Culture: concepts and Brazilian pop music
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Comunicação (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/67651 |
Resumo: | This article is the result of a proposed discussion about Brazilian pop culture in contemporary times, especially in relation to pop music and the conflicting value rules engendered regarding this expression. We propose as context of analysis the changes in relation to the notion of pop music in Brazil (from the 1950s to the current scenario), which has been generating the discussions here addressed. Taking as a starting point the discussion about the concept of culture (EAGLETON, 2003; WILLIAMS, 1979; 2011), we resume studies on pop and popular culture/music (FRITH, 1996; MARTÍN-BARBERO, 1997; SOARES, 2015; JANOTTI JR, 2005; 2011; 2015; 2020), as well as thinkers of culture and society from the late nineteenth century (MAUSS, 2008) to the contemporary (HARAWAY, 2009; CUNHA, 2009), to ground a broader notion of Brazilian pop/popular culture and music, and thus recognize its different forms of value. We seek, finally, to intend Brazilian cultural journalism towards overcoming a resistance among journalists to recognize diverse valuations in recent Brazilian pop music. |
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Culture: concepts and Brazilian pop musicCultura: conceptos y música pop brasileñaCultura: conceitos e música pop brasileiraCulturaValorMúsica PopularMúsica PopJornalismo CulturalCultureValuePopular MusicPop MusicCultural JournalismCulturaValorMusica PopularMúsica popPeriodismo culturalThis article is the result of a proposed discussion about Brazilian pop culture in contemporary times, especially in relation to pop music and the conflicting value rules engendered regarding this expression. We propose as context of analysis the changes in relation to the notion of pop music in Brazil (from the 1950s to the current scenario), which has been generating the discussions here addressed. Taking as a starting point the discussion about the concept of culture (EAGLETON, 2003; WILLIAMS, 1979; 2011), we resume studies on pop and popular culture/music (FRITH, 1996; MARTÍN-BARBERO, 1997; SOARES, 2015; JANOTTI JR, 2005; 2011; 2015; 2020), as well as thinkers of culture and society from the late nineteenth century (MAUSS, 2008) to the contemporary (HARAWAY, 2009; CUNHA, 2009), to ground a broader notion of Brazilian pop/popular culture and music, and thus recognize its different forms of value. We seek, finally, to intend Brazilian cultural journalism towards overcoming a resistance among journalists to recognize diverse valuations in recent Brazilian pop music.Este artículo es el resultado de una propuesta de discusión sobre la cultura pop brasileña contemporánea, especialmente en relación con la música pop y los regímenes evaluativos conflictivos engendrados en torno a esta expresión. Proponemos como contexto de análisis los cambios en relación a la noción de música pop en Brasil (desde los años 50 hasta el panorama actual), que ha ido generando las discusiones aquí abordadas. Tomando como punto de partida la discusión sobre el concepto de cultura (EAGLETON, 2003; WILLIAMS, 1979; 2011), retomamos los estudios sobre pop y cultura / música popular (FRITH, 1996; MARTÍN-BARBERO, 1997; SOARES, 2015; JAOTTI JR, 2005; 2011; 2015; 2020), así como pensadores de la cultura y la sociedad desde finales del siglo XIX (MAUSS, 2008) hasta lo contemporáneo (HARAWAY, 2009; CUNHA, 2009), para apoyar una noción más amplia de la música y la cultura popular / pop brasileña, y así reconocer sus diferentes formas de valor. Finalmente, buscamos enfocar el periodismo cultural brasileño para superar la resistencia de los periodistas a reconocer diferentes valoraciones en la música pop reciente en Brasil.Este artigo é o resultado de uma proposta de discussão sobre a cultura pop brasileira na contemporaneidade, especialmente em relação à música pop e os conflitantes regimentos valorativos engendrados quanto a esta expressão. Propomos como contexto de análise as mudanças em relação à noção de música pop no Brasil (desde os anos 50 até o cenário vigente), o que vem gerando as discussões aqui abordadas. Tendo como ponto de partida a discussão sobre o conceito de cultura (EAGLETON, 2003; WILLIAMS, 1979; 2011), retomamos estudos sobre cultura/música pop e popular (FRITH, 1996; MARTÍN-BARBERO, 1997; SOARES, 2015; JANOTTI JR, 2005; 2011; 2015; 2020), assim como pensadores da cultura e da sociedade desde o final do século XIX (MAUSS, 2008) até o contemporâneo (HARAWAY, 2009; CUNHA, 2009), para fundamentar uma noção mais ampla sobre cultura e música pop/popular brasileiras, e assim reconhecer as suas diferentes formas de valor. Buscamos, por fim, tencionar o jornalismo cultural brasileiro em prol da superação de uma resistência entre jornalistas de reconhecer diversas valorações na recente música pop do Brasil.Universidade Federal de Santa Maria2022-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo; Crítica Cultural; Pesquisa Históricaapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/6765110.5902/2316882X67651Cadernos de Comunicação; v. 26 n. 1 (2022)2316-882X1677-9061reponame:Cadernos de Comunicação (Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/67651/46396Copyright (c) 2022 Cadernos de Comunicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Daniel2022-04-07T19:37:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/67651Revistahttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacaoPUBhttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/oaiflavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com2316-882X1677-9061opendoar:2022-04-07T19:37:36Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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This article is the result of a proposed discussion about Brazilian pop culture in contemporary times, especially in relation to pop music and the conflicting value rules engendered regarding this expression. We propose as context of analysis the changes in relation to the notion of pop music in Brazil (from the 1950s to the current scenario), which has been generating the discussions here addressed. Taking as a starting point the discussion about the concept of culture (EAGLETON, 2003; WILLIAMS, 1979; 2011), we resume studies on pop and popular culture/music (FRITH, 1996; MARTÍN-BARBERO, 1997; SOARES, 2015; JANOTTI JR, 2005; 2011; 2015; 2020), as well as thinkers of culture and society from the late nineteenth century (MAUSS, 2008) to the contemporary (HARAWAY, 2009; CUNHA, 2009), to ground a broader notion of Brazilian pop/popular culture and music, and thus recognize its different forms of value. We seek, finally, to intend Brazilian cultural journalism towards overcoming a resistance among journalists to recognize diverse valuations in recent Brazilian pop music. |
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