Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41453 |
Resumo: | The research aims to reflect on the integration of digital manufacturing technologies into the curriculum of non-formal education, considering the specificities and latent contents of this set of techniques, its historical development, and social significance. It addresses the introduction of digital manufacturing technologies from the perspective of Maker education, reflecting on and contextualizing its ideas and proposals, especially regarding the role of making and manufacturing in education. To this end, it discusses the history and social and political imaginaries surrounding work automation. The research adopts a qualitative research approach, utilizing narrative methodology anchored in the curriculum experiences of the researcher[1]educator within the context of the Technologies and Arts Program and the Curumim Program at SESC São Paulo, as well as theoretical analysis of ideas surrounding digital manufacturing in the curriculum. Therefore, it discusses the concepts of technique and technology according to Álvaro Vieira Pinto, from an epistemological perspective, and addresses the history of industrial work automation in its confluence with pedagogical and childhood ideas. The research presents challenges and contributions to understanding the integration of new technologies into the curriculum, especially those of digital manufacturing, considering the curricular construction of critical and emancipatory education, where manufacturing presents itself as an epistemic, ethical, and political exercise of knowing, manipulating the world, and transforming it |
id |
PUC_SP-1_f18e9c1ee021791ea570eecb7c7fd7d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/41453 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Maria da Graça Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/7868517261081624http://lattes.cnpq.br/3072125047940343Alves, Leonardo França de Morais2024-05-21T13:49:22Z2024-05-21T13:49:22Z2024-04-01Alves, Leonardo França de Morais. Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41453The research aims to reflect on the integration of digital manufacturing technologies into the curriculum of non-formal education, considering the specificities and latent contents of this set of techniques, its historical development, and social significance. It addresses the introduction of digital manufacturing technologies from the perspective of Maker education, reflecting on and contextualizing its ideas and proposals, especially regarding the role of making and manufacturing in education. To this end, it discusses the history and social and political imaginaries surrounding work automation. The research adopts a qualitative research approach, utilizing narrative methodology anchored in the curriculum experiences of the researcher[1]educator within the context of the Technologies and Arts Program and the Curumim Program at SESC São Paulo, as well as theoretical analysis of ideas surrounding digital manufacturing in the curriculum. Therefore, it discusses the concepts of technique and technology according to Álvaro Vieira Pinto, from an epistemological perspective, and addresses the history of industrial work automation in its confluence with pedagogical and childhood ideas. The research presents challenges and contributions to understanding the integration of new technologies into the curriculum, especially those of digital manufacturing, considering the curricular construction of critical and emancipatory education, where manufacturing presents itself as an epistemic, ethical, and political exercise of knowing, manipulating the world, and transforming itA pesquisa objetiva refletir sobre a integração das tecnologias de fabricação digital no currículo da educação não formal, considerando as especificidades e conteúdos latentes desse conjunto de técnicas, seu desenvolvimento histórico e significado social. Aborda a introdução das tecnologias de fabricação digital na perspectiva da educação Maker, refletindo e contextualizando suas ideias e propostas, sobretudo em relação ao papel do fazer e do fabricar na educação. Para tanto, aborda a história e os imaginários políticos e sociais ao redor da automação do trabalho. A pesquisa inscreve-se na abordagem qualitativa de pesquisa, utilizando-se de metodologia narrativa, ancorada nas experiências curriculares do pesquisador educador no contexto do Programa de Tecnologias e Artes e do Programa Curumim do SESC São Paulo, bem como na análise teórica das ideias ao redor da fabricação digital no currículo. Para tanto, discute os conceitos de técnica e tecnologia segundo Álvaro Vieira Pinto, sob a ótica epistemológica, e aborda a história da automação industrial do trabalho em sua confluência com ideias pedagógicas e de infância. A pesquisa apresenta desafios e contribuições para a compreensão da integração de novas tecnologias no currículo, em especial as de fabricação digital, considerando a construção curricular de uma educação crítica e emancipatória, em que o fabricar apresenta-se como exercício epistêmico, ético e político de conhecer, manusear o mundo e de transformá-loporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOCurrículoTecnologiaTecnologias Digitais de Informação e ComunicaçãoEducação não formalFabricação digitalCurriculumTechnologyDigital Information and Communication TechnologiesNon-formal educationDigital manufacturingFabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALLeonardo França de Morais Alves.pdfapplication/pdf2178010https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41453/1/Leonardo%20Fran%c3%a7a%20de%20Morais%20Alves.pdfe937ad3810a4fd40f2e3db615563704bMD51TEXTLeonardo França de Morais Alves.pdf.txtLeonardo França de Morais Alves.pdf.txtExtracted texttext/plain565193https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41453/2/Leonardo%20Fran%c3%a7a%20de%20Morais%20Alves.pdf.txta2176e46162aaeaa30e66d3a50a8f29cMD52THUMBNAILLeonardo França de Morais Alves.pdf.jpgLeonardo França de Morais Alves.