A distribuição binomial no ensino superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11230 |
Resumo: | By the evidence of binomial distribution of probabilities in Statistics and some known difficulties in teaching and learning process of Probability, we developed this work to learn more about some aspects of binomial distribution and its relation to other probability distributions, to trace a short view of performed researches about teaching and learning Probability and to organize a didactical sequence that supports the understanding of binomial distribution. To achieve this last aim, we based ourselves on this mentioned view and on some constructs of Mathematics teaching, between them the tool-object dialetic, in accordance with Régine Douady and the use of more than one register of representation, in accordance with Raymond Duval. The didactical sequence was realized by Business Administration students, university study that, in general, is not focused in Mathematics. This work development made evident, beyond some difficulties faced by the students, questions that couldn t be solved here. These questions indicate, as we see, aim of future research about teaching and lerning Probability. Our research showed, among other conclusions, that the use of binomial distribution, by the students, occurred more because of didactic contract than for effective understanding of content |
id |
PUC_SP-1_fbda216d803391ee826acc22582c0c3d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11230 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ag Almouloud, Saddohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4238541Y1Souza, Cibele de Almeida2016-04-27T16:58:20Z2008-02-272002-04-30Souza, Cibele de Almeida. A distribuição binomial no ensino superior. 2002. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11230By the evidence of binomial distribution of probabilities in Statistics and some known difficulties in teaching and learning process of Probability, we developed this work to learn more about some aspects of binomial distribution and its relation to other probability distributions, to trace a short view of performed researches about teaching and learning Probability and to organize a didactical sequence that supports the understanding of binomial distribution. To achieve this last aim, we based ourselves on this mentioned view and on some constructs of Mathematics teaching, between them the tool-object dialetic, in accordance with Régine Douady and the use of more than one register of representation, in accordance with Raymond Duval. The didactical sequence was realized by Business Administration students, university study that, in general, is not focused in Mathematics. This work development made evident, beyond some difficulties faced by the students, questions that couldn t be solved here. These questions indicate, as we see, aim of future research about teaching and lerning Probability. Our research showed, among other conclusions, that the use of binomial distribution, by the students, occurred more because of didactic contract than for effective understanding of contentEm vista do destaque da distribuição binomial de probabilidades na Estatística e de algumas dificuldades conhecidas no processo de ensino-aprendizagem de Probabilidade, desenvolvemos este trabalho com os objetivos de conhecer melhor alguns aspectos da própria distribuição binomial e de suas relações com outras distribuições de probabilidades, traçar um breve panorama de pesquisas já realizadas sobre o ensino-aprendizagem de Probabilidade e elaborar uma seqüência didática que favoreça a apreensão da distribuição binomial. Para atingir esse último objetivo, baseamo-nos no panorama citado e em alguns constructos da Didática da Matemática, entre os quais a dialética ferramentaobjeto, de acordo com Régine Douady e o uso de mais de um registro de representação, de acordo com Raymond Duval. A seqüência didática foi realizada por alunos que cursam Administração de Empresas, curso cujo principal enfoque, no geral, não é matemático. O desenvolvimento do trabalho evidenciou, além de algumas dificuldades enfrentadas pelos alunos, questões que não puderam ser aqui tratadas. Essas questões indicam, a nosso ver, temas para futuras pesquisas sobre ensino-aprendizagem de Probabilidade. Dentre as conclusões da nossa pesquisa, destacamos a constatação de que o uso da distribuição binomial de probabilidades pelos alunos se deu mais pela força de um contrato didático do que pela efetiva apreensão do conteúdoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22876/cibele.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoProbabilidadesEstatistica matematicaDistribuicao binomialEnsino-aprendizagem de estatisticaMatematica: Educacao MatematicaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA distribuição binomial no ensino superiorinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTcibele.pdf.txtcibele.pdf.txtExtracted texttext/plain224683https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11230/3/cibele.pdf.txt61cf56ffb8e589fa80cad63d41458e71MD53ORIGINALcibele.pdfapplication/pdf414253https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11230/1/cibele.pdf2d2bd0188892d66a13cbd33b4a9b8e1eMD51THUMBNAILcibele.pdf.jpgcibele.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11230/2/cibele.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/112302022-04-28 05:09:17.406oai:repositorio.pucsp.br:handle/11230Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T08:09:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A distribuição binomial no ensino superior |
title |
A distribuição binomial no ensino superior |
spellingShingle |
A distribuição binomial no ensino superior Souza, Cibele de Almeida Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Probabilidades Estatistica matematica Distribuicao binomial Ensino-aprendizagem de estatistica Matematica: Educacao Matematica CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A distribuição binomial no ensino superior |
title_full |
A distribuição binomial no ensino superior |
title_fullStr |
A distribuição binomial no ensino superior |
title_full_unstemmed |
A distribuição binomial no ensino superior |
title_sort |
A distribuição binomial no ensino superior |
author |
Souza, Cibele de Almeida |
author_facet |
Souza, Cibele de Almeida |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ag Almouloud, Saddo |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4238541Y1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Cibele de Almeida |
contributor_str_mv |
Ag Almouloud, Saddo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Probabilidades Estatistica matematica Distribuicao binomial Ensino-aprendizagem de estatistica Matematica: Educacao Matematica |
topic |
Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Probabilidades Estatistica matematica Distribuicao binomial Ensino-aprendizagem de estatistica Matematica: Educacao Matematica CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
By the evidence of binomial distribution of probabilities in Statistics and some known difficulties in teaching and learning process of Probability, we developed this work to learn more about some aspects of binomial distribution and its relation to other probability distributions, to trace a short view of performed researches about teaching and learning Probability and to organize a didactical sequence that supports the understanding of binomial distribution. To achieve this last aim, we based ourselves on this mentioned view and on some constructs of Mathematics teaching, between them the tool-object dialetic, in accordance with Régine Douady and the use of more than one register of representation, in accordance with Raymond Duval. The didactical sequence was realized by Business Administration students, university study that, in general, is not focused in Mathematics. This work development made evident, beyond some difficulties faced by the students, questions that couldn t be solved here. These questions indicate, as we see, aim of future research about teaching and lerning Probability. Our research showed, among other conclusions, that the use of binomial distribution, by the students, occurred more because of didactic contract than for effective understanding of content |
publishDate |
2002 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2002-04-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-02-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Souza, Cibele de Almeida. A distribuição binomial no ensino superior. 2002. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11230 |
identifier_str_mv |
Souza, Cibele de Almeida. A distribuição binomial no ensino superior. 2002. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11230 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11230/3/cibele.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11230/1/cibele.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11230/2/cibele.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
61cf56ffb8e589fa80cad63d41458e71 2d2bd0188892d66a13cbd33b4a9b8e1e c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277850797211648 |