A prova Brasil no cotidiano escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Szatkoski, Luciane
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10433
Resumo: The aim of this research is to investigate how "Prova Brasil" is inserted on the daily life of a primary school ("ensino fundamental") through the teachers´ views of external evaluations, as well as its influences on the curriculum. The methodology adopted was a semi-structured survey with 4 teachers of the 5th grade in 2013, to discover how important this evaluation is considered and how it is understood by the players. The data obtained was analysed with the use of Goodson, Apple and Sacristán´s theorical concepts of curriculums, as well as Afonso, Freitas and Werle´s definitions of external evaluations. The results show that "Prova Brasil" has played a significant role in Education, reinforcing the relations between educational quality and the performance in reading and puzzles-solving. Another point observed was the use of spreadsheets as a prescribed curriculum and formations in service focused on the contents presented in "Prova Brasil"´s Reference Matrix, conditioning the teachers´ work to this evaluation service
id PUC_SP-1_f83fa1c6ac4417ec8100d5dc9ddc61ed
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10433
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Rodrigues, Leda Maria de Oliveirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793251E3http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4354739A1Szatkoski, Luciane2016-04-27T16:32:53Z2014-03-202014-02-25Szatkoski, Luciane. A prova Brasil no cotidiano escolar. 2014. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10433The aim of this research is to investigate how "Prova Brasil" is inserted on the daily life of a primary school ("ensino fundamental") through the teachers´ views of external evaluations, as well as its influences on the curriculum. The methodology adopted was a semi-structured survey with 4 teachers of the 5th grade in 2013, to discover how important this evaluation is considered and how it is understood by the players. The data obtained was analysed with the use of Goodson, Apple and Sacristán´s theorical concepts of curriculums, as well as Afonso, Freitas and Werle´s definitions of external evaluations. The results show that "Prova Brasil" has played a significant role in Education, reinforcing the relations between educational quality and the performance in reading and puzzles-solving. Another point observed was the use of spreadsheets as a prescribed curriculum and formations in service focused on the contents presented in "Prova Brasil"´s Reference Matrix, conditioning the teachers´ work to this evaluation serviceEste trabalho de pesquisa se propõe a investigar como a Prova Brasil está inserida no cotidiano de uma escola de ensino fundamental I, verificando a concepção dos professores acerca das avaliações externas, bem como as influências da Prova Brasil no currículo. Como procedimento metodológico adotou-se a entrevista semiestruturada com quatro (4) professores de 5º ano, realizadas no ano de 2013, objetivando verificar qual a importância que se tem dado a essa avaliação externa e qual o entendimento que os atores envolvidos nesse processo têm da mesma. Para a análise dos dados são utilizados conceitos teóricos sobre currículo de Goodson, Apple e Sacristán, bem como as definições de avaliações externas de Afonso, Freitas e Werle. Como resultado, a pesquisa mostra que a Prova Brasil vem ocupando lugar significativo no espaço escolar reforçando a ideia de que a qualidade educacional está circunscrita ao desempenho dos alunos em leitura escrita e resolução de problemas. Outro ponto observado é o uso de planilhas como currículo prescrito e formações em serviço voltadas para os conteúdos apresentados na Matriz de Referência da Prova Brasil, condicionando o trabalho do professor a serviço dessa avaliaçãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23163/Luciane%20Szatkoski.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoProva BrasilAvaliação externaCurrículoProva BrasilExternal evaluationCurriculCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOA prova Brasil no cotidiano escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLuciane Szatkoski.pdf.txtLuciane Szatkoski.pdf.txtExtracted texttext/plain180943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10433/3/Luciane%20Szatkoski.pdf.txtacef180377511d38d5606b2fa10c2357MD53ORIGINALLuciane Szatkoski.pdfapplication/pdf634617https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10433/1/Luciane%20Szatkoski.pdf43c0cc8b2185a0d2dc09c444f7fd51ebMD51THUMBNAILLuciane Szatkoski.pdf.jpgLuciane Szatkoski.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2926https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10433/2/Luciane%20Szatkoski.pdf.jpg412b23a0a7fa1f0ff38e9cb61e826cffMD52handle/104332022-06-28 16:40:26.317oai:repositorio.pucsp.br:handle/10433Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T19:40:26Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A prova Brasil no cotidiano escolar
title A prova Brasil no cotidiano escolar
spellingShingle A prova Brasil no cotidiano escolar
Szatkoski, Luciane
Prova Brasil
Avaliação externa
Currículo
Prova Brasil
External evaluation
Curricul
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short A prova Brasil no cotidiano escolar
title_full A prova Brasil no cotidiano escolar
title_fullStr A prova Brasil no cotidiano escolar
title_full_unstemmed A prova Brasil no cotidiano escolar
title_sort A prova Brasil no cotidiano escolar
author Szatkoski, Luciane
author_facet Szatkoski, Luciane
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Rodrigues, Leda Maria de Oliveira
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793251E3
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4354739A1
dc.contributor.author.fl_str_mv Szatkoski, Luciane
contributor_str_mv Rodrigues, Leda Maria de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Prova Brasil
Avaliação externa
Currículo
topic Prova Brasil
Avaliação externa
Currículo
Prova Brasil
External evaluation
Curricul
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Prova Brasil
External evaluation
Curricul
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description The aim of this research is to investigate how "Prova Brasil" is inserted on the daily life of a primary school ("ensino fundamental") through the teachers´ views of external evaluations, as well as its influences on the curriculum. The methodology adopted was a semi-structured survey with 4 teachers of the 5th grade in 2013, to discover how important this evaluation is considered and how it is understood by the players. The data obtained was analysed with the use of Goodson, Apple and Sacristán´s theorical concepts of curriculums, as well as Afonso, Freitas and Werle´s definitions of external evaluations. The results show that "Prova Brasil" has played a significant role in Education, reinforcing the relations between educational quality and the performance in reading and puzzles-solving. Another point observed was the use of spreadsheets as a prescribed curriculum and formations in service focused on the contents presented in "Prova Brasil"´s Reference Matrix, conditioning the teachers´ work to this evaluation service
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-03-20
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-02-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:32:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Szatkoski, Luciane. A prova Brasil no cotidiano escolar. 2014. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10433
identifier_str_mv Szatkoski, Luciane. A prova Brasil no cotidiano escolar. 2014. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10433
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10433/3/Luciane%20Szatkoski.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10433/1/Luciane%20Szatkoski.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10433/2/Luciane%20Szatkoski.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv acef180377511d38d5606b2fa10c2357
43c0cc8b2185a0d2dc09c444f7fd51eb
412b23a0a7fa1f0ff38e9cb61e826cff
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277879477862400