On textual genres used in Biology teacher trainning development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3811 |
Resumo: | This paper discusses reports and articles produced by 4 students in a Biology training course in teacher training course. It analises the enunciative functions of the speaker, the enunciator, and author, according to Orlandi (2003). The Speaker is represented as “I”; the enunciator represents the “perspectives that the I take on” and the author, when the student takes the role of the “producer” of the language, therefore affected by the contact with the social context and its coercions. The analysis of the texts shows that such genres did not contribute expressively to subjective manifestations of the self and being of the teacher. We therefore suggest the writer leaves identity marks in his writting. |
id |
PUC_SP-4_35bb8955294a72d67f01a39ed37702fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3811 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
On textual genres used in Biology teacher trainning developmentDOS GÊNEROS TEXTUAIS UTILIZADOS NA FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CIÊNCIASRelatórioArtigo científicoEstágio supervisionadoReportArticleSupervised internshipThis paper discusses reports and articles produced by 4 students in a Biology training course in teacher training course. It analises the enunciative functions of the speaker, the enunciator, and author, according to Orlandi (2003). The Speaker is represented as “I”; the enunciator represents the “perspectives that the I take on” and the author, when the student takes the role of the “producer” of the language, therefore affected by the contact with the social context and its coercions. The analysis of the texts shows that such genres did not contribute expressively to subjective manifestations of the self and being of the teacher. We therefore suggest the writer leaves identity marks in his writting.Problematiza-se nesta pesquisa os gêneros relatório e artigo científico escritos por 4 estudantes- estagiários na disciplina Prática de Ensino de Biologia, tomando-se as funções enunciativas locutor, enunciador e autor, conforme explicitadas por Orlandi (2003). Considera-se o locutor aquele que se representa como ‘eu’ no discurso; o enunciador é o que representa as ‘perspectivas que o eu assume’ no discurso e autor, quando se assume enquanto ‘produtor’ da linguagem, portanto afetado pelo contato com o social e suas coerções. A análise dos textos escritos aponta que tais gêneros não contribuíram expressivamente para manifestações subjetivas do ser e estar professor, por conta disso propõe-se a escrita de textos que levem o autor a se identificar com aquilo que escreve deixando ali suas marcas subjetivas.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2013-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/381110.1590/delta.v29i2.3811DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 29 n. 2 (2013)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3811/14331de Oliveira, Odisséa BoaventuraTrivelato, Silvia Luiza Frateschiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:49:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3811Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:49:15DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
On textual genres used in Biology teacher trainning development DOS GÊNEROS TEXTUAIS UTILIZADOS NA FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CIÊNCIAS |
title |
On textual genres used in Biology teacher trainning development |
spellingShingle |
On textual genres used in Biology teacher trainning development de Oliveira, Odisséa Boaventura Relatório Artigo científico Estágio supervisionado Report Article Supervised internship |
title_short |
On textual genres used in Biology teacher trainning development |
title_full |
On textual genres used in Biology teacher trainning development |
title_fullStr |
On textual genres used in Biology teacher trainning development |
title_full_unstemmed |
On textual genres used in Biology teacher trainning development |
title_sort |
On textual genres used in Biology teacher trainning development |
author |
de Oliveira, Odisséa Boaventura |
author_facet |
de Oliveira, Odisséa Boaventura Trivelato, Silvia Luiza Frateschi |
author_role |
author |
author2 |
Trivelato, Silvia Luiza Frateschi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira, Odisséa Boaventura Trivelato, Silvia Luiza Frateschi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relatório Artigo científico Estágio supervisionado Report Article Supervised internship |
topic |
Relatório Artigo científico Estágio supervisionado Report Article Supervised internship |
description |
This paper discusses reports and articles produced by 4 students in a Biology training course in teacher training course. It analises the enunciative functions of the speaker, the enunciator, and author, according to Orlandi (2003). The Speaker is represented as “I”; the enunciator represents the “perspectives that the I take on” and the author, when the student takes the role of the “producer” of the language, therefore affected by the contact with the social context and its coercions. The analysis of the texts shows that such genres did not contribute expressively to subjective manifestations of the self and being of the teacher. We therefore suggest the writer leaves identity marks in his writting. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3811 10.1590/delta.v29i2.3811 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3811 |
identifier_str_mv |
10.1590/delta.v29i2.3811 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/3811/14331 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 29 n. 2 (2013) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129300228636672 |