Teletandem and culture-related episodes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26386 |
Resumo: | Teletandem is a telecollaborative learning context that involves pairs ofnative (or competent) speakers of different languages. Using Skype, eachparticipant plays the role of learner for half an hour by speaking andpracticing the language of his partner. This paper focuses on a teletandeminteraction between two university students – one Brazilian and oneAmerican. In the fi rst part, we sustain our proposition that the teletandemparticipants share information regarding the respective cultures. In thesecond part, we present fi ve dimensions of the concept of culture, defi necultural learning and propose a unit of analysis for interpreting the data– the culture-related episode. Finally, we suggest guidelines for furtherresearch related to the learning of languages and cultures in onlinecollaborative contexts. |
id |
PUC_SP-4_2c12948f8251896390128d6226f3ca5d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26386 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Teletandem and culture-related episodesTeletandem e episódios relacionados a culturateletandemaprendizagem de línguaaprendizagem culturalepisódios relacionados a cultura.teletandemlanguage learningcultural learningculturerelated episode.Teletandem is a telecollaborative learning context that involves pairs ofnative (or competent) speakers of different languages. Using Skype, eachparticipant plays the role of learner for half an hour by speaking andpracticing the language of his partner. This paper focuses on a teletandeminteraction between two university students – one Brazilian and oneAmerican. In the fi rst part, we sustain our proposition that the teletandemparticipants share information regarding the respective cultures. In thesecond part, we present fi ve dimensions of the concept of culture, defi necultural learning and propose a unit of analysis for interpreting the data– the culture-related episode. Finally, we suggest guidelines for furtherresearch related to the learning of languages and cultures in onlinecollaborative contexts.Teletandem é um contexto telecolaborativo de aprendizagem que envolvedois falantes nativos (ou competentes) de diferentes línguas. Utilizandoo Skype, cada participante faz papel de aluno por meia hora, falando epraticando a língua do seu parceiro. Este artigo enfoca a interação emteletandem entre dois estudantes universitários – uma brasileira e umestadunidense. Na primeira parte, sustentamos nossa pressuposição deque os participantes do teletandem compartilham informações acercadas respectivas culturas. Na segunda, apresentamos cinco dimensõesdo conceito de cultura, defi nimos aprendizagem cultural e propomosuma unidade de análise para interpretação dos dados – o episódiorelacionado a cultura. Por fim, sugerimos diretrizes para futuraspesquisas relacionadas à aprendizagem de línguas e culturas em contextoscolaborativos on-line.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2015-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26386DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 2 (2015)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26386/18931Telles, João AntonioZakir, Maisa de AlcantaraFuno, Ludmila Belotti Andreuinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:32:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26386Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:32:40DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teletandem and culture-related episodes Teletandem e episódios relacionados a cultura |
title |
Teletandem and culture-related episodes |
spellingShingle |
Teletandem and culture-related episodes Telles, João Antonio teletandem aprendizagem de língua aprendizagem cultural episódios relacionados a cultura. teletandem language learning cultural learning culturerelated episode. |
title_short |
Teletandem and culture-related episodes |
title_full |
Teletandem and culture-related episodes |
title_fullStr |
Teletandem and culture-related episodes |
title_full_unstemmed |
Teletandem and culture-related episodes |
title_sort |
Teletandem and culture-related episodes |
author |
Telles, João Antonio |
author_facet |
Telles, João Antonio Zakir, Maisa de Alcantara Funo, Ludmila Belotti Andreu |
author_role |
author |
author2 |
Zakir, Maisa de Alcantara Funo, Ludmila Belotti Andreu |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Telles, João Antonio Zakir, Maisa de Alcantara Funo, Ludmila Belotti Andreu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teletandem aprendizagem de língua aprendizagem cultural episódios relacionados a cultura. teletandem language learning cultural learning culturerelated episode. |
topic |
teletandem aprendizagem de língua aprendizagem cultural episódios relacionados a cultura. teletandem language learning cultural learning culturerelated episode. |
description |
Teletandem is a telecollaborative learning context that involves pairs ofnative (or competent) speakers of different languages. Using Skype, eachparticipant plays the role of learner for half an hour by speaking andpracticing the language of his partner. This paper focuses on a teletandeminteraction between two university students – one Brazilian and oneAmerican. In the fi rst part, we sustain our proposition that the teletandemparticipants share information regarding the respective cultures. In thesecond part, we present fi ve dimensions of the concept of culture, defi necultural learning and propose a unit of analysis for interpreting the data– the culture-related episode. Finally, we suggest guidelines for furtherresearch related to the learning of languages and cultures in onlinecollaborative contexts. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26386 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26386 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26386/18931 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 2 (2015) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129301094760448 |