Verbal-Visual Mediation: cultural artifacts of power and control for studies of school context in Applied Linguistics research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neto, Adolfo Tanzi
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44218
Resumo: In this article we explore the data and theoretical discussions of a largerresearch (Tanzi Neto, 2016, 2017) and present one of the analysis tools ofthe research group NUVYLA-CNPq (Nucleus of Studies and Research ofVygotsky School in Applied Linguistics), created in 2018. In the frameworkof a dialogue between Vygotsky, Bakhtin and Bernstein, the research groupseeks to demonstrate how the dimensions of verbal-visual utterances(artifacts) practiced in school spaces - embedded of multiple languages- mediate the formation of human consciousness. For this discussion, weanalyze the verbal-visuality of different exhibitors from two public schoolcontexts in Brazil. In the first one, of social base of more hierarchicaldiscursive relations, that is to say, of verbal-visual utterances morecontrolled, the school space is not seen, by its participants, as a place toreach new projects of life, neither as a space of belonging or as recognizedsocial positionings. In the second context, of social base of less controlled  relations of power and control, that is, that provides the voice, identityand social position of its participants, we observe a reconfiguration of thedialogical and axiological positions of its participants, creating a schoolsocial context of belonging and recognition of its members to achievefuture projects.
id PUC_SP-4_fd1f62512db4262ff5deb2e74b9b3cd5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44218
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Verbal-Visual Mediation: cultural artifacts of power and control for studies of school context in Applied Linguistics researchVerbal-Visual MediationArtifactsPower and ControlApplied LinguisticsIn this article we explore the data and theoretical discussions of a largerresearch (Tanzi Neto, 2016, 2017) and present one of the analysis tools ofthe research group NUVYLA-CNPq (Nucleus of Studies and Research ofVygotsky School in Applied Linguistics), created in 2018. In the frameworkof a dialogue between Vygotsky, Bakhtin and Bernstein, the research groupseeks to demonstrate how the dimensions of verbal-visual utterances(artifacts) practiced in school spaces - embedded of multiple languages- mediate the formation of human consciousness. For this discussion, weanalyze the verbal-visuality of different exhibitors from two public schoolcontexts in Brazil. In the first one, of social base of more hierarchicaldiscursive relations, that is to say, of verbal-visual utterances morecontrolled, the school space is not seen, by its participants, as a place toreach new projects of life, neither as a space of belonging or as recognizedsocial positionings. In the second context, of social base of less controlled  relations of power and control, that is, that provides the voice, identityand social position of its participants, we observe a reconfiguration of thedialogical and axiological positions of its participants, creating a schoolsocial context of belonging and recognition of its members to achievefuture projects.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2019-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44218DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 35 n. 3 (2019): Publicação continuada1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44218/29288Copyright (c) 2019 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessNeto, Adolfo Tanzi2019-12-17T14:44:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44218Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2019-12-17T14:44:56DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Verbal-Visual Mediation: cultural artifacts of power and control for studies of school context in Applied Linguistics research
title Verbal-Visual Mediation: cultural artifacts of power and control for studies of school context in Applied Linguistics research
spellingShingle Verbal-Visual Mediation: cultural artifacts of power and control for studies of school context in Applied Linguistics research
Neto, Adolfo Tanzi
Verbal-Visual Mediation
Artifacts
Power and Control
Applied Linguistics
title_short Verbal-Visual Mediation: cultural artifacts of power and control for studies of school context in Applied Linguistics research
title_full Verbal-Visual Mediation: cultural artifacts of power and control for studies of school context in Applied Linguistics research
title_fullStr Verbal-Visual Mediation: cultural artifacts of power and control for studies of school context in Applied Linguistics research
title_full_unstemmed Verbal-Visual Mediation: cultural artifacts of power and control for studies of school context in Applied Linguistics research
title_sort Verbal-Visual Mediation: cultural artifacts of power and control for studies of school context in Applied Linguistics research
author Neto, Adolfo Tanzi
author_facet Neto, Adolfo Tanzi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neto, Adolfo Tanzi
dc.subject.por.fl_str_mv Verbal-Visual Mediation
Artifacts
Power and Control
Applied Linguistics
topic Verbal-Visual Mediation
Artifacts
Power and Control
Applied Linguistics
description In this article we explore the data and theoretical discussions of a largerresearch (Tanzi Neto, 2016, 2017) and present one of the analysis tools ofthe research group NUVYLA-CNPq (Nucleus of Studies and Research ofVygotsky School in Applied Linguistics), created in 2018. In the frameworkof a dialogue between Vygotsky, Bakhtin and Bernstein, the research groupseeks to demonstrate how the dimensions of verbal-visual utterances(artifacts) practiced in school spaces - embedded of multiple languages- mediate the formation of human consciousness. For this discussion, weanalyze the verbal-visuality of different exhibitors from two public schoolcontexts in Brazil. In the first one, of social base of more hierarchicaldiscursive relations, that is to say, of verbal-visual utterances morecontrolled, the school space is not seen, by its participants, as a place toreach new projects of life, neither as a space of belonging or as recognizedsocial positionings. In the second context, of social base of less controlled  relations of power and control, that is, that provides the voice, identityand social position of its participants, we observe a reconfiguration of thedialogical and axiological positions of its participants, creating a schoolsocial context of belonging and recognition of its members to achievefuture projects.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44218
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44218
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/44218/29288
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 35 n. 3 (2019): Publicação continuada
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129303938498560