating the world, and transforming it
publishDate 2024
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-05-21T13:49:22Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-05-21T13:49:22Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024-04-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Alves, Leonardo França de Morais. Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41453
identifier_str_mv Alves, Leonardo França de Morais. Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41453
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41453/1/Leonardo%20Fran%c3%a7a%20de%20Morais%20Alves.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41453/2/Leonardo%20Fran%c3%a7a%20de%20Morais%20Alves.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41453/3/Leonardo%20Fran%c3%a7a%20de%20Morais%20Alves.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e937ad3810a4fd40f2e3db615563704b
a2176e46162aaeaa30e66d3a50a8f29c
caf611479f92ffc3afb2ca3df5d23082
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796220231680000