A prova Brasil no cotidiano escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10433 |
Resumo: | The aim of this research is to investigate how "Prova Brasil" is inserted on the daily life of a primary school ("ensino fundamental") through the teachers´ views of external evaluations, as well as its influences on the curriculum. The methodology adopted was a semi-structured survey with 4 teachers of the 5th grade in 2013, to discover how important this evaluation is considered and how it is understood by the players. The data obtained was analysed with the use of Goodson, Apple and Sacristán´s theorical concepts of curriculums, as well as Afonso, Freitas and Werle´s definitions of external evaluations. The results show that "Prova Brasil" has played a significant role in Education, reinforcing the relations between educational quality and the performance in reading and puzzles-solving. Another point observed was the use of spreadsheets as a prescribed curriculum and formations in service focused on the contents presented in "Prova Brasil"´s Reference Matrix, conditioning the teachers´ work to this evaluation service |
id |
PUC_SP-1_f83fa1c6ac4417ec8100d5dc9ddc61ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10433 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Rodrigues, Leda Maria de Oliveirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793251E3http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4354739A1Szatkoski, Luciane2016-04-27T16:32:53Z2014-03-202014-02-25Szatkoski, Luciane. A prova Brasil no cotidiano escolar. 2014. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10433The aim of this research is to investigate how "Prova Brasil" is inserted on the daily life of a primary school ("ensino fundamental") through the teachers´ views of external evaluations, as well as its influences on the curriculum. The methodology adopted was a semi-structured survey with 4 teachers of the 5th grade in 2013, to discover how important this evaluation is considered and how it is understood by the players. The data obtained was analysed with the use of Goodson, Apple and Sacristán´s theorical concepts of curriculums, as well as Afonso, Freitas and Werle´s definitions of external evaluations. The results show that "Prova Brasil" has played a significant role in Education, reinforcing the relations between educational quality and the performance in reading and puzzles-solving. Another point observed was the use of spreadsheets as a prescribed curriculum and formations in service focused on the contents presented in "Prova Brasil"´s Reference Matrix, conditioning the teachers´ work to this evaluation serviceEste trabalho de pesquisa se propõe a investigar como a Prova Brasil está inserida no cotidiano de uma escola de ensino fundamental I, verificando a concepção dos professores acerca das avaliações externas, bem como as influências da Prova Brasil no currículo. Como procedimento metodológico adotou-se a entrevista semiestruturada com quatro (4) professores de 5º ano, realizadas no ano de 2013, objetivando verificar qual a importância que se tem dado a essa avaliação externa e qual o entendimento que os atores envolvidos nesse processo têm da mesma. Para a análise dos dados são utilizados conceitos teóricos sobre currículo de Goodson, Apple e Sacristán, bem como as definições de avaliações externas de Afonso, Freitas e Werle. Como resultado, a pesquisa mostra que a Prova Brasil vem ocupando lugar significativo no espaço escolar reforçando a ideia de que a qualidade educacional está circunscrita ao desempenho dos alunos em leitura escrita e resolução de problemas. Outro ponto observado é o uso de planilhas como currículo prescrito e formações em serviço voltadas para os conteúdos apresentados na Matriz de Referência da Prova Brasil, condicionando o trabalho do professor a serviço dessa avaliaçãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23163/Luciane%20Szatkoski.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoProva BrasilAvaliação externaCurrículoProva BrasilExternal evaluationCurriculCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOA prova Brasil no cotidiano escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLuciane Szatkoski.pdf.txtLuciane Szatkoski.pdf.txtExtracted texttext/plain180943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10433/3/Luciane%20Szatkoski.pdf.txtacef180377511d38d5606b2fa10c2357MD53ORIGINALLuciane Szatkoski.pdfapplication/pdf634617https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10433/1/Luciane%20Szatkoski.pdf43c0cc8b2185a0d2dc09c444f7fd51ebMD51THUMBNAILLuciane Szatkoski.pdf.jpgLuciane Szatkoski.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2926https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10433/2/Luciane%20Szatkoski.pdf.jpg412b23a0a7fa1f0ff38e9cb61e826cffMD52handle/104332022-06-28 16:40:26.317oai:repositorio.pucsp.br:handle/10433Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T19:40:26Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A prova Brasil no cotidiano escolar |
title |
A prova Brasil no cotidiano escolar |
spellingShingle |
A prova Brasil no cotidiano escolar Szatkoski, Luciane Prova Brasil Avaliação externa Currículo Prova Brasil External evaluation Curricul CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
A prova Brasil no cotidiano escolar |
title_full |
A prova Brasil no cotidiano escolar |
title_fullStr |
A prova Brasil no cotidiano escolar |
title_full_unstemmed |
A prova Brasil no cotidiano escolar |
title_sort |
A prova Brasil no cotidiano escolar |
author |
Szatkoski, Luciane |
author_facet |
Szatkoski, Luciane |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Rodrigues, Leda Maria de Oliveira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793251E3 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4354739A1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Szatkoski, Luciane |
contributor_str_mv |
Rodrigues, Leda Maria de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prova Brasil Avaliação externa Currículo |
topic |
Prova Brasil Avaliação externa Currículo Prova Brasil External evaluation Curricul CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Prova Brasil External evaluation Curricul |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The aim of this research is to investigate how "Prova Brasil" is inserted on the daily life of a primary school ("ensino fundamental") through the teachers´ views of external evaluations, as well as its influences on the curriculum. The methodology adopted was a semi-structured survey with 4 teachers of the 5th grade in 2013, to discover how important this evaluation is considered and how it is understood by the players. The data obtained was analysed with the use of Goodson, Apple and Sacristán´s theorical concepts of curriculums, as well as Afonso, Freitas and Werle´s definitions of external evaluations. The results show that "Prova Brasil" has played a significant role in Education, reinforcing the relations between educational quality and the performance in reading and puzzles-solving. Another point observed was the use of spreadsheets as a prescribed curriculum and formations in service focused on the contents presented in "Prova Brasil"´s Reference Matrix, conditioning the teachers´ work to this evaluation service |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-03-20 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-02-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:32:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Szatkoski, Luciane. A prova Brasil no cotidiano escolar. 2014. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10433 |
identifier_str_mv |
Szatkoski, Luciane. A prova Brasil no cotidiano escolar. 2014. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10433 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10433/3/Luciane%20Szatkoski.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10433/1/Luciane%20Szatkoski.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10433/2/Luciane%20Szatkoski.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
acef180377511d38d5606b2fa10c2357 43c0cc8b2185a0d2dc09c444f7fd51eb 412b23a0a7fa1f0ff38e9cb61e826cff |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277879477862400 |