Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Luciane Corrêa
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19938
Resumo: This study concerns the use of corpus linguistics methodology in psycholinguistics research. Ten linguistic metaphors were selected from English and American newspapers. After that, we identified the underlying conceptual metaphor based on the conceptual metaphor inventory by Lakoff and Johnson (1980, 1999). We seek to investigate what sort of knowledge EFL-learners use when trying to understand a linguistic metaphor. We examined how EFL-learners comprehend linguistic metaphors, firstly without using the context and then using the context. The sample comprised 221 Brazilian students and 16 American students at UCSC. We have also carried out an empirical research using WebCorp.
id PUC_SP-4_e5e41b385821e6d56c7b69300a3c3603
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19938
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics researchAplicando a metodologia da linguística de corpus à pesquisa psicolinguísticacognitive linguisticsforeign language acquisitionconceptual metaphor theorycorpus linguisticslinguística cognitivacompreensão em língua estrangeirateoria da metáfora conceptuallinguística de corpusThis study concerns the use of corpus linguistics methodology in psycholinguistics research. Ten linguistic metaphors were selected from English and American newspapers. After that, we identified the underlying conceptual metaphor based on the conceptual metaphor inventory by Lakoff and Johnson (1980, 1999). We seek to investigate what sort of knowledge EFL-learners use when trying to understand a linguistic metaphor. We examined how EFL-learners comprehend linguistic metaphors, firstly without using the context and then using the context. The sample comprised 221 Brazilian students and 16 American students at UCSC. We have also carried out an empirical research using WebCorp.Este estudo investiga o uso de metodologia de lingüística de corpus na pesquisa psicolingüística. Selecionaram-se dez metáforas em jornais ingleses e norte-americanos. Depois, identificou-se a metáfora conceptual subjacente com base no inventário de metáforas conceptuais apresentado por Lakoff e Johnson (1980, 1999). Buscou-se investigar que tipo de conhecimento os aprendizes de LE empregam ao tentar compreender metáforas. Analisou-se a maneira como os aprendizes de LE compreendem metáforas lingüísticas sem usar o contexto e, depois, utilizando o contexto. A amostra incluiu 221 estudantes brasileiros e 16 estudantes norte-americanos da UCSC.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19938DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 26 n. 3 (2010): Número Especial - Metáfora e Cognição1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPenghttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19938/14830Ferreira, Luciane Corrêainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:50:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19938Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:50:02DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research
Aplicando a metodologia da linguística de corpus à pesquisa psicolinguística
title Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research
spellingShingle Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research
Ferreira, Luciane Corrêa
cognitive linguistics
foreign language acquisition
conceptual metaphor theory
corpus linguistics
linguística cognitiva
compreensão em língua estrangeira
teoria da metáfora conceptual
linguística de corpus
title_short Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research
title_full Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research
title_fullStr Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research
title_full_unstemmed Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research
title_sort Applying corpus linguistics methodology to psycholinguistics research
author Ferreira, Luciane Corrêa
author_facet Ferreira, Luciane Corrêa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Luciane Corrêa
dc.subject.por.fl_str_mv cognitive linguistics
foreign language acquisition
conceptual metaphor theory
corpus linguistics
linguística cognitiva
compreensão em língua estrangeira
teoria da metáfora conceptual
linguística de corpus
topic cognitive linguistics
foreign language acquisition
conceptual metaphor theory
corpus linguistics
linguística cognitiva
compreensão em língua estrangeira
teoria da metáfora conceptual
linguística de corpus
description This study concerns the use of corpus linguistics methodology in psycholinguistics research. Ten linguistic metaphors were selected from English and American newspapers. After that, we identified the underlying conceptual metaphor based on the conceptual metaphor inventory by Lakoff and Johnson (1980, 1999). We seek to investigate what sort of knowledge EFL-learners use when trying to understand a linguistic metaphor. We examined how EFL-learners comprehend linguistic metaphors, firstly without using the context and then using the context. The sample comprised 221 Brazilian students and 16 American students at UCSC. We have also carried out an empirical research using WebCorp.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19938
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19938
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19938/14830
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 26 n. 3 (2010): Número Especial - Metáfora e Cognição
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129300697350144