O sujeito em formação por meio das histórias de vida na construção das narrativas interdisciplinares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9708 |
Resumo: | This research sought to investigate the formation of a route with Diabetes Mellitus, trying to decipher if: The practice of a life are able to transform the subject? A chronic disease is able to delineate the route of forming a subject? How does human development outside of formal learning spaces? Has founded on the theory of interdisciplinarity, in which the researcher (author and actress) sees itself as a subject in its performance of this life and work, narrating the spiral of time and knowledge that life emerges and leads to self-education. The methodological approach of this research has focused qualitative, seeking the stories of life and in reference to Gaston Pineau, the support that will give meaning to the narrative described. With contributions from authors such as: Ivani Fazenda, Paulo Freire, Edgar Morin and Hilton Japiassú, tried to unravel the importance of education in the curriculum of life. And in an attempt to make roads, offers a thoughtful look to the theory of interdisciplinarity in line with the methodology of life histories in order to elucidate the awareness of the subject, through its process of reflection and emancipation, can be a training mechanism to consider |
id |
PUC_SP-1_ff52362871351c52de1d34fb21622e59 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9708 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Fazenda, Ivani Catarina Aranteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4355015Y5Ribeiro, Thais Floriano2016-04-27T14:31:06Z2013-06-182013-05-15Ribeiro, Thais Floriano. O sujeito em formação por meio das histórias de vida na construção das narrativas interdisciplinares. 2013. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9708This research sought to investigate the formation of a route with Diabetes Mellitus, trying to decipher if: The practice of a life are able to transform the subject? A chronic disease is able to delineate the route of forming a subject? How does human development outside of formal learning spaces? Has founded on the theory of interdisciplinarity, in which the researcher (author and actress) sees itself as a subject in its performance of this life and work, narrating the spiral of time and knowledge that life emerges and leads to self-education. The methodological approach of this research has focused qualitative, seeking the stories of life and in reference to Gaston Pineau, the support that will give meaning to the narrative described. With contributions from authors such as: Ivani Fazenda, Paulo Freire, Edgar Morin and Hilton Japiassú, tried to unravel the importance of education in the curriculum of life. And in an attempt to make roads, offers a thoughtful look to the theory of interdisciplinarity in line with the methodology of life histories in order to elucidate the awareness of the subject, through its process of reflection and emancipation, can be a training mechanism to considerEssa pesquisa procurou investigar o percurso formativo de um portador de Diabetes Mellitus, tentando decifrar se: As práticas de uma vida são capazes de transformar o sujeito? Uma doença crônica é capaz de delinear o percurso de formação de um sujeito? Como se dá o desenvolvimento humano fora dos espaços formais de aprendizagem? Alicerçou-se na teoria da Interdisciplinaridade, na qual a pesquisadora (autora e atriz) se revê como sujeito, na sua atuação presente de vida e trabalho, narrando a espiral de tempo e conhecimento que sua vida emerge e a leva a autoformação. O percurso metodológico desta investigação tem foco qualitativo, buscando nas histórias de vida e no referencial de Gaston Pineau, o suporte que dará sentido à narrativa descrita. Contando com contribuições de autores como: Ivani Fazenda, Paulo Freire, Edgar Morin e Hilton Japiassú, tentou-se desvendar a importância do currículo da vida na educação. E na tentativa de apresentar caminhos, propõe um olhar atencioso para a teoria da Interdisciplinaridade em consonância com a metodologia das histórias de vida, a fim de elucidar que a tomada de consciência do sujeito, por meio do seu processo de reflexão e emancipação, pode ser um mecanismo de formação a considerarapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22739/Thais%20Floriano%20Ribeiro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEducaçãoInterdisciplinaridadeAutoformaçãoEducationInterdisciplinarityCurriculumSelf-educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOO sujeito em formação por meio das histórias de vida na construção das narrativas interdisciplinaresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTThais Floriano Ribeiro.pdf.txtThais Floriano Ribeiro.pdf.txtExtracted