Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salomão, Ana Cristina Biondo
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26405
Resumo: This articles discusses some of the results of a qualitative ethnographicresearch on foreign language teacher’s conceptions of culture in anextension course for continuing education in the virtual collaborativelearning context of “Teletandem Brazil: foreign languages for all”,UNESP. The results have implications for the fi elds of language teachingand learning mediated by new technologies and teacher education. Theysuggest that telepresence in teletandem provided a means for dialogicallyundergoing the complexities of cultural experiences. Grounded in real worldinteraction, these experiences can lead to the change of the knowledge baseof language teacher education for intercultural communication and theteaching and learning of culture. Culture can, then, be dissociated fromthe idea of a homogeneous, fi xed and transparent body of knowledge.
id PUC_SP-4_193a0013f66d81e3be2afc6f35094be0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26405
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher educationTeletandem e telepresença: Repensando o componente cultural na educação de línguas e na educação do professor de línguasensino de línguas estrangeirasformação de professores de línguas estrangeirasde teletandemcultura.foreign language teachingforeign language teacher educationteletandemculture.This articles discusses some of the results of a qualitative ethnographicresearch on foreign language teacher’s conceptions of culture in anextension course for continuing education in the virtual collaborativelearning context of “Teletandem Brazil: foreign languages for all”,UNESP. The results have implications for the fi elds of language teachingand learning mediated by new technologies and teacher education. Theysuggest that telepresence in teletandem provided a means for dialogicallyundergoing the complexities of cultural experiences. Grounded in real worldinteraction, these experiences can lead to the change of the knowledge baseof language teacher education for intercultural communication and theteaching and learning of culture. Culture can, then, be dissociated fromthe idea of a homogeneous, fi xed and transparent body of knowledge.Este artigo discute alguns resultados de uma pesquisa etnográficaqualitativa acerca das concepções de cultura, por professores de línguasestrangeiras durante um curso de extensão para a formação contínua,no contexto de aprendizagem colaborativa virtual de “TeletandemBrasil: línguas estrangeiras para todos”, UNESP. Os resultados têmimplicações para os campos de ensino e aprendizagem mediadas pelasnovas tecnologias e da formação de professores. A telepresença emteletandem parece fornecer um meio para considerar as complexidadesde experiências culturais de modo dialógico. Calcadas na interação domundo real, tais experiências podem levar à transformação da base deconhecimento da formação de professores de línguas para a comunicaçãointercultural e do ensino e aprendizagem de cultura. A cultura pode, então,ser dissociada da idéia de um corpo homogeneo, fi xo e transparente deconhecimento.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26405DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 3 (2015)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26405/18949Salomão, Ana Cristina Biondoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:31:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26405Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:31:57DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education
Teletandem e telepresença: Repensando o componente cultural na educação de línguas e na educação do professor de línguas
title Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education
spellingShingle Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education
Salomão, Ana Cristina Biondo
ensino de línguas estrangeiras
formação de professores de línguas estrangeiras
de teletandem
cultura.
foreign language teaching
foreign language teacher education
teletandem
culture.
title_short Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education
title_full Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education
title_fullStr Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education
title_full_unstemmed Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education
title_sort Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education
author Salomão, Ana Cristina Biondo
author_facet Salomão, Ana Cristina Biondo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Salomão, Ana Cristina Biondo
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de línguas estrangeiras
formação de professores de línguas estrangeiras
de teletandem
cultura.
foreign language teaching
foreign language teacher education
teletandem
culture.
topic ensino de línguas estrangeiras
formação de professores de línguas estrangeiras
de teletandem
cultura.
foreign language teaching
foreign language teacher education
teletandem
culture.
description This articles discusses some of the results of a qualitative ethnographicresearch on foreign language teacher’s conceptions of culture in anextension course for continuing education in the virtual collaborativelearning context of “Teletandem Brazil: foreign languages for all”,UNESP. The results have implications for the fi elds of language teachingand learning mediated by new technologies and teacher education. Theysuggest that telepresence in teletandem provided a means for dialogicallyundergoing the complexities of cultural experiences. Grounded in real worldinteraction, these experiences can lead to the change of the knowledge baseof language teacher education for intercultural communication and theteaching and learning of culture. Culture can, then, be dissociated fromthe idea of a homogeneous, fi xed and transparent body of knowledge.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26405
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26405
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26405/18949
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 3 (2015)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129301126217728