Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19938 |
Resumo: | This study concerns the use of corpus linguistics methodology in psycholinguistics research. Ten linguistic metaphors were selected from English and American newspapers. After that, we identified the underlying conceptual metaphor based on the conceptual metaphor inventory by Lakoff and Johnson (1980, 1999). We seek to investigate what sort of knowledge EFL-learners use when trying to understand a linguistic metaphor. We examined how EFL-learners comprehend linguistic metaphors, firstly without using the context and then using the context. The sample comprised 221 Brazilian students and 16 American students at UCSC. We have also carried out an empirical research using WebCorp. |
id |
PUC_SP-4_e5e41b385821e6d56c7b69300a3c3603 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19938 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics researchAplicando a metodologia da linguística de corpus à pesquisa psicolinguísticacognitive linguisticsforeign language acquisitionconceptual metaphor theorycorpus linguisticslinguística cognitivacompreensão em língua estrangeirateoria da metáfora conceptuallinguística de corpusThis study concerns the use of corpus linguistics methodology in psycholinguistics research. Ten linguistic metaphors were selected from English and American newspapers. After that, we identified the underlying conceptual metaphor based on the conceptual metaphor inventory by Lakoff and Johnson (1980, 1999). We seek to investigate what sort of knowledge EFL-learners use when trying to understand a linguistic metaphor. We examined how EFL-learners comprehend linguistic metaphors, firstly without using the context and then using the context. The sample comprised 221 Brazilian students and 16 American students at UCSC. We have also carried out an empirical research using WebCorp.Este estudo investiga o uso de metodologia de lingüística de corpus na pesquisa psicolingüística. Selecionaram-se dez metáforas em jornais ingleses e norte-americanos. Depois, identificou-se a metáfora conceptual subjacente com base no inventário de metáforas conceptuais apresentado por Lakoff e Johnson (1980, 1999). Buscou-se investigar que tipo de conhecimento os aprendizes de LE empregam ao tentar compreender metáforas. Analisou-se a maneira como os aprendizes de LE compreendem metáforas lingüísticas sem usar o contexto e, depois, utilizando o contexto. A amostra incluiu 221 estudantes brasileiros e 16 estudantes norte-americanos da UCSC.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19938DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 26 n. 3 (2010): Número Especial - Metáfora e Cognição1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPenghttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19938/14830Ferreira, Luciane Corrêainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:50:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19938Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:50:02DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research Aplicando a metodologia da linguística de corpus à pesquisa psicolinguística |
title |
Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research |
spellingShingle |
Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research Ferreira, Luciane Corrêa cognitive linguistics foreign language acquisition conceptual metaphor theory corpus linguistics linguística cognitiva compreensão em língua estrangeira teoria da metáfora conceptual linguística de corpus |
title_short |
Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research |
title_full |
Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research |
title_fullStr |
Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research |
title_full_unstemmed |
Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research |
title_sort |
Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research |
author |
Ferreira, Luciane Corrêa |
author_facet |
Ferreira, Luciane Corrêa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Luciane Corrêa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cognitive linguistics foreign language acquisition conceptual metaphor theory corpus linguistics linguística cognitiva compreensão em língua estrangeira teoria da metáfora conceptual linguística de corpus |
topic |
cognitive linguistics foreign language acquisition conceptual metaphor theory corpus linguistics linguística cognitiva compreensão em língua estrangeira teoria da metáfora conceptual linguística de corpus |
description |
This study concerns the use of corpus linguistics methodology in psycholinguistics research. Ten linguistic metaphors were selected from English and American newspapers. After that, we identified the underlying conceptual metaphor based on the conceptual metaphor inventory by Lakoff and Johnson (1980, 1999). We seek to investigate what sort of knowledge EFL-learners use when trying to understand a linguistic metaphor. We examined how EFL-learners comprehend linguistic metaphors, firstly without using the context and then using the context. The sample comprised 221 Brazilian students and 16 American students at UCSC. We have also carried out an empirical research using WebCorp. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19938 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19938 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19938/14830 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 26 n. 3 (2010): Número Especial - Metáfora e Cognição 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129300697350144 |