Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12331 |
Resumo: | This paper aims at describing in detail some teaching suggestions for the creation of argumentative texts in two Portuguese language course books for the teaching of Portuguese developed for highschool students from different linguistic-discursive perspective. The objective is to analyze these activities under the view of the theoretical-methodological assumptions defined by the authors in the “teacher’s book” and compare the two approaches. Finally, we seek to identify some linguistic concepts, such language, text, and argumentation, which support the activities for the writing of argumentative texts, recognizing that some of them provide little or no contribution to the production of an argumentative text that clearly supports a point of view. |
id |
PUC_SP-4_3ad8b3089bc47b3f718872c3ad5ad91e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12331 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow?Textos argumentativos em materiais didáticos: que proposta seguir?argumentaçãolivro didáticolíngua portuguesaanálise bakhtinianaargumentationcoursebookPortuguese languageBakhtinian analysisThis paper aims at describing in detail some teaching suggestions for the creation of argumentative texts in two Portuguese language course books for the teaching of Portuguese developed for highschool students from different linguistic-discursive perspective. The objective is to analyze these activities under the view of the theoretical-methodological assumptions defined by the authors in the “teacher’s book” and compare the two approaches. Finally, we seek to identify some linguistic concepts, such language, text, and argumentation, which support the activities for the writing of argumentative texts, recognizing that some of them provide little or no contribution to the production of an argumentative text that clearly supports a point of view.Neste trabalho, o objetivo é descrever detidamente algumas propostas didáticas de produção de textos argumentativos em dois livros didáticos de Língua Portuguesa dirigidos ao Ensino Médio com diferentes perspectivas linguístico-discursivas. A finalidade é analisar essas atividades à luz dos pressupostos teórico-metodológicos definidos pelos autores no “livro do professor” e estabelecer confrontos nas duas abordagens. Finalmente, buscaremos identificar alguns conceitos linguísticos, como linguagem, texto e argumentação, que sustentam essas atividades para a escrita de textos argumentativos, reconhecendo que algumas delas pouco ou nada contribuem para a produção de um texto argumentativo que defenda um ponto de vista com clareza.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2011-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/1233110.1590/delta.v27i2.12331DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 27 n. 2 (2011)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12331/8939Campos, Maria Inês Batistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:45:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12331Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:45:55DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow? Textos argumentativos em materiais didáticos: que proposta seguir? |
title |
Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow? |
spellingShingle |
Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow? Campos, Maria Inês Batista argumentação livro didático língua portuguesa análise bakhtiniana argumentation coursebook Portuguese language Bakhtinian analysis |
title_short |
Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow? |
title_full |
Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow? |
title_fullStr |
Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow? |
title_full_unstemmed |
Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow? |
title_sort |
Argumentative texts in course materials: which proposal should one follow? |
author |
Campos, Maria Inês Batista |
author_facet |
Campos, Maria Inês Batista |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos, Maria Inês Batista |
dc.subject.por.fl_str_mv |
argumentação livro didático língua portuguesa análise bakhtiniana argumentation coursebook Portuguese language Bakhtinian analysis |
topic |
argumentação livro didático língua portuguesa análise bakhtiniana argumentation coursebook Portuguese language Bakhtinian analysis |
description |
This paper aims at describing in detail some teaching suggestions for the creation of argumentative texts in two Portuguese language course books for the teaching of Portuguese developed for highschool students from different linguistic-discursive perspective. The objective is to analyze these activities under the view of the theoretical-methodological assumptions defined by the authors in the “teacher’s book” and compare the two approaches. Finally, we seek to identify some linguistic concepts, such language, text, and argumentation, which support the activities for the writing of argumentative texts, recognizing that some of them provide little or no contribution to the production of an argumentative text that clearly supports a point of view. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12331 10.1590/delta.v27i2.12331 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12331 |
identifier_str_mv |
10.1590/delta.v27i2.12331 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12331/8939 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 27 n. 2 (2011) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129300308328448 |