Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Maria Inês Batista
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12331
Resumo: This paper aims at describing in detail some teaching suggestions for the creation of argumentative texts in two Portuguese language course books for the teaching of Portuguese developed for highschool students from different linguistic-discursive perspective. The objective is to analyze these activities under the view of the theoretical-methodological assumptions defined by the authors in the “teacher’s book” and compare the two approaches. Finally, we seek to identify some linguistic concepts, such language, text, and argumentation, which support the activities for the writing of argumentative texts, recognizing that some of them provide little or no contribution to the production of an argumentative text that clearly supports a point of view.
id PUC_SP-4_3ad8b3089bc47b3f718872c3ad5ad91e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12331
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow?Textos argumentativos em materiais didáticos: que proposta seguir?argumentaçãolivro didáticolíngua portuguesaanálise bakhtinianaargumentationcoursebookPortuguese languageBakhtinian analysisThis paper aims at describing in detail some teaching suggestions for the creation of argumentative texts in two Portuguese language course books for the teaching of Portuguese developed for highschool students from different linguistic-discursive perspective. The objective is to analyze these activities under the view of the theoretical-methodological assumptions defined by the authors in the “teacher’s book” and compare the two approaches. Finally, we seek to identify some linguistic concepts, such language, text, and argumentation, which support the activities for the writing of argumentative texts, recognizing that some of them provide little or no contribution to the production of an argumentative text that clearly supports a point of view.Neste trabalho, o objetivo é descrever detidamente algumas propostas didáticas de produção de textos argumentativos em dois livros didáticos de Língua Portuguesa dirigidos ao Ensino Médio com diferentes perspectivas linguístico-discursivas. A finalidade é analisar essas atividades à luz dos pressupostos teórico-metodológicos definidos pelos autores no “livro do professor” e estabelecer confrontos nas duas abordagens. Finalmente, buscaremos identificar alguns conceitos linguísticos, como linguagem, texto e argumentação, que sustentam essas atividades para a escrita de textos argumentativos, reconhecendo que algumas delas pouco ou nada contribuem para a produção de um texto argumentativo que defenda um ponto de vista com clareza.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2011-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/1233110.1590/delta.v27i2.12331DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 27 n. 2 (2011)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12331/8939Campos, Maria Inês Batistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:45:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12331Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:45:55DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow?
Textos argumentativos em materiais didáticos: que proposta seguir?
title Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow?
spellingShingle Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow?
Campos, Maria Inês Batista
argumentação
livro didático
língua portuguesa
análise bakhtiniana
argumentation
coursebook
Portuguese language
Bakhtinian analysis
title_short Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow?
title_full Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow?
title_fullStr Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow?
title_full_unstemmed Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow?
title_sort Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow?
author Campos, Maria Inês Batista
author_facet Campos, Maria Inês Batista
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Maria Inês Batista
dc.subject.por.fl_str_mv argumentação
livro didático
língua portuguesa
análise bakhtiniana
argumentation
coursebook
Portuguese language
Bakhtinian analysis
topic argumentação
livro didático
língua portuguesa
análise bakhtiniana
argumentation
coursebook
Portuguese language
Bakhtinian analysis
description This paper aims at describing in detail some teaching suggestions for the creation of argumentative texts in two Portuguese language course books for the teaching of Portuguese developed for highschool students from different linguistic-discursive perspective. The objective is to analyze these activities under the view of the theoretical-methodological assumptions defined by the authors in the “teacher’s book” and compare the two approaches. Finally, we seek to identify some linguistic concepts, such language, text, and argumentation, which support the activities for the writing of argumentative texts, recognizing that some of them provide little or no contribution to the production of an argumentative text that clearly supports a point of view.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12331
10.1590/delta.v27i2.12331
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12331
identifier_str_mv 10.1590/delta.v27i2.12331
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12331/8939
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 27 n. 2 (2011)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129300308328448