texttext/plain214841https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9708/3/Thais%20Floriano%20Ribeiro.pdf.txt751c0a348a59ab39fcf00cb13e252013MD53ORIGINALThais Floriano Ribeiro.pdfapplication/pdf1045342https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9708/1/Thais%20Floriano%20Ribeiro.pdfe50d74c210b772486959102c30592e24MD51THUMBNAILThais Floriano Ribeiro.pdf.jpgThais Floriano Ribeiro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1958https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9708/2/Thais%20Floriano%20Ribeiro.pdf.jpg5b9b863958cbfb0a4d063bbcd1e1b6cdMD52handle/97082022-04-27 09:00:36.431oai:repositorio.pucsp.br:handle/9708Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T12:00:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O sujeito em formação por meio das histórias de vida na construção das narrativas interdisciplinares |
title |
O sujeito em formação por meio das histórias de vida na construção das narrativas interdisciplinares |
spellingShingle |
O sujeito em formação por meio das histórias de vida na construção das narrativas interdisciplinares Ribeiro, Thais Floriano Educação Interdisciplinaridade Autoformação Education Interdisciplinarity Curriculum Self-education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
O sujeito em formação por meio das histórias de vida na construção das narrativas interdisciplinares |
title_full |
O sujeito em formação por meio das histórias de vida na construção das narrativas interdisciplinares |
title_fullStr |
O sujeito em formação por meio das histórias de vida na construção das narrativas interdisciplinares |
title_full_unstemmed |
O sujeito em formação por meio das histórias de vida na construção das narrativas interdisciplinares |
title_sort |
O sujeito em formação por meio das histórias de vida na construção das narrativas interdisciplinares |
author |
Ribeiro, Thais Floriano |
author_facet |
Ribeiro, Thais Floriano |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Fazenda, Ivani Catarina Arantes |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4355015Y5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Thais Floriano |
contributor_str_mv |
Fazenda, Ivani Catarina Arantes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Interdisciplinaridade Autoformação |
topic |
Educação Interdisciplinaridade Autoformação Education Interdisciplinarity Curriculum Self-education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Interdisciplinarity Curriculum Self-education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
This research sought to investigate the formation of a route with Diabetes Mellitus, trying to decipher if: The practice of a life are able to transform the subject? A chronic disease is able to delineate the route of forming a subject? How does human development outside of formal learning spaces? Has founded on the theory of interdisciplinarity, in which the researcher (author and actress) sees itself as a subject in its performance of this life and work, narrating the spiral of time and knowledge that life emerges and leads to self-education. The methodological approach of this research has focused qualitative, seeking the stories of life and in reference to Gaston Pineau, the support that will give meaning to the narrative described. With contributions from authors such as: Ivani Fazenda, Paulo Freire, Edgar Morin and Hilton Japiassú, tried to unravel the importance of education in the curriculum of life. And in an attempt to make roads, offers a thoughtful look to the theory of interdisciplinarity in line with the methodology of life histories in order to elucidate the awareness of the subject, through its process of reflection and emancipation, can be a training mechanism to consider |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-06-18 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-05-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:31:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ribeiro, Thais Floriano. O sujeito em formação por meio das histórias de vida na construção das narrativas interdisciplinares. 2013. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9708 |
identifier_str_mv |
Ribeiro, Thais Floriano. O sujeito em formação por meio das histórias de vida na construção das narrativas interdisciplinares. 2013. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9708 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9708/3/Thais%20Floriano%20Ribeiro.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9708/1/Thais%20Floriano%20Ribeiro.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9708/2/Thais%20Floriano%20Ribeiro.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
751c0a348a59ab39fcf00cb13e252013 e50d74c210b772486959102c30592e24 5b9b863958cbfb0a4d063bbcd1e1b6cd |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277814300475392 |