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1213https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41453/3/Leonardo%20Fran%c3%a7a%20de%20Morais%20Alves.pdf.jpgcaf611479f92ffc3afb2ca3df5d23082MD53handle/414532024-05-22 01:03:20.972oai:repositorio.pucsp.br:handle/41453Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-05-22T04:03:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo |
title |
Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo |
spellingShingle |
Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo Alves, Leonardo França de Morais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Currículo Tecnologia Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Educação não formal Fabricação digital Curriculum Technology Digital Information and Communication Technologies Non-formal education Digital manufacturing |
title_short |
Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo |
title_full |
Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo |
title_fullStr |
Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo |
title_full_unstemmed |
Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo |
title_sort |
Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo |
author |
Alves, Leonardo França de Morais |
author_facet |
Alves, Leonardo França de Morais |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Maria da Graça Moreira da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7868517261081624 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3072125047940343 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Leonardo França de Morais |
contributor_str_mv |
Silva, Maria da Graça Moreira da |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Currículo Tecnologia Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Educação não formal Fabricação digital Curriculum Technology Digital Information and Communication Technologies Non-formal education Digital manufacturing |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Tecnologia Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Educação não formal Fabricação digital |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curriculum Technology Digital Information and Communication Technologies Non-formal education Digital manufacturing |
description |
The research aims to reflect on the integration of digital manufacturing technologies into the curriculum of non-formal education, considering the specificities and latent contents of this set of techniques, its historical development, and social significance. It addresses the introduction of digital manufacturing technologies from the perspective of Maker education, reflecting on and contextualizing its ideas and proposals, especially regarding the role of making and manufacturing in education. To this end, it discusses the history and social and political imaginaries surrounding work automation. The research adopts a qualitative research approach, utilizing narrative methodology anchored in the curriculum experiences of the researcher[1]educator within the context of the Technologies and Arts Program and the Curumim Program at SESC São Paulo, as well as theoretical analysis of ideas surrounding digital manufacturing in the curriculum. Therefore, it discusses the concepts of technique and technology according to Álvaro Vieira Pinto, from an epistemological perspective, and addresses the history of industrial work automation in its confluence with pedagogical and childhood ideas. The research presents challenges and contributions to understanding the integration of new technologies into the curriculum, especially those of digital manufacturing, considering the curricular construction of critical and emancipatory education, where manufacturing presents itself as an epistemic, ethical, and political exercise of knowing, manipulating the world, and transforming it |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-05-21T13:49:22Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-05-21T13:49:22Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024-04-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Alves, Leonardo França de Morais. Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41453 |
identifier_str_mv |
Alves, Leonardo França de Morais. Fabricação digital em contextos educacionais: Interlocuções teóricas e práticas sobre o currículo. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41453 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41453/1/Leonardo%20Fran%c3%a7a%20de%20Morais%20Alves.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41453/2/Leonardo%20Fran%c3%a7a%20de%20Morais%20Alves.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41453/3/Leonardo%20Fran%c3%a7a%20de%20Morais%20Alves.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e937ad3810a4fd40f2e3db615563704b a2176e46162aaeaa30e66d3a50a8f29c caf611479f92ffc3afb2ca3df5d23082 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796220231680000 |