A pintura rupestre e o graffiti
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33344 |
Resumo: | The scope of this research is to draw a parallel between ancient Rock Painting and Graffiti, analyzing its similarities and differences. The analysis takes into account the fact that first ancient paintings were carried out in caves (and/or today in archaeological sites) whereas the graphite "takes over" city's landscapes and recharacterizes the urban areas of big centers, generating interventions, dialogues and provocations in the city. Rock art as the oldest type of art in history comes from a tribal and oral culture in which man builds history visually and where art has a magic value and ritual sacredness. In contrast, graffiti appears in an urban culture composed of artists who use public spaces, recording scenes often from everyday life and others from the imaginary, creating an intentional language to intervene in the city. Based on the study and analysis of their historical contexts and the characterization of both cultures (by means of records' gathering from tribal cultures' age to those of the current urban tribes as well as an outline of their differences and meanings) the following are considerations on the default relations of cause and consequence posed by historicism |
id |
PUC_SP-1_fbbc78a4736646c6592bbc9f7c630442 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/33344 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Caramella, ElaineAdamo, Andréa2023-07-05T19:18:26Z2023-07-05T19:18:26Z2018-09-28Adamo, Andréa. A pintura rupestre e o graffiti. 2018. Monografia de Especialização (Especialização em Arte: Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33344The scope of this research is to draw a parallel between ancient Rock Painting and Graffiti, analyzing its similarities and differences. The analysis takes into account the fact that first ancient paintings were carried out in caves (and/or today in archaeological sites) whereas the graphite "takes over" city's landscapes and recharacterizes the urban areas of big centers, generating interventions, dialogues and provocations in the city. Rock art as the oldest type of art in history comes from a tribal and oral culture in which man builds history visually and where art has a magic value and ritual sacredness. In contrast, graffiti appears in an urban culture composed of artists who use public spaces, recording scenes often from everyday life and others from the imaginary, creating an intentional language to intervene in the city. Based on the study and analysis of their historical contexts and the characterization of both cultures (by means of records' gathering from tribal cultures' age to those of the current urban tribes as well as an outline of their differences and meanings) the following are considerations on the default relations of cause and consequence posed by historicismA presente pesquisa se direciona a traçar um paralelo entre a Pintura Rupestre e o Grafite, analisando suas relações de semelhanças e diferenças.Na medida em que a primeira ficava nas cavernas e hoje em sítios arqueológicos e o grafite “invade” a cidade e requalifica o espaço urbano dos grandes centros, gerando intervenções, diálogos e provocações na cidade. A arte rupestre como o mais antigo tipo de arte da história surge de uma cultura tribal e oral em que o homem constrói a história visualmente e onde a arte tem um valor de magia e sacralidade ritual. Em contraponto o grafite surge numa cultura urbana composta de artistas que utilizam os espaços públicos, fazendo o registro de cenas muitas vezes do cotidiano e outras do imaginário, criando uma linguagem intencional para interferir na cidade. A partir do estudo e análise de seus contextos históricos e a caracterização de ambas as culturas, relacionando registros de ações da cultura tribal à das tribos urbanas atuais e mostrando suas diferenças e significados, encaminharemos nossas reflexões sobre as relações automáticas de causa e consequência colocadas pelo historicismoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Arte: Crítica e CuradoriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCAGrafitePintura rupestreTribos urbanasCultura tribalGraffitiRock paintingUrban tribesTribal cultureA pintura rupestre e o graffitiinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALAndréa Adamo.pdfapplication/pdf4867259https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33344/1/Andr%c3%a9a%20Adamo.pdfbb7810aad4c5368a8b7c6d924dd704f5MD51TEXTAndréa Adamo.pdf.txtAndréa Adamo.pdf.txtExtracted texttext/plain74212https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33344/2/Andr%c3%a9a%20Adamo.pdf.txtc19e933be137116f78990d52a4c77c1aMD52THUMBNAILAndréa Adamo.pdf.jpgAndréa Adamo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1204https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33344/3/Andr%c3%a9a%20Adamo.pdf.jpg8945fbeb158d9bd3b37f148b06777ae6MD53handle/333442023-07-06 01:07:27.619oai:repositorio.pucsp.br:handle/33344Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:07:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A pintura rupestre e o graffiti |
title |
A pintura rupestre e o graffiti |
spellingShingle |
A pintura rupestre e o graffiti Adamo, Andréa CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA Grafite Pintura rupestre Tribos urbanas Cultura tribal Graffiti Rock painting Urban tribes Tribal culture |
title_short |
A pintura rupestre e o graffiti |
title_full |
A pintura rupestre e o graffiti |
title_fullStr |
A pintura rupestre e o graffiti |
title_full_unstemmed |
A pintura rupestre e o graffiti |
title_sort |
A pintura rupestre e o graffiti |
author |
Adamo, Andréa |
author_facet |
Adamo, Andréa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Caramella, Elaine |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Adamo, Andréa |
contributor_str_mv |
Caramella, Elaine |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA Grafite Pintura rupestre Tribos urbanas Cultura tribal Graffiti Rock painting Urban tribes Tribal culture |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Grafite Pintura rupestre Tribos urbanas Cultura tribal |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Graffiti Rock painting Urban tribes Tribal culture |
description |
The scope of this research is to draw a parallel between ancient Rock Painting and Graffiti, analyzing its similarities and differences. The analysis takes into account the fact that first ancient paintings were carried out in caves (and/or today in archaeological sites) whereas the graphite "takes over" city's landscapes and recharacterizes the urban areas of big centers, generating interventions, dialogues and provocations in the city. Rock art as the oldest type of art in history comes from a tribal and oral culture in which man builds history visually and where art has a magic value and ritual sacredness. In contrast, graffiti appears in an urban culture composed of artists who use public spaces, recording scenes often from everyday life and others from the imaginary, creating an intentional language to intervene in the city. Based on the study and analysis of their historical contexts and the characterization of both cultures (by means of records' gathering from tribal cultures' age to those of the current urban tribes as well as an outline of their differences and meanings) the following are considerations on the default relations of cause and consequence posed by historicism |
publishDate |
2018 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-09-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-05T19:18:26Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-07-05T19:18:26Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Adamo, Andréa. A pintura rupestre e o graffiti. 2018. Monografia de Especialização (Especialização em Arte: Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33344 |
identifier_str_mv |
Adamo, Andréa. A pintura rupestre e o graffiti. 2018. Monografia de Especialização (Especialização em Arte: Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33344 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Arte: Crítica e Curadoria |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33344/1/Andr%c3%a9a%20Adamo.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33344/2/Andr%c3%a9a%20Adamo.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33344/3/Andr%c3%a9a%20Adamo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bb7810aad4c5368a8b7c6d924dd704f5 c19e933be137116f78990d52a4c77c1a 8945fbeb158d9bd3b37f148b06777ae6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277898583965696 |