cartaz soviético; estudos da tradução; representação do feminino; semiótica da cultura; história.
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/32639 |
Resumo: | The representation of women in Soviet posters in the rst decades after the revolution of 1917 offers an extremely fertile field for the analysis of the transformations of the women’s role in the new society. For our historical-semiotic analysis, we chose two posters: Woman, learn to read and write! by Elizaveta Kruglikova (1923) and Down with kitchen slavery! by Grigori Shegal (1931). Both of them made clear the opposition between the baba, that is to say, backward and illiterate woman of the past, and the New Woman (definition of Alexandra Kollontai), as well as some contradictions in the of cial discourse in the first decades after the revolution. |
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cartaz soviético; estudos da tradução; representação do feminino; semiótica da cultura; história.A baba e a Nova Mulher nos cartazes soviéticos dos anos 1920-1930cartaz soviéticoestudos da traduçãorepresentação do femininosemiótica da culturahistóriasoviet postertranslation studieswomen’s representationculture’s semioticshistory.The representation of women in Soviet posters in the rst decades after the revolution of 1917 offers an extremely fertile field for the analysis of the transformations of the women’s role in the new society. For our historical-semiotic analysis, we chose two posters: Woman, learn to read and write! by Elizaveta Kruglikova (1923) and Down with kitchen slavery! by Grigori Shegal (1931). Both of them made clear the opposition between the baba, that is to say, backward and illiterate woman of the past, and the New Woman (definition of Alexandra Kollontai), as well as some contradictions in the of cial discourse in the first decades after the revolution. A representação da mulher nos cartazes soviéticos nas primeiras décadas após a revolução de 1917 oferece um campo extremamente fértil para a análise das transformações do papel da mulher ocorridas na nova sociedade. Para a nossa análise histórico-semiótica, foram escolhidos dois cartazes: Mulher, aprenda ler e escrever! de Elizavieta Krúglikova (1923) e Abaixo a escravidão da cozinha! de Grigóri Shegal (1931). Ambos evidenciam a oposição entre a baba, isto é, mulher atrasada e analfabeta do passado e a Nova Mulher (de nição de Aleksandra Kollontai), bem como algumas contradições presentes no discurso oficial nas primeiras décadas pós-revolução. PEPG COS-PUC-SP2018-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfimage/jpegimage/jpeghttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/32639Galaxia; No. 37 (2018)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 37 (2018)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/32639/25255https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/32639/36416https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/32639/36417Copyright (c) 2018 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. ISSN 1982-2553info:eu-repo/semantics/openAccessVólkova Américo, EkaterinaCarvalho Senna, Thaiz2018-04-16T19:37:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32639Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2018-04-16T19:37:56Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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The representation of women in Soviet posters in the rst decades after the revolution of 1917 offers an extremely fertile field for the analysis of the transformations of the women’s role in the new society. For our historical-semiotic analysis, we chose two posters: Woman, learn to read and write! by Elizaveta Kruglikova (1923) and Down with kitchen slavery! by Grigori Shegal (1931). Both of them made clear the opposition between the baba, that is to say, backward and illiterate woman of the past, and the New Woman (definition of Alexandra Kollontai), as well as some contradictions in the of cial discourse in the first decades after the revolution. |
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