The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19941 |
Resumo: | This paper is part of a research project whose central aim is to empirically investigate the multiple readings of ‘metaphors’ in literary texts. The methodology employed is interpretive and the main research technique is the ‘Group-Think Aloud’. In this paper, the data discussed were generated by a group of readers engaged in the reading of ‘The Pulverized Mountain’, a poem by Drummond de Andrade. The analysis focuses on the interpretations of the final verses that, due to incongruities presented, constitute enigmas for the reader to decipher. Analysis has shown that the apparent data chaos and complexity has, in fact, an organization in inferential chains co-constructed by metonymic and metaphoric processes. |
id |
PUC_SP-4_ad0428cdd434464fd69d638bf479df82 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19941 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chainsAs múltiplas leituras da ‘metáfora’ em sala de aula: co-construção de cadeias inferenciaismetaphormetonymyinterpretive methodologyinferential chainmetáforametonímiametodologia interpretativistacadeia inferencialThis paper is part of a research project whose central aim is to empirically investigate the multiple readings of ‘metaphors’ in literary texts. The methodology employed is interpretive and the main research technique is the ‘Group-Think Aloud’. In this paper, the data discussed were generated by a group of readers engaged in the reading of ‘The Pulverized Mountain’, a poem by Drummond de Andrade. The analysis focuses on the interpretations of the final verses that, due to incongruities presented, constitute enigmas for the reader to decipher. Analysis has shown that the apparent data chaos and complexity has, in fact, an organization in inferential chains co-constructed by metonymic and metaphoric processes.Este trabalho faz parte do projeto de pesquisa que tem como objetivo central investigar empiricamente as múltiplas leituras de metáforas em textos literários. A metodologia é a interpretativista e a técnica principal de pesquisa é o ‘Pensar Alto em Grupo’. Neste trabalho são discutidos os dados de um grupo de leitores lendo o poema ‘A Montanha Pulverizada’, de Drummond de Andrade. O foco da análise são as interpretações dos versos finais, que, devido às incongruências que apresentam, constituem enigmas para o leitor decifrar. A análise mostrou que o aparente caos e complexidade dos dados têm, de fato, uma organização em cadeias inferenciais co-construídas por processos metonímicos e metafóricos.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19941DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 26 n. 3 (2010): Número Especial - Metáfora e Cognição1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPenghttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19941/14836Zanotto, Mara Sophiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:50:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19941Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:50:02DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains As múltiplas leituras da ‘metáfora’ em sala de aula: co-construção de cadeias inferenciais |
title |
The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains |
spellingShingle |
The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains Zanotto, Mara Sophia metaphor metonymy interpretive methodology inferential chain metáfora metonímia metodologia interpretativista cadeia inferencial |
title_short |
The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains |
title_full |
The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains |
title_fullStr |
The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains |
title_full_unstemmed |
The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains |
title_sort |
The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains |
author |
Zanotto, Mara Sophia |
author_facet |
Zanotto, Mara Sophia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanotto, Mara Sophia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
metaphor metonymy interpretive methodology inferential chain metáfora metonímia metodologia interpretativista cadeia inferencial |
topic |
metaphor metonymy interpretive methodology inferential chain metáfora metonímia metodologia interpretativista cadeia inferencial |
description |
This paper is part of a research project whose central aim is to empirically investigate the multiple readings of ‘metaphors’ in literary texts. The methodology employed is interpretive and the main research technique is the ‘Group-Think Aloud’. In this paper, the data discussed were generated by a group of readers engaged in the reading of ‘The Pulverized Mountain’, a poem by Drummond de Andrade. The analysis focuses on the interpretations of the final verses that, due to incongruities presented, constitute enigmas for the reader to decipher. Analysis has shown that the apparent data chaos and complexity has, in fact, an organization in inferential chains co-constructed by metonymic and metaphoric processes. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19941 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19941 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19941/14836 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 26 n. 3 (2010): Número Especial - Metáfora e Cognição 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129300702593024 |