Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26405 |
Resumo: | This articles discusses some of the results of a qualitative ethnographicresearch on foreign language teacher’s conceptions of culture in anextension course for continuing education in the virtual collaborativelearning context of “Teletandem Brazil: foreign languages for all”,UNESP. The results have implications for the fi elds of language teachingand learning mediated by new technologies and teacher education. Theysuggest that telepresence in teletandem provided a means for dialogicallyundergoing the complexities of cultural experiences. Grounded in real worldinteraction, these experiences can lead to the change of the knowledge baseof language teacher education for intercultural communication and theteaching and learning of culture. Culture can, then, be dissociated fromthe idea of a homogeneous, fi xed and transparent body of knowledge. |
id |
PUC_SP-4_193a0013f66d81e3be2afc6f35094be0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26405 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher educationTeletandem e telepresença: Repensando o componente cultural na educação de línguas e na educação do professor de línguasensino de línguas estrangeirasformação de professores de línguas estrangeirasde teletandemcultura.foreign language teachingforeign language teacher educationteletandemculture.This articles discusses some of the results of a qualitative ethnographicresearch on foreign language teacher’s conceptions of culture in anextension course for continuing education in the virtual collaborativelearning context of “Teletandem Brazil: foreign languages for all”,UNESP. The results have implications for the fi elds of language teachingand learning mediated by new technologies and teacher education. Theysuggest that telepresence in teletandem provided a means for dialogicallyundergoing the complexities of cultural experiences. Grounded in real worldinteraction, these experiences can lead to the change of the knowledge baseof language teacher education for intercultural communication and theteaching and learning of culture. Culture can, then, be dissociated fromthe idea of a homogeneous, fi xed and transparent body of knowledge.Este artigo discute alguns resultados de uma pesquisa etnográficaqualitativa acerca das concepções de cultura, por professores de línguasestrangeiras durante um curso de extensão para a formação contínua,no contexto de aprendizagem colaborativa virtual de “TeletandemBrasil: línguas estrangeiras para todos”, UNESP. Os resultados têmimplicações para os campos de ensino e aprendizagem mediadas pelasnovas tecnologias e da formação de professores. A telepresença emteletandem parece fornecer um meio para considerar as complexidadesde experiências culturais de modo dialógico. Calcadas na interação domundo real, tais experiências podem levar à transformação da base deconhecimento da formação de professores de línguas para a comunicaçãointercultural e do ensino e aprendizagem de cultura. A cultura pode, então,ser dissociada da idéia de um corpo homogeneo, fi xo e transparente deconhecimento.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26405DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 3 (2015)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26405/18949Salomão, Ana Cristina Biondoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:31:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26405Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:31:57DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education Teletandem e telepresença: Repensando o componente cultural na educação de línguas e na educação do professor de línguas |
title |
Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education |
spellingShingle |
Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education Salomão, Ana Cristina Biondo ensino de línguas estrangeiras formação de professores de línguas estrangeiras de teletandem cultura. foreign language teaching foreign language teacher education teletandem culture. |
title_short |
Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education |
title_full |
Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education |
title_fullStr |
Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education |
title_full_unstemmed |
Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education |
title_sort |
Teletandem and telepresence: Rethinking the cultural component in language teaching and language teacher education |
author |
Salomão, Ana Cristina Biondo |
author_facet |
Salomão, Ana Cristina Biondo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salomão, Ana Cristina Biondo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino de línguas estrangeiras formação de professores de línguas estrangeiras de teletandem cultura. foreign language teaching foreign language teacher education teletandem culture. |
topic |
ensino de línguas estrangeiras formação de professores de línguas estrangeiras de teletandem cultura. foreign language teaching foreign language teacher education teletandem culture. |
description |
This articles discusses some of the results of a qualitative ethnographicresearch on foreign language teacher’s conceptions of culture in anextension course for continuing education in the virtual collaborativelearning context of “Teletandem Brazil: foreign languages for all”,UNESP. The results have implications for the fi elds of language teachingand learning mediated by new technologies and teacher education. Theysuggest that telepresence in teletandem provided a means for dialogicallyundergoing the complexities of cultural experiences. Grounded in real worldinteraction, these experiences can lead to the change of the knowledge baseof language teacher education for intercultural communication and theteaching and learning of culture. Culture can, then, be dissociated fromthe idea of a homogeneous, fi xed and transparent body of knowledge. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26405 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26405 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26405/18949 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 3 (2015) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129301126217728 |