Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferrari, Shirley Costa
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16423
Resumo: This essay has been developed in arder to investigate the personal changes from adult and young students coursing a night suppletive, and also the reasons implied by them in these changes. The research was conducted in a public school located at the suburbs in São Paulo.There were 33 students from age 15 to 53 ali coursing the 4th grade - Elementary. The main source of the information gathered was a questionary. A group interview wasalso used. The data collected from the student's interviews was separated in different categories upbringing 2 themes: the personal changes related to the adult and young students and the reasons for these personal changes. The theorical considerations which guided the analysis and discussions pointed out in these essay were based in the psychological theory by Henri Wallon. The adult and young students indicate the personal changes and relate them to their school frequency, their acquaintanceship with class-fellows and the satisfaction uponfamily values
id PUC_SP-1_f8bccb8b3df89f5c7355bdb73ceb7f90
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/16423
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Mahoney, Abigail Alvarengahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768995Z7Ferrari, Shirley Costa2016-04-28T20:57:35Z2008-08-262001-11-30Ferrari, Shirley Costa. Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões. 2001. 186 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16423This essay has been developed in arder to investigate the personal changes from adult and young students coursing a night suppletive, and also the reasons implied by them in these changes. The research was conducted in a public school located at the suburbs in São Paulo.There were 33 students from age 15 to 53 ali coursing the 4th grade - Elementary. The main source of the information gathered was a questionary. A group interview wasalso used. The data collected from the student's interviews was separated in different categories upbringing 2 themes: the personal changes related to the adult and young students and the reasons for these personal changes. The theorical considerations which guided the analysis and discussions pointed out in these essay were based in the psychological theory by Henri Wallon. The adult and young students indicate the personal changes and relate them to their school frequency, their acquaintanceship with class-fellows and the satisfaction uponfamily valuesEsse estudo teve como objetivo investigar as mudanças pessoais dos alunos adultos e jovens de um curso supletivo noturno, bem comoas razões atribuídas por eles para essas mudanças. A pesquisa foi realizada em uma escola pública municipalda periferia de São Paulo, tendo como sujeitos 33 alunos de idade entre 15 e 53 anos de idade, de uma classe de 4ª série do Ensino Fundamental. A coleta dos dados teve como principal instrumento o questionário e como instrumento complementar a entrevista coletiva. Os dados foram agrupados em categorias levantadas a partir das respostas dos alunos e nos permitiu definir dois grandes temas: Mudanças Pessoais dos alunos Adultos e Jovens e Razões para as Mudanças Pessoais. As considerações teóricas que nortearam a análise e discussão dos dados deste estudo fundamentaram-se na teoria psicológica de Henri Wallon. Os alunos adultos e jovens indicam as mudanças pessoais e atribuem como razão para elas, dentre outras, a freqüência à escola, a convivência com colegas, e a satisfação à famíliaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32640/Shirley%20Costa%20Ferrari.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRFaculdade de EducaçãoEnsino supletivoSupletivo nas escolas municipaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALDar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razõesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTShirley Costa Ferrari.pdf.txtShirley Costa Ferrari.pdf.txtExtracted texttext/plain186https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16423/3/Shirley%20Costa%20Ferrari.pdf.txt459c39b777cf8113f18f8c31ae01dcd3MD53ORIGINALShirley Costa Ferrari.pdfapplication/pdf9556976https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16423/1/Shirley%20Costa%20Ferrari.pdfb80382396e791d44f7698cea6359fca4MD51THUMBNAILShirley Costa Ferrari.pdf.jpgShirley Costa Ferrari.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2521https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16423/2/Shirley%20Costa%20Ferrari.pdf.jpg6cd88c27e7aabfdaa3b5b2fa6998e5bfMD52handle/164232022-04-27 16:32:03.881oai:repositorio.pucsp.br:handle/16423Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T19:32:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões
title Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões
spellingShingle Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões
Ferrari, Shirley Costa
Ensino supletivo
Supletivo nas escolas municipais
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
title_short Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões
title_full Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões
title_fullStr Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões
title_full_unstemmed Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões
title_sort Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões
author Ferrari, Shirley Costa
author_facet Ferrari, Shirley Costa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Mahoney, Abigail Alvarenga
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768995Z7
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferrari, Shirley Costa
contributor_str_mv Mahoney, Abigail Alvarenga
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino supletivo
Supletivo nas escolas municipais
topic Ensino supletivo
Supletivo nas escolas municipais
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
description This essay has been developed in arder to investigate the personal changes from adult and young students coursing a night suppletive, and also the reasons implied by them in these changes. The research was conducted in a public school located at the suburbs in São Paulo.There were 33 students from age 15 to 53 ali coursing the 4th grade - Elementary. The main source of the information gathered was a questionary. A group interview wasalso used. The data collected from the student's interviews was separated in different categories upbringing 2 themes: the personal changes related to the adult and young students and the reasons for these personal changes. The theorical considerations which guided the analysis and discussions pointed out in these essay were based in the psychological theory by Henri Wallon. The adult and young students indicate the personal changes and relate them to their school frequency, their acquaintanceship with class-fellows and the satisfaction uponfamily values
publishDate 2001
dc.date.issued.fl_str_mv 2001-11-30
dc.date.available.fl_str_mv 2008-08-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:57:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Ferrari, Shirley Costa. Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões. 2001. 186 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16423
identifier_str_mv Ferrari, Shirley Costa. Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões. 2001. 186 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16423
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16423/3/Shirley%20Costa%20Ferrari.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16423/1/Shirley%20Costa%20Ferrari.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16423/2/Shirley%20Costa%20Ferrari.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 459c39b777cf8113f18f8c31ae01dcd3
b80382396e791d44f7698cea6359fca4
6cd88c27e7aabfdaa3b5b2fa6998e5bf
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277894158974976