On textual genres used in Biology teacher trainning development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Odisséa Boaventura
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Trivelato, Silvia Luiza Frateschi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3811
Resumo: This paper discusses reports and articles produced by 4 students in a Biology training course in teacher training course. It analises the enunciative functions of the speaker, the enunciator, and author, according to Orlandi (2003). The Speaker is represented as “I”; the enunciator represents the “perspectives that the I take on” and the author, when the student takes the role of the “producer” of the language, therefore affected by the contact with the social context and its coercions. The analysis of the texts shows that such genres did not contribute expressively to subjective manifestations of the self and being of the teacher. We therefore suggest the writer leaves identity marks in his writting.
id PUC_SP-4_35bb8955294a72d67f01a39ed37702fc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3811
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling On textual genres used in Biology teacher trainning developmentDOS GÊNEROS TEXTUAIS UTILIZADOS NA FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CIÊNCIASRelatórioArtigo científicoEstágio supervisionadoReportArticleSupervised internshipThis paper discusses reports and articles produced by 4 students in a Biology training course in teacher training course. It analises the enunciative functions of the speaker, the enunciator, and author, according to Orlandi (2003). The Speaker is represented as “I”; the enunciator represents the “perspectives that the I take on” and the author, when the student takes the role of the “producer” of the language, therefore affected by the contact with the social context and its coercions. The analysis of the texts shows that such genres did not contribute expressively to subjective manifestations of the self and being of the teacher. We therefore suggest the writer leaves identity marks in his writting.Problematiza-se nesta pesquisa os gêneros relatório e artigo científico escritos por 4 estudantes- estagiários na disciplina Prática de Ensino de Biologia, tomando-se as funções enunciativas locutor, enunciador e autor, conforme explicitadas por Orlandi (2003). Considera-se o locutor aquele que se representa como ‘eu’ no discurso; o enunciador é o que representa as ‘perspectivas que o eu assume’ no discurso e autor, quando se assume enquanto ‘produtor’ da linguagem, portanto afetado pelo contato com o social e suas coerções. A análise dos textos escritos aponta que tais gêneros não contribuíram expressivamente para manifestações subjetivas do ser e estar professor, por conta disso propõe-se a escrita de textos que levem o autor a se identificar com aquilo que escreve deixando ali suas marcas subjetivas.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2013-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/381110.1590/delta.v29i2.3811DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 29 n. 2 (2013)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3811/14331de Oliveira, Odisséa BoaventuraTrivelato, Silvia Luiza Frateschiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:49:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3811Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:49:15DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv On textual genres used in Biology teacher trainning development
DOS GÊNEROS TEXTUAIS UTILIZADOS NA FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CIÊNCIAS
title On textual genres used in Biology teacher trainning development
spellingShingle On textual genres used in Biology teacher trainning development
de Oliveira, Odisséa Boaventura
Relatório
Artigo científico
Estágio supervisionado
Report
Article
Supervised internship
title_short On textual genres used in Biology teacher trainning development
title_full On textual genres used in Biology teacher trainning development
title_fullStr On textual genres used in Biology teacher trainning development
title_full_unstemmed On textual genres used in Biology teacher trainning development
title_sort On textual genres used in Biology teacher trainning development
author de Oliveira, Odisséa Boaventura
author_facet de Oliveira, Odisséa Boaventura
Trivelato, Silvia Luiza Frateschi
author_role author
author2 Trivelato, Silvia Luiza Frateschi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Odisséa Boaventura
Trivelato, Silvia Luiza Frateschi
dc.subject.por.fl_str_mv Relatório
Artigo científico
Estágio supervisionado
Report
Article
Supervised internship
topic Relatório
Artigo científico
Estágio supervisionado
Report
Article
Supervised internship
description This paper discusses reports and articles produced by 4 students in a Biology training course in teacher training course. It analises the enunciative functions of the speaker, the enunciator, and author, according to Orlandi (2003). The Speaker is represented as “I”; the enunciator represents the “perspectives that the I take on” and the author, when the student takes the role of the “producer” of the language, therefore affected by the contact with the social context and its coercions. The analysis of the texts shows that such genres did not contribute expressively to subjective manifestations of the self and being of the teacher. We therefore suggest the writer leaves identity marks in his writting.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3811
10.1590/delta.v29i2.3811
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3811
identifier_str_mv 10.1590/delta.v29i2.3811
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3811/14331
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 29 n. 2 (2013)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129300228636672