Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12322 |
Resumo: | This paper discusses the feasibility of using Corpus Linguistics tools in the analysis of pedagogic discourse. For doing this, two case studies are presented. The first one focuses on the discourse of English language teachers of a well-known languages course in Rio de Janeiro about the implementation of technological resources in the classroom. The second study, in its turn, seeks to realize the position held by university professors of literatures in English language with regard to literature and its teaching. The results point out to the richness of contextual data which can be inferred from a linguistic analysis with an empirical basis. All in all, the paper uncovers the importance and flexibility of the corpus approach in discourse analysis, which may be applied to several contexts. |
id |
PUC_SP-4_dbf22313ab1f23beadd5641874ce5948 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12322 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysisRevelando sentidos na prática docente: a abordagem de corpus na análise do discursoCorpus Linguisticsdiscourse analysispedagogic discourseEnglish language/ literature teachingLinguística de Corpusanálise do discursodiscurso pedagógicoensino de língua/literatura inglesaThis paper discusses the feasibility of using Corpus Linguistics tools in the analysis of pedagogic discourse. For doing this, two case studies are presented. The first one focuses on the discourse of English language teachers of a well-known languages course in Rio de Janeiro about the implementation of technological resources in the classroom. The second study, in its turn, seeks to realize the position held by university professors of literatures in English language with regard to literature and its teaching. The results point out to the richness of contextual data which can be inferred from a linguistic analysis with an empirical basis. All in all, the paper uncovers the importance and flexibility of the corpus approach in discourse analysis, which may be applied to several contexts.Este artigo discute a viabilidade da utilização de ferramentas da Linguística de Corpus na análise do discurso pedagógico. Para tanto, são apresentados dois estudos de caso. O primeiro focaliza o discurso de professores de língua inglesa de um renomado curso de idiomas do Rio de Janeiro acerca da implementação de recursos tecnológicos na sala de aula. O segundo estudo, por sua vez, busca perceber qual é o posicionamento de professores universitários de literaturas em língua inglesa sobre literatura e seu ensino. Os resultados apontam para a riqueza dos dados contextuais que podem ser depreendidos a partir de uma análise linguística de base empírica. Em última análise, o artigo revela a importância e a flexibilidade da abordagem de corpus na análise do discurso, que pode ser aplicada a inúmeros contextos.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2011-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/1232210.1590/delta.v27i2.12322DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 27 n. 2 (2011)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12322/8938Viana, VanderMenezes, DanielleMendes, Milenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:45:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12322Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:45:55DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis Revelando sentidos na prática docente: a abordagem de corpus na análise do discurso |
title |
Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis |
spellingShingle |
Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis Viana, Vander Corpus Linguistics discourse analysis pedagogic discourse English language/ literature teaching Linguística de Corpus análise do discurso discurso pedagógico ensino de língua/literatura inglesa |
title_short |
Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis |
title_full |
Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis |
title_fullStr |
Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis |
title_full_unstemmed |
Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis |
title_sort |
Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis |
author |
Viana, Vander |
author_facet |
Viana, Vander Menezes, Danielle Mendes, Milena |
author_role |
author |
author2 |
Menezes, Danielle Mendes, Milena |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana, Vander Menezes, Danielle Mendes, Milena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corpus Linguistics discourse analysis pedagogic discourse English language/ literature teaching Linguística de Corpus análise do discurso discurso pedagógico ensino de língua/literatura inglesa |
topic |
Corpus Linguistics discourse analysis pedagogic discourse English language/ literature teaching Linguística de Corpus análise do discurso discurso pedagógico ensino de língua/literatura inglesa |
description |
This paper discusses the feasibility of using Corpus Linguistics tools in the analysis of pedagogic discourse. For doing this, two case studies are presented. The first one focuses on the discourse of English language teachers of a well-known languages course in Rio de Janeiro about the implementation of technological resources in the classroom. The second study, in its turn, seeks to realize the position held by university professors of literatures in English language with regard to literature and its teaching. The results point out to the richness of contextual data which can be inferred from a linguistic analysis with an empirical basis. All in all, the paper uncovers the importance and flexibility of the corpus approach in discourse analysis, which may be applied to several contexts. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12322 10.1590/delta.v27i2.12322 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12322 |
identifier_str_mv |
10.1590/delta.v27i2.12322 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12322/8938 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 27 n. 2 (2011) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129300307279872 |