Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/9865 |
Resumo: | This paper aims at presenting retrospective studies on literacy, seeking to defend the uses of writing in educational contexts from the perspective of the New Literacy Studies, an interdisciplinary view that takes a sociocultural approach to language and literacy (Cf. Barton, Heath, Gee, Graff, Marcushi, Rojo, Signorini, Soares, Ribeiro etc.). It is discussed issues such as: whether or not there is a consensus in the literacy field; the nature of the literacy crisis in educational contexts; relationships among reading/writing power and culture; whether or not technology leads to higher literacy demands; how new literacies impact literacy instruction in classrooms etc. I conclude that the New Literacy Studies approach is a powerful way to reframe de nature of literacy instruction in order to give students chances to apply in daily life what they are learning in school. |
id |
PUC_SP-4_e48ecc7ff7e862b7f4d4e17d2f25fd72 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9865 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writingLETRAMENTO & LETRAMENTOS: UMA PERSPECTIVA SÓCIOCULTURAL DOS USOS DA ESCRITAletramentos/letramentoleitura/escritaNovos Estudos do Letramentoliteracy/literacieswriting/readingNew Literacy StudiesThis paper aims at presenting retrospective studies on literacy, seeking to defend the uses of writing in educational contexts from the perspective of the New Literacy Studies, an interdisciplinary view that takes a sociocultural approach to language and literacy (Cf. Barton, Heath, Gee, Graff, Marcushi, Rojo, Signorini, Soares, Ribeiro etc.). It is discussed issues such as: whether or not there is a consensus in the literacy field; the nature of the literacy crisis in educational contexts; relationships among reading/writing power and culture; whether or not technology leads to higher literacy demands; how new literacies impact literacy instruction in classrooms etc. I conclude that the New Literacy Studies approach is a powerful way to reframe de nature of literacy instruction in order to give students chances to apply in daily life what they are learning in school.O objetivo deste artigo é apresentar uma retrospectiva de estudos sobre o letramento(s), para defender os usos da escrita em contextos educacionais a partir de proposições dos Novos Estudos do Letramento, uma visão transdisciplinar que assume uma abordagem sócio-cultural da linguagem e do letramento (Cf. Barton, Heath, Gee, Graff, Marcushi, Rojo, Signorini, Soares, Ribeiro etc.). São problematizadas questões tais como: se existe ou não consenso no campo do letramento; a natureza da crise do letramento escolar; se a tecnologia demanda letramentos mais sofisticados; as relações entre leitura/escrita poder e cultura; como novos letramentos impactam os letramentos na sala de aula etc. Concluo que a perspectiva dos Novos Estudos do Letramento é um caminho profícuo para a (re)definição de um letramento escolar capaz de possibilitar ao aluno chances de aplicar em sua vida extraclasse os conteúdos que ele está aprendendo na escola.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2014-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/986510.1590/delta.v29i1.9865DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 29 n. 1 (2013)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/9865/14335Terra, Márcia Reginainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:47:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9865Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:47:32DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing LETRAMENTO & LETRAMENTOS: UMA PERSPECTIVA SÓCIOCULTURAL DOS USOS DA ESCRITA |
title |
Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing |
spellingShingle |
Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing Terra, Márcia Regina letramentos/letramento leitura/escrita Novos Estudos do Letramento literacy/literacies writing/reading New Literacy Studies |
title_short |
Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing |
title_full |
Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing |
title_fullStr |
Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing |
title_full_unstemmed |
Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing |
title_sort |
Literacy & Literacies: a sociocultural approach to the uses of writing |
author |
Terra, Márcia Regina |
author_facet |
Terra, Márcia Regina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Terra, Márcia Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
letramentos/letramento leitura/escrita Novos Estudos do Letramento literacy/literacies writing/reading New Literacy Studies |
topic |
letramentos/letramento leitura/escrita Novos Estudos do Letramento literacy/literacies writing/reading New Literacy Studies |
description |
This paper aims at presenting retrospective studies on literacy, seeking to defend the uses of writing in educational contexts from the perspective of the New Literacy Studies, an interdisciplinary view that takes a sociocultural approach to language and literacy (Cf. Barton, Heath, Gee, Graff, Marcushi, Rojo, Signorini, Soares, Ribeiro etc.). It is discussed issues such as: whether or not there is a consensus in the literacy field; the nature of the literacy crisis in educational contexts; relationships among reading/writing power and culture; whether or not technology leads to higher literacy demands; how new literacies impact literacy instruction in classrooms etc. I conclude that the New Literacy Studies approach is a powerful way to reframe de nature of literacy instruction in order to give students chances to apply in daily life what they are learning in school. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/9865 10.1590/delta.v29i1.9865 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/9865 |
identifier_str_mv |
10.1590/delta.v29i1.9865 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/9865/14335 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 29 n. 1 (2013) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129300289454080 |