Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Terra, Márcia Regina
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/9865
Resumo: This paper aims at presenting retrospective studies on literacy, seeking to defend the uses of writing in educational contexts from the perspective of the New Literacy Studies, an interdisciplinary view that takes a sociocultural approach to language and literacy (Cf. Barton, Heath, Gee, Graff, Marcushi, Rojo, Signorini, Soares, Ribeiro etc.). It is discussed issues such as: whether or not there is a consensus in the literacy field; the nature of the literacy crisis in educational contexts; relationships among reading/writing power and culture; whether or not technology leads to higher literacy demands; how new literacies impact literacy instruction in classrooms etc. I conclude that the New Literacy Studies approach is a powerful way to reframe de nature of literacy instruction in order to give students chances to apply in daily life what they are learning in school.
id PUC_SP-4_e48ecc7ff7e862b7f4d4e17d2f25fd72
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9865
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writingLETRAMENTO & LETRAMENTOS: UMA PERSPECTIVA SÓCIOCULTURAL DOS USOS DA ESCRITAletramentos/letramentoleitura/escritaNovos Estudos do Letramentoliteracy/literacieswriting/readingNew Literacy StudiesThis paper aims at presenting retrospective studies on literacy, seeking to defend the uses of writing in educational contexts from the perspective of the New Literacy Studies, an interdisciplinary view that takes a sociocultural approach to language and literacy (Cf. Barton, Heath, Gee, Graff, Marcushi, Rojo, Signorini, Soares, Ribeiro etc.). It is discussed issues such as: whether or not there is a consensus in the literacy field; the nature of the literacy crisis in educational contexts; relationships among reading/writing power and culture; whether or not technology leads to higher literacy demands; how new literacies impact literacy instruction in classrooms etc. I conclude that the New Literacy Studies approach is a powerful way to reframe de nature of literacy instruction in order to give students chances to apply in daily life what they are learning in school.O objetivo deste artigo é apresentar uma retrospectiva de estudos sobre o letramento(s), para defender os usos da escrita em contextos educacionais a partir de proposições dos Novos Estudos do Letramento, uma visão transdisciplinar que assume uma abordagem sócio-cultural da linguagem e do letramento (Cf. Barton, Heath, Gee, Graff, Marcushi, Rojo, Signorini, Soares, Ribeiro etc.). São problematizadas questões tais como: se existe ou não consenso no campo do letramento; a natureza da crise do letramento escolar; se a tecnologia demanda letramentos mais sofisticados; as relações entre leitura/escrita poder e cultura; como novos letramentos impactam os letramentos na sala de aula etc. Concluo que a perspectiva dos Novos Estudos do Letramento é um caminho profícuo para a (re)definição de um letramento escolar capaz de possibilitar ao aluno chances de aplicar em sua vida extraclasse os conteúdos que ele está aprendendo na escola.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2014-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/986510.1590/delta.v29i1.9865DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 29 n. 1 (2013)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/9865/14335Terra, Márcia Reginainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:47:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9865Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:47:32DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing
LETRAMENTO & LETRAMENTOS: UMA PERSPECTIVA SÓCIOCULTURAL DOS USOS DA ESCRITA
title Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing
spellingShingle Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing
Terra, Márcia Regina
letramentos/letramento
leitura/escrita
Novos Estudos do Letramento
literacy/literacies
writing/reading
New Literacy Studies
title_short Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing
title_full Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing
title_fullStr Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing
title_full_unstemmed Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing
title_sort Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing
author Terra, Márcia Regina
author_facet Terra, Márcia Regina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Terra, Márcia Regina
dc.subject.por.fl_str_mv letramentos/letramento
leitura/escrita
Novos Estudos do Letramento
literacy/literacies
writing/reading
New Literacy Studies
topic letramentos/letramento
leitura/escrita
Novos Estudos do Letramento
literacy/literacies
writing/reading
New Literacy Studies
description This paper aims at presenting retrospective studies on literacy, seeking to defend the uses of writing in educational contexts from the perspective of the New Literacy Studies, an interdisciplinary view that takes a sociocultural approach to language and literacy (Cf. Barton, Heath, Gee, Graff, Marcushi, Rojo, Signorini, Soares, Ribeiro etc.). It is discussed issues such as: whether or not there is a consensus in the literacy field; the nature of the literacy crisis in educational contexts; relationships among reading/writing power and culture; whether or not technology leads to higher literacy demands; how new literacies impact literacy instruction in classrooms etc. I conclude that the New Literacy Studies approach is a powerful way to reframe de nature of literacy instruction in order to give students chances to apply in daily life what they are learning in school.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/9865
10.1590/delta.v29i1.9865
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/9865
identifier_str_mv 10.1590/delta.v29i1.9865
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/9865/14335
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 29 n. 1 (2013)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129300289454080