Preconceito e retórica: o feminino na música popular brasileira
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14601 |
Resumo: | This work establishes itself in the research s line text and speech in the verbal and writing modalities and it shows as theme the feminine in the Brazilian pop music. The reason of research due to the fact that in our society there is a initiate prejudice against blonde women. Therefore, our general objective is prove that this prejudice is minimized in the mass pop music, since the predominance be of a positive ethnos. The work s evolution, is based in the notion of Aristóteles rhetoric and in basic precepts about the rhetoric recourse cited especially in Perelman e Tyteca, Reboul, Tringali and Meyer. Starting from biblical and mythological figures of Lilith, Eva and Aphrodite is done a comparison with the ethos of eternalized women by the history and by the modern women cited in the songs. The realized research, in the twenty-five samples, allows the identification of the several ways as the blonde woman can be seen in the Brazilian pop music: fatal, stupid, delicate, charm, grifter and desirable. Having as base the ethos above formed in the studied songs, we reach a conclusion, according the sample s numbers, that the blonde woman is dear for the men and awakes the desire, a passion that can be contained in the love, that so did the mithological figure of Aphrodite that charmed casting just the glance |
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Ferreira, Luiz AntonioTrepiccio, Thatyane2016-04-28T19:34:41Z2010-01-222009-10-22Trepiccio, Thatyane. Preconceito e retórica: o feminino na música popular brasileira. 2009. 91 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14601This work establishes itself in the research s line text and speech in the verbal and writing modalities and it shows as theme the feminine in the Brazilian pop music. The reason of research due to the fact that in our society there is a initiate prejudice against blonde women. Therefore, our general objective is prove that this prejudice is minimized in the mass pop music, since the predominance be of a positive ethnos. The work s evolution, is based in the notion of Aristóteles rhetoric and in basic precepts about the rhetoric recourse cited especially in Perelman e Tyteca, Reboul, Tringali and Meyer. Starting from biblical and mythological figures of Lilith, Eva and Aphrodite is done a comparison with the ethos of eternalized women by the history and by the modern women cited in the songs. The realized research, in the twenty-five samples, allows the identification of the several ways as the blonde woman can be seen in the Brazilian pop music: fatal, stupid, delicate, charm, grifter and desirable. Having as base the ethos above formed in the studied songs, we reach a conclusion, according the sample s numbers, that the blonde woman is dear for the men and awakes the desire, a passion that can be contained in the love, that so did the mithological figure of Aphrodite that charmed casting just the glanceEste trabalho situa-se na linha de pesquisa Texto e Discurso nas Modalidades Oral e Escrita e apresenta como tema o feminino na música popular brasileira. A justificativa da pesquisa deve-se ao fato de que na nossa sociedade existe um preconceito instaurado contra as mulheres loiras. Portanto, o nosso objetivo geral é provar que este preconceito é minimizado na música popular massiva, uma vez que a predominância seja de um ethos positivo. Para o desenvolvimento do trabalho, fundamentamo-nos no conceito de Retórica dado em Aristóteles e em preceitos básicos sobre os recursos retóricos citados especialmente em Perelman e Tyteca, Reboul, Tringali e Meyer. Partindo das figuras bíblicas e mitológicas de Lilith, Eva e Afrodite, é feita uma comparação com o ethos das mulheres eternizadas pela história e pelas mulheres atuais citadas nas canções. A pesquisa realizada, nas vinte e cinco amostras, possibilita a identificação das várias formas como a loira pode ser vista na música popular brasileira: fatal, burra, delicada, encantadora, golpista e desejada. Tendo como base os ethos acima constituídos nas canções estudadas, chegamos à conclusão, de acordo com o número de amostragens, que a loira é querida pelos homens e desperta o desejo, uma paixão que pode estar contida no amor, assim como fazia a figura mitológica de Afrodite que encantava lançando um só olharapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30532/Thatyane%20Trepiccio.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaMúsica popular brasileiraMulheres na musicaMusica popular -- BrasilMusica popular -- Brasil -- TextosPreconceitos e antipatiasRetoricaRhetoricPrejudiceBrazilian pop musicCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAPreconceito e retórica: o feminino na música popular brasileirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTThatyane Trepiccio.pdf.txtThatyane Trepiccio.pdf.txtExtracted texttext/plain116462https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14601/3/Thatyane%20Trepiccio.pdf.txtb3683fa15c26ccf85419c47557c1b99eMD53ORIGINALThatyane Trepiccio.pdfapplication/pdf745755https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14601/1/Thatyane%20Trepiccio.pdf26e593cd90ee4e2b500564976ee9c084MD51THUMBNAILThatyane Trepiccio.pdf.jpgThatyane Trepiccio.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14601/2/Thatyane%20Trepiccio.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/146012022-04-27 21:59:01.983oai:repositorio.pucsp.br:handle/14601Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:59:01Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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