Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Marlon Santa Maria
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Galáxia (São Paulo)
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/39928
Resumo: The paper examines excerpts from Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite (Everyday the same Night) and interviews given bythe journalist about the process of investigating and writing the report on the Tragedy of Santa Maria. The purpose of the study is to understand the consonance of Arbex’s work with the notion of “books written by reporters,” signaling the critical potential of this writing aspart of a transgressive recognition of the present. Moreover, the notion of “critical event” is a reading key in order to understand its particularities when suffering is a significant operator in the narrative construction of the event.
id PUC_SP-8_70802eeec2d502f50bbd434979508a16
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39928
network_acronym_str PUC_SP-8
network_name_str Galáxia (São Paulo)
repository_id_str
spelling Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noiteNarrar uma tragédia do presente: transgressões ao regime das práticas em Todo dia a mesma noite, de Daniela Arbexlivro de repórtertransgressãotragédianarrativa.The paper examines excerpts from Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite (Everyday the same Night) and interviews given bythe journalist about the process of investigating and writing the report on the Tragedy of Santa Maria. The purpose of the study is to understand the consonance of Arbex’s work with the notion of “books written by reporters,” signaling the critical potential of this writing aspart of a transgressive recognition of the present. Moreover, the notion of “critical event” is a reading key in order to understand its particularities when suffering is a significant operator in the narrative construