Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16423 |
Resumo: | This essay has been developed in arder to investigate the personal changes from adult and young students coursing a night suppletive, and also the reasons implied by them in these changes. The research was conducted in a public school located at the suburbs in São Paulo.There were 33 students from age 15 to 53 ali coursing the 4th grade - Elementary. The main source of the information gathered was a questionary. A group interview wasalso used. The data collected from the student's interviews was separated in different categories upbringing 2 themes: the personal changes related to the adult and young students and the reasons for these personal changes. The theorical considerations which guided the analysis and discussions pointed out in these essay were based in the psychological theory by Henri Wallon. The adult and young students indicate the personal changes and relate them to their school frequency, their acquaintanceship with class-fellows and the satisfaction uponfamily values |
id |
PUC_SP-1_f8bccb8b3df89f5c7355bdb73ceb7f90 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16423 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Mahoney, Abigail Alvarengahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768995Z7Ferrari, Shirley Costa2016-04-28T20:57:35Z2008-08-262001-11-30Ferrari, Shirley Costa. Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões. 2001. 186 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16423This essay has been developed in arder to investigate the personal changes from adult and young students coursing a night suppletive, and also the reasons implied by them in these changes. The research was conducted in a public school located at the suburbs in São Paulo.There were 33 students from age 15 to 53 ali coursing the 4th grade - Elementary. The main source of the information gathered was a questionary. A group interview wasalso used. The data collected from the student's interviews was separated in different categories upbringing 2 themes: the personal changes related to the adult and young students and the reasons for these personal changes. The theorical considerations which guided the analysis and discussions pointed out in these essay were based in the psychological theory by Henri Wallon. The adult and young students indicate the personal changes and relate them to their school frequency, their acquaintanceship with class-fellows and the satisfaction uponfamily valuesEsse estudo teve como objetivo investigar as mudanças pessoais dos alunos adultos e jovens de um curso supletivo noturno, bem comoas razões atribuídas por eles para essas mudanças. A pesquisa foi realizada em uma escola pública municipalda periferia de São Paulo, tendo como sujeitos 33 alunos de idade entre 15 e 53 anos de idade, de uma classe de 4ª série do Ensino Fundamental. A coleta dos dados teve como principal instrumento o questionário e como instrumento complementar a entrevista coletiva. Os dados foram agrupados em categorias levantadas a partir das respostas dos alunos e nos permitiu definir dois grandes temas: Mudanças Pessoais dos alunos Adultos e Jovens e Razões para as Mudanças Pessoais. As considerações teóricas que nortearam a análise e discussão dos dados deste estudo fundamentaram-se na teoria psicológica de Henri Wallon. Os alunos adultos e jovens indicam as mudanças pessoais e atribuem como razão para elas, dentre outras, a freqüência à escola, a convivência com colegas, e a satisfação à famíliaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32640/Shirley%20Costa%20Ferrari.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRFaculdade de EducaçãoEnsino supletivoSupletivo nas escolas municipaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALDar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razõesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTShirley Costa Ferrari.pdf.txtShirley Costa Ferrari.pdf.txtExtracted texttext/plain186https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16423/3/Shirley%20Costa%20Ferrari.pdf.txt459c39b777cf8113f18f8c31ae01dcd3MD53ORIGINALShirley Costa Ferrari.pdfapplication/pdf9556976https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16423/1/Shirley%20Costa%20Ferrari.pdfb80382396e791d44f7698cea6359fca4MD51THUMBNAILShirley Costa Ferrari.pdf.jpgShirley Costa Ferrari.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2521https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16423/2/Shirley%20Costa%20Ferrari.pdf.jpg6cd88c27e7aabfdaa3b5b2fa6998e5bfMD52handle/164232022-04-27 16:32:03.881oai:repositorio.pucsp.br:handle/16423Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T19:32:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões |
title |
Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões |
spellingShingle |
Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões Ferrari, Shirley Costa Ensino supletivo Supletivo nas escolas municipais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões |
title_full |
Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões |
title_fullStr |
Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões |
title_full_unstemmed |
Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões |
title_sort |
Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões |
author |
Ferrari, Shirley Costa |
author_facet |
Ferrari, Shirley Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mahoney, Abigail Alvarenga |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768995Z7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferrari, Shirley Costa |
contributor_str_mv |
Mahoney, Abigail Alvarenga |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino supletivo Supletivo nas escolas municipais |
topic |
Ensino supletivo Supletivo nas escolas municipais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
This essay has been developed in arder to investigate the personal changes from adult and young students coursing a night suppletive, and also the reasons implied by them in these changes. The research was conducted in a public school located at the suburbs in São Paulo.There were 33 students from age 15 to 53 ali coursing the 4th grade - Elementary. The main source of the information gathered was a questionary. A group interview wasalso used. The data collected from the student's interviews was separated in different categories upbringing 2 themes: the personal changes related to the adult and young students and the reasons for these personal changes. The theorical considerations which guided the analysis and discussions pointed out in these essay were based in the psychological theory by Henri Wallon. The adult and young students indicate the personal changes and relate them to their school frequency, their acquaintanceship with class-fellows and the satisfaction uponfamily values |
publishDate |
2001 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2001-11-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-08-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:57:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ferrari, Shirley Costa. Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões. 2001. 186 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16423 |
identifier_str_mv |
Ferrari, Shirley Costa. Dar voz ao aluno do supletivo: mudanças pessoais e suas razões. 2001. 186 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16423 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16423/3/Shirley%20Costa%20Ferrari.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16423/1/Shirley%20Costa%20Ferrari.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16423/2/Shirley%20Costa%20Ferrari.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
459c39b777cf8113f18f8c31ae01dcd3 b80382396e791d44f7698cea6359fca4 6cd88c27e7aabfdaa3b5b2fa6998e5bf |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277894158974976 |