A distribuição binomial no ensino superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Cibele de Almeida
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11230
Resumo: By the evidence of binomial distribution of probabilities in Statistics and some known difficulties in teaching and learning process of Probability, we developed this work to learn more about some aspects of binomial distribution and its relation to other probability distributions, to trace a short view of performed researches about teaching and learning Probability and to organize a didactical sequence that supports the understanding of binomial distribution. To achieve this last aim, we based ourselves on this mentioned view and on some constructs of Mathematics teaching, between them the tool-object dialetic, in accordance with Régine Douady and the use of more than one register of representation, in accordance with Raymond Duval. The didactical sequence was realized by Business Administration students, university study that, in general, is not focused in Mathematics. This work development made evident, beyond some difficulties faced by the students, questions that couldn t be solved here. These questions indicate, as we see, aim of future research about teaching and lerning Probability. Our research showed, among other conclusions, that the use of binomial distribution, by the students, occurred more because of didactic contract than for effective understanding of content
id PUC_SP-1_fbda216d803391ee826acc22582c0c3d
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11230
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Ag Almouloud, Saddohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4238541Y1Souza, Cibele de Almeida2016-04-27T16:58:20Z2008-02-272002-04-30Souza, Cibele de Almeida. A distribuição binomial no ensino superior. 2002. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11230By the evidence of binomial distribution of probabilities in Statistics and some known difficulties in teaching and learning process of Probability, we developed this work to learn more about some aspects of binomial distribution and its relation to other probability distributions, to trace a short view of performed researches about teaching and learning Probability and to organize a didactical sequence that supports the understanding of binomial distribution. To achieve this last aim, we based ourselves on this mentioned view and on some constructs of Mathematics teaching, between them the tool-object dialetic, in accordance with Régine Douady and the use of more than one register of representation, in accordance with Raymond Duval. The didactical sequence was realized by Business Administration students, university study that, in general, is not focused in Mathematics. This work development made evident, beyond some difficulties faced by the students, questions that couldn t be solved here. These questions indicate, as we see, aim of future research about teaching and lerning Probability. Our research showed, among other conclusions, that the use of binomial distribution, by the students, occurred more because of didactic contract than for effective understanding of contentEm vista do destaque da distribuição binomial de probabilidades na Estatística e de algumas dificuldades conhecidas no processo de ensino-aprendizagem de Probabilidade, desenvolvemos este trabalho com os objetivos de conhecer melhor alguns aspectos da própria distribuição binomial e de suas relações com outras distribuições de probabilidades, traçar um breve panorama de pesquisas já realizadas sobre o ensino-aprendizagem de Probabilidade e elaborar uma seqüência didática que favoreça a apreensão da distribuição binomial. Para atingir esse último objetivo, baseamo-nos no panorama citado e em alguns constructos da Didática da Matemática, entre os quais a dialética ferramentaobjeto, de acordo com Régine Douady e o uso de mais de um registro de representação, de acordo com Raymond Duval. A seqüência didática foi realizada por alunos que cursam Administração de Empresas, curso cujo principal enfoque, no geral, não é matemático. O desenvolvimento do trabalho evidenciou, além de algumas dificuldades enfrentadas pelos alunos, questões que não puderam ser aqui tratadas. Essas questões indicam, a nosso ver, temas para futuras pesquisas sobre ensino-aprendizagem de Probabilidade. Dentre as conclusões da nossa pesquisa, destacamos a constatação de que o uso da distribuição binomial de probabilidades pelos alunos se deu mais pela força de um contrato didático do que pela efetiva apreensão do conteúdoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22876/cibele.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoProbabilidadesEstatistica matematicaDistribuicao binomialEnsino-aprendizagem de estatisticaMatematica: Educacao MatematicaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA distribuição binomial no ensino superiorinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTcibele.pdf.txtcibele.pdf.txtExtracted texttext/plain224683https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11230/3/cibele.pdf.txt61cf56ffb8e589fa80cad63d41458e71MD53ORIGINALcibele.pdfapplication/pdf414253https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11230/1/cibele.pdf2d2bd0188892d66a13cbd33b4a9b8e1eMD51THUMBNAILcibele.pdf.jpgcibele.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11230/2/cibele.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/112302022-04-28 05:09:17.406oai:repositorio.pucsp.br:handle/11230Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T08:09:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A distribuição binomial no ensino superior
title A distribuição binomial no ensino superior
spellingShingle A distribuição binomial no ensino superior
Souza, Cibele de Almeida
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Probabilidades
Estatistica matematica
Distribuicao binomial
Ensino-aprendizagem de estatistica
Matematica: Educacao Matematica
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short A distribuição binomial no ensino superior
title_full A distribuição binomial no ensino superior
title_fullStr A distribuição binomial no ensino superior
title_full_unstemmed A distribuição binomial no ensino superior
title_sort A distribuição binomial no ensino superior
author Souza, Cibele de Almeida
author_facet Souza, Cibele de Almeida
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ag Almouloud, Saddo
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4238541Y1
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Cibele de Almeida
contributor_str_mv Ag Almouloud, Saddo
dc.subject.por.fl_str_mv Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Probabilidades
Estatistica matematica
Distribuicao binomial
Ensino-aprendizagem de estatistica
Matematica: Educacao Matematica
topic Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Probabilidades
Estatistica matematica
Distribuicao binomial
Ensino-aprendizagem de estatistica
Matematica: Educacao Matematica
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description By the evidence of binomial distribution of probabilities in Statistics and some known difficulties in teaching and learning process of Probability, we developed this work to learn more about some aspects of binomial distribution and its relation to other probability distributions, to trace a short view of performed researches about teaching and learning Probability and to organize a didactical sequence that supports the understanding of binomial distribution. To achieve this last aim, we based ourselves on this mentioned view and on some constructs of Mathematics teaching, between them the tool-object dialetic, in accordance with Régine Douady and the use of more than one register of representation, in accordance with Raymond Duval. The didactical sequence was realized by Business Administration students, university study that, in general, is not focused in Mathematics. This work development made evident, beyond some difficulties faced by the students, questions that couldn t be solved here. These questions indicate, as we see, aim of future research about teaching and lerning Probability. Our research showed, among other conclusions, that the use of binomial distribution, by the students, occurred more because of didactic contract than for effective understanding of content
publishDate 2002
dc.date.issued.fl_str_mv 2002-04-30
dc.date.available.fl_str_mv 2008-02-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Souza, Cibele de Almeida. A distribuição binomial no ensino superior. 2002. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11230
identifier_str_mv Souza, Cibele de Almeida. A distribuição binomial no ensino superior. 2002. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11230
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11230/3/cibele.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11230/1/cibele.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11230/2/cibele.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 61cf56ffb8e589fa80cad63d41458e71
2d2bd0188892d66a13cbd33b4a9b8e1e
c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277850797211648