A pintura rupestre e o graffiti

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adamo, Andréa
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33344
Resumo: The scope of this research is to draw a parallel between ancient Rock Painting and Graffiti, analyzing its similarities and differences. The analysis takes into account the fact that first ancient paintings were carried out in caves (and/or today in archaeological sites) whereas the graphite "takes over" city's landscapes and recharacterizes the urban areas of big centers, generating interventions, dialogues and provocations in the city. Rock art as the oldest type of art in history comes from a tribal and oral culture in which man builds history visually and where art has a magic value and ritual sacredness. In contrast, graffiti appears in an urban culture composed of artists who use public spaces, recording scenes often from everyday life and others from the imaginary, creating an intentional language to intervene in the city. Based on the study and analysis of their historical contexts and the characterization of both cultures (by means of records' gathering from tribal cultures' age to those of the current urban tribes as well as an outline of their differences and meanings) the following are considerations on the default relations of cause and consequence posed by historicism
id PUC_SP-1_fbbc78a4736646c6592bbc9f7c630442
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/33344
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Caramella, ElaineAdamo, Andréa2023-07-05T19:18:26Z2023-07-05T19:18:26Z2018-09-28Adamo, Andréa. A pintura rupestre e o graffiti. 2018. Monografia de Especialização (Especialização em Arte: Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33344The scope of this research is to draw a parallel between ancient Rock Painting and Graffiti, analyzing its similarities and differences. The analysis takes into account the fact that first ancient paintings were carried out in caves (and/or today in archaeological sites) whereas the graphite "takes over" city's landscapes and recharacterizes the urban areas of big centers, generating interventions, dialogues and provocations in the city. Rock art as the oldest type of art in history comes from a tribal and oral culture in which man builds history visually and where art has a magic value and ritual sacredness. In contrast, graffiti appears in an urban culture composed of artists who use public spaces, recording scenes often from everyday life and others from the imaginary, creating an intentional language to intervene in the city. Based on the study and analysis of their historical contexts and the characterization of both cultures (by means of records' gathering from tribal cultures' age to those of the current urban tribes as well as an outline of their differences and meanings) the following are considerations on the default relations of cause and consequence posed by historicismA presente pesquisa se direciona a traçar um paralelo entre a Pintura Rupestre e o Grafite, analisando suas relações de semelhanças e diferenças.Na medida em que a primeira ficava nas cavernas e hoje em sítios arqueológicos e o grafite “invade” a cidade e requalifica o espaço urbano dos grandes centros, gerando intervenções, diálogos e provocações na cidade. A arte rupestre como o mais antigo tipo de arte da história surge de uma cultura tribal e oral em que o homem constrói a história visualmente e onde a arte tem um valor de magia e sacralidade ritual. Em contraponto o grafite surge numa cultura urbana composta de artistas que utilizam os espaços públicos, fazendo o registro de cenas muitas vezes do cotidiano e outras do imaginário, criando uma linguagem intencional para interferir na cidade. A partir do estudo e análise de seus contextos históricos e a caracterização de ambas as culturas, relacionando registros de ações da cultura tribal à das tribos urbanas atuais e mostrando suas diferenças e significados, encaminharemos nossas reflexões sobre as relações automáticas de causa e consequência colocadas pelo historicismoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Arte: Crítica e CuradoriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCAGrafitePintura rupestreTribos urbanasCultura tribalGraffitiRock paintingUrban tribesTribal cultureA pintura rupestre e o graffitiinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALAndréa Adamo.pdfapplication/pdf4867259https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33344/1/Andr%c3%a9a%20Adamo.pdfbb7810aad4c5368a8b7c6d924dd704f5MD51TEXTAndréa Adamo.pdf.txtAndréa Adamo.pdf.txtExtracted texttext/plain74212https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33344/2/Andr%c3%a9a%20Adamo.pdf.txtc19e933be137116f78990d52a4c77c1aMD52THUMBNAILAndréa Adamo.pdf.jpgAndréa Adamo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1204https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33344/3/Andr%c3%a9a%20Adamo.pdf.jpg8945fbeb158d9bd3b37f148b06777ae6MD53handle/333442023-07-06 01:07:27.619oai:repositorio.pucsp.br:handle/33344Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:07:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A pintura rupestre e o graffiti
title A pintura rupestre e o graffiti
spellingShingle A pintura rupestre e o graffiti
Adamo, Andréa
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
Grafite
Pintura rupestre
Tribos urbanas
Cultura tribal
Graffiti
Rock painting
Urban tribes
Tribal culture
title_short A pintura rupestre e o graffiti
title_full A pintura rupestre e o graffiti
title_fullStr A pintura rupestre e o graffiti
title_full_unstemmed A pintura rupestre e o graffiti
title_sort A pintura rupestre e o graffiti
author Adamo, Andréa
author_facet Adamo, Andréa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Caramella, Elaine
dc.contributor.author.fl_str_mv Adamo, Andréa
contributor_str_mv Caramella, Elaine
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
Grafite
Pintura rupestre
Tribos urbanas
Cultura tribal
Graffiti
Rock painting
Urban tribes
Tribal culture
dc.subject.por.fl_str_mv Grafite
Pintura rupestre
Tribos urbanas
Cultura tribal
dc.subject.eng.fl_str_mv Graffiti
Rock painting
Urban tribes
Tribal culture
description The scope of this research is to draw a parallel between ancient Rock Painting and Graffiti, analyzing its similarities and differences. The analysis takes into account the fact that first ancient paintings were carried out in caves (and/or today in archaeological sites) whereas the graphite "takes over" city's landscapes and recharacterizes the urban areas of big centers, generating interventions, dialogues and provocations in the city. Rock art as the oldest type of art in history comes from a tribal and oral culture in which man builds history visually and where art has a magic value and ritual sacredness. In contrast, graffiti appears in an urban culture composed of artists who use public spaces, recording scenes often from everyday life and others from the imaginary, creating an intentional language to intervene in the city. Based on the study and analysis of their historical contexts and the characterization of both cultures (by means of records' gathering from tribal cultures' age to those of the current urban tribes as well as an outline of their differences and meanings) the following are considerations on the default relations of cause and consequence posed by historicism
publishDate 2018
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-09-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-05T19:18:26Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-05T19:18:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Adamo, Andréa. A pintura rupestre e o graffiti. 2018. Monografia de Especialização (Especialização em Arte: Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33344
identifier_str_mv Adamo, Andréa. A pintura rupestre e o graffiti. 2018. Monografia de Especialização (Especialização em Arte: Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33344
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Arte: Crítica e Curadoria
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33344/1/Andr%c3%a9a%20Adamo.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33344/2/Andr%c3%a9a%20Adamo.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33344/3/Andr%c3%a9a%20Adamo.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv bb7810aad4c5368a8b7c6d924dd704f5
c19e933be137116f78990d52a4c77c1a
8945fbeb158d9bd3b37f148b06777ae6
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277898583965696