Teletandem and culture-related episodes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Telles, João Antonio
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Zakir, Maisa de Alcantara, Funo, Ludmila Belotti Andreu
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26386
Resumo: Teletandem is a telecollaborative learning context that involves pairs ofnative (or competent) speakers of different languages. Using Skype, eachparticipant plays the role of learner for half an hour by speaking andpracticing the language of his partner. This paper focuses on a teletandeminteraction between two university students – one Brazilian and oneAmerican. In the fi rst part, we sustain our proposition that the teletandemparticipants share information regarding the respective cultures. In thesecond part, we present fi ve dimensions of the concept of culture, defi necultural learning and propose a unit of analysis for interpreting the data– the culture-related episode. Finally, we suggest guidelines for furtherresearch related to the learning of languages and cultures in onlinecollaborative contexts.
id PUC_SP-4_2c12948f8251896390128d6226f3ca5d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26386
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Teletandem and culture-related episodesTeletandem e episódios relacionados a culturateletandemaprendizagem de línguaaprendizagem culturalepisódios relacionados a cultura.teletandemlanguage learningcultural learningculturerelated episode.Teletandem is a telecollaborative learning context that involves pairs ofnative (or competent) speakers of different languages. Using Skype, eachparticipant plays the role of learner for half an hour by speaking andpracticing the language of his partner. This paper focuses on a teletandeminteraction between two university students – one Brazilian and oneAmerican. In the fi rst part, we sustain our proposition that the teletandemparticipants share information regarding the respective cultures. In thesecond part, we present fi ve dimensions of the concept of culture, defi necultural learning and propose a unit of analysis for interpreting the data– the culture-related episode. Finally, we suggest guidelines for furtherresearch related to the learning of languages and cultures in onlinecollaborative contexts.Teletandem é um contexto telecolaborativo de aprendizagem que envolvedois falantes nativos (ou competentes) de diferentes línguas. Utilizandoo Skype, cada participante faz papel de aluno por meia hora, falando epraticando a língua do seu parceiro. Este artigo enfoca a interação emteletandem entre dois estudantes universitários – uma brasileira e umestadunidense. Na primeira parte, sustentamos nossa pressuposição deque os participantes do teletandem compartilham informações acercadas respectivas culturas. Na segunda, apresentamos cinco dimensõesdo conceito de cultura, defi nimos aprendizagem cultural e propomosuma unidade de análise para interpretação dos dados – o episódiorelacionado a cultura. Por fim, sugerimos diretrizes para futuraspesquisas relacionadas à aprendizagem de línguas e culturas em contextoscolaborativos on-line.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2015-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26386DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 2 (2015)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26386/18931Telles, João AntonioZakir, Maisa de AlcantaraFuno, Ludmila Belotti Andreuinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:32:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26386Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:32:40DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teletandem and culture-related episodes
Teletandem e episódios relacionados a cultura
title Teletandem and culture-related episodes
spellingShingle Teletandem and culture-related episodes
Telles, João Antonio
teletandem
aprendizagem de língua
aprendizagem cultural
episódios relacionados a cultura.
teletandem
language learning
cultural learning
culturerelated episode.
title_short Teletandem and culture-related episodes
title_full Teletandem and culture-related episodes
title_fullStr Teletandem and culture-related episodes
title_full_unstemmed Teletandem and culture-related episodes
title_sort Teletandem and culture-related episodes
author Telles, João Antonio
author_facet Telles, João Antonio
Zakir, Maisa de Alcantara
Funo, Ludmila Belotti Andreu
author_role author
author2 Zakir, Maisa de Alcantara
Funo, Ludmila Belotti Andreu
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Telles, João Antonio
Zakir, Maisa de Alcantara
Funo, Ludmila Belotti Andreu
dc.subject.por.fl_str_mv teletandem
aprendizagem de língua
aprendizagem cultural
episódios relacionados a cultura.
teletandem
language learning
cultural learning
culturerelated episode.
topic teletandem
aprendizagem de língua
aprendizagem cultural
episódios relacionados a cultura.
teletandem
language learning
cultural learning
culturerelated episode.
description Teletandem is a telecollaborative learning context that involves pairs ofnative (or competent) speakers of different languages. Using Skype, eachparticipant plays the role of learner for half an hour by speaking andpracticing the language of his partner. This paper focuses on a teletandeminteraction between two university students – one Brazilian and oneAmerican. In the fi rst part, we sustain our proposition that the teletandemparticipants share information regarding the respective cultures. In thesecond part, we present fi ve dimensions of the concept of culture, defi necultural learning and propose a unit of analysis for interpreting the data– the culture-related episode. Finally, we suggest guidelines for furtherresearch related to the learning of languages and cultures in onlinecollaborative contexts.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26386
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26386
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26386/18931
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 2 (2015)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129301094760448