The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanotto, Mara Sophia
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19941
Resumo: This paper is part of a research project whose central aim is to empirically investigate the multiple readings of ‘metaphors’ in literary texts. The methodology employed is interpretive and the main research technique is the ‘Group-Think Aloud’. In this paper, the data discussed were generated by a group of readers engaged in the reading of ‘The Pulverized Mountain’, a poem by Drummond de Andrade. The analysis focuses on the interpretations of the final verses that, due to incongruities presented, constitute enigmas for the reader to decipher. Analysis has shown that the apparent data chaos and complexity has, in fact, an organization in inferential chains co-constructed by metonymic and metaphoric processes.
id PUC_SP-4_ad0428cdd434464fd69d638bf479df82
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19941
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chainsAs múltiplas leituras da ‘metáfora’ em sala de aula: co-construção de cadeias inferenciaismetaphormetonymyinterpretive methodologyinferential chainmetáforametonímiametodologia interpretativistacadeia inferencialThis paper is part of a research project whose central aim is to empirically investigate the multiple readings of ‘metaphors’ in literary texts. The methodology employed is interpretive and the main research technique is the ‘Group-Think Aloud’. In this paper, the data discussed were generated by a group of readers engaged in the reading of ‘The Pulverized Mountain’, a poem by Drummond de Andrade. The analysis focuses on the interpretations of the final verses that, due to incongruities presented, constitute enigmas for the reader to decipher. Analysis has shown that the apparent data chaos and complexity has, in fact, an organization in inferential chains co-constructed by metonymic and metaphoric processes.Este trabalho faz parte do projeto de pesquisa que tem como objetivo central investigar empiricamente as múltiplas leituras de metáforas em textos literários. A metodologia é a interpretativista e a técnica principal de pesquisa é o ‘Pensar Alto em Grupo’. Neste trabalho são discutidos os dados de um grupo de leitores lendo o poema ‘A Montanha Pulverizada’, de Drummond de Andrade. O foco da análise são as interpretações dos versos finais, que, devido às incongruências que apresentam, constituem enigmas para o leitor decifrar. A análise mostrou que o aparente caos e complexidade dos dados têm, de fato, uma organização em cadeias inferenciais co-construídas por processos metonímicos e metafóricos.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19941DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 26 n. 3 (2010): Número Especial - Metáfora e Cognição1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPenghttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19941/14836Zanotto, Mara Sophiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:50:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19941Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:50:02DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains
As múltiplas leituras da ‘metáfora’ em sala de aula: co-construção de cadeias inferenciais
title The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains
spellingShingle The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains
Zanotto, Mara Sophia
metaphor
metonymy
interpretive methodology
inferential chain
metáfora
metonímia
metodologia interpretativista
cadeia inferencial
title_short The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains
title_full The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains
title_fullStr The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains
title_full_unstemmed The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains
title_sort The multiple readings of 'metaphor' in the classroom: co-construction of inferential chains
author Zanotto, Mara Sophia
author_facet Zanotto, Mara Sophia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanotto, Mara Sophia
dc.subject.por.fl_str_mv metaphor
metonymy
interpretive methodology
inferential chain
metáfora
metonímia
metodologia interpretativista
cadeia inferencial
topic metaphor
metonymy
interpretive methodology
inferential chain
metáfora
metonímia
metodologia interpretativista
cadeia inferencial
description This paper is part of a research project whose central aim is to empirically investigate the multiple readings of ‘metaphors’ in literary texts. The methodology employed is interpretive and the main research technique is the ‘Group-Think Aloud’. In this paper, the data discussed were generated by a group of readers engaged in the reading of ‘The Pulverized Mountain’, a poem by Drummond de Andrade. The analysis focuses on the interpretations of the final verses that, due to incongruities presented, constitute enigmas for the reader to decipher. Analysis has shown that the apparent data chaos and complexity has, in fact, an organization in inferential chains co-constructed by metonymic and metaphoric processes.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19941
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19941
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19941/14836
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 26 n. 3 (2010): Número Especial - Metáfora e Cognição
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129300702593024