Prova Brasil and its influence on the school curriculum organization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcolla, Valdinei
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Serafini, Lais Perazzoli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65527
Resumo: The present study aims to analyze the perceptions that teachers have about the influence of external evaluations, especially Prova Brasil, and what are the repercussions that these evaluations cause in the organization of the school curriculum. For the research, the qualitative approach was utilized, and the method for data collection was the semi-structured interview with teachers of elementary school in a municipal education network. The results showed that external evaluations cause repercussions on the organization of the school curriculum; they also reflect in teacher planning, decrease teacher autonomy, and establish a feeling of competition between schools and inside them, while also making teachers responsible for the results reached in these evaluations.
id UFSM-7_5869e734e19906cb1420ac2ffdbaf522
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/65527
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Prova Brasil and its influence on the school curriculum organizationA Prova Brasil e sua influência na organização do currículo escolarevaluator Stateexternal evaluationProva Brasilschool curriculum.Estado avaliadoravaliação externaProva Brasilcurrículo escolar.The present study aims to analyze the perceptions that teachers have about the influence of external evaluations, especially Prova Brasil, and what are the repercussions that these evaluations cause in the organization of the school curriculum. For the research, the qualitative approach was utilized, and the method for data collection was the semi-structured interview with teachers of elementary school in a municipal education network. The results showed that external evaluations cause repercussions on the organization of the school curriculum; they also reflect in teacher planning, decrease teacher autonomy, and establish a feeling of competition between schools and inside them, while also making teachers responsible for the results reached in these evaluations.Neste texto apresenta-se análise de percepções que professores possuem sobre a influência das avaliações externas, especialmente a Prova Brasil, e quais são as repercussões que essas avaliações provocam na organização do currículo escolar. Na pesquisa foi utilizada a abordagem qualitativa e o método para a coleta de dados foi a entrevista semiestruturada com professoras do ensino fundamental de uma rede municipal de educação do Estado de Santa Catarina. Os resultados demonstraram que, nas percepções de um grupo de professores, as avaliações externas provocam repercussões na organização do currículo escolar, refletem no planejamento docente, diminuem a autonomia do professor, estabelecem um sentimento de competição entre e intraescolas e responsabilizam os professores pelos resultados obtidos nestas avaliações.Universidade Federal de Santa Maria2021-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/6552710.5902/2318133865527Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e65527, p. 1-16Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e65527, p. 1-162318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65527/pdfCopyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarcolla, ValdineiSerafini, Lais Perazzoli2021-12-07T13:02:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/65527Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-12-07T13:02:11Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Prova Brasil and its influence on the school curriculum organization
A Prova Brasil e sua influência na organização do currículo escolar
title Prova Brasil and its influence on the school curriculum organization
spellingShingle Prova Brasil and its influence on the school curriculum organization
Marcolla, Valdinei
evaluator State
external evaluation
Prova Brasil
school curriculum.
Estado avaliador
avaliação externa
Prova Brasil
currículo escolar.
title_short Prova Brasil and its influence on the school curriculum organization
title_full Prova Brasil and its influence on the school curriculum organization
title_fullStr Prova Brasil and its influence on the school curriculum organization
title_full_unstemmed Prova Brasil and its influence on the school curriculum organization
title_sort Prova Brasil and its influence on the school curriculum organization
author Marcolla, Valdinei
author_facet Marcolla, Valdinei
Serafini, Lais Perazzoli
author_role author
author2 Serafini, Lais Perazzoli
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marcolla, Valdinei
Serafini, Lais Perazzoli
dc.subject.por.fl_str_mv evaluator State
external evaluation
Prova Brasil
school curriculum.
Estado avaliador
avaliação externa
Prova Brasil
currículo escolar.
topic evaluator State
external evaluation
Prova Brasil
school curriculum.
Estado avaliador
avaliação externa
Prova Brasil
currículo escolar.
description The present study aims to analyze the perceptions that teachers have about the influence of external evaluations, especially Prova Brasil, and what are the repercussions that these evaluations cause in the organization of the school curriculum. For the research, the qualitative approach was utilized, and the method for data collection was the semi-structured interview with teachers of elementary school in a municipal education network. The results showed that external evaluations cause repercussions on the organization of the school curriculum; they also reflect in teacher planning, decrease teacher autonomy, and establish a feeling of competition between schools and inside them, while also making teachers responsible for the results reached in these evaluations.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65527
10.5902/2318133865527
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65527
identifier_str_mv 10.5902/2318133865527
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/65527/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e65527, p. 1-16
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e65527, p. 1-16
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1799944104343240704