Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Vander
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Menezes, Danielle, Mendes, Milena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12322
Resumo: This paper discusses the feasibility of using Corpus Linguistics tools in the analysis of pedagogic discourse. For doing this, two case studies are presented. The first one focuses on the discourse of English language teachers of a well-known languages course in Rio de Janeiro about the implementation of technological resources in the classroom. The second study, in its turn, seeks to realize the position held by university professors of literatures in English language with regard to literature and its teaching. The results point out to the richness of contextual data which can be inferred from a linguistic analysis with an empirical basis. All in all, the paper uncovers the importance and flexibility of the corpus approach in discourse analysis, which may be applied to several contexts.
id PUC_SP-4_dbf22313ab1f23beadd5641874ce5948
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12322
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysisRevelando sentidos na prática docente: a abordagem de corpus na análise do discursoCorpus Linguisticsdiscourse analysispedagogic discourseEnglish language/ literature teachingLinguística de Corpusanálise do discursodiscurso pedagógicoensino de língua/literatura inglesaThis paper discusses the feasibility of using Corpus Linguistics tools in the analysis of pedagogic discourse. For doing this, two case studies are presented. The first one focuses on the discourse of English language teachers of a well-known languages course in Rio de Janeiro about the implementation of technological resources in the classroom. The second study, in its turn, seeks to realize the position held by university professors of literatures in English language with regard to literature and its teaching. The results point out to the richness of contextual data which can be inferred from a linguistic analysis with an empirical basis. All in all, the paper uncovers the importance and flexibility of the corpus approach in discourse analysis, which may be applied to several contexts.Este artigo discute a viabilidade da utilização de ferramentas da Linguística de Corpus na análise do discurso pedagógico. Para tanto, são apresentados dois estudos de caso. O primeiro focaliza o discurso de professores de língua inglesa de um renomado curso de idiomas do Rio de Janeiro acerca da implementação de recursos tecnológicos na sala de aula. O segundo estudo, por sua vez, busca perceber qual é o posicionamento de professores universitários de literaturas em língua inglesa sobre literatura e seu ensino. Os resultados apontam para a riqueza dos dados contextuais que podem ser depreendidos a partir de uma análise linguística de base empírica. Em última análise, o artigo revela a importância e a flexibilidade da abordagem de corpus na análise do discurso, que pode ser aplicada a inúmeros contextos.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2011-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/1232210.1590/delta.v27i2.12322DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 27 n. 2 (2011)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12322/8938Viana, VanderMenezes, DanielleMendes, Milenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:45:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12322Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:45:55DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis
Revelando sentidos na prática docente: a abordagem de corpus na análise do discurso
title Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis
spellingShingle Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis
Viana, Vander
Corpus Linguistics
discourse analysis
pedagogic discourse
English language/ literature teaching
Linguística de Corpus
análise do discurso
discurso pedagógico
ensino de língua/literatura inglesa
title_short Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis
title_full Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis
title_fullStr Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis
title_full_unstemmed Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis
title_sort Uncovering meanings in pedagogical practice: the corpus approach in discourse analysis
author Viana, Vander
author_facet Viana, Vander
Menezes, Danielle
Mendes, Milena
author_role author
author2 Menezes, Danielle
Mendes, Milena
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana, Vander
Menezes, Danielle
Mendes, Milena
dc.subject.por.fl_str_mv Corpus Linguistics
discourse analysis
pedagogic discourse
English language/ literature teaching
Linguística de Corpus
análise do discurso
discurso pedagógico
ensino de língua/literatura inglesa
topic Corpus Linguistics
discourse analysis
pedagogic discourse
English language/ literature teaching
Linguística de Corpus
análise do discurso
discurso pedagógico
ensino de língua/literatura inglesa
description This paper discusses the feasibility of using Corpus Linguistics tools in the analysis of pedagogic discourse. For doing this, two case studies are presented. The first one focuses on the discourse of English language teachers of a well-known languages course in Rio de Janeiro about the implementation of technological resources in the classroom. The second study, in its turn, seeks to realize the position held by university professors of literatures in English language with regard to literature and its teaching. The results point out to the richness of contextual data which can be inferred from a linguistic analysis with an empirical basis. All in all, the paper uncovers the importance and flexibility of the corpus approach in discourse analysis, which may be applied to several contexts.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12322
10.1590/delta.v27i2.12322
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12322
identifier_str_mv 10.1590/delta.v27i2.12322
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/12322/8938
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 27 n. 2 (2011)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129300307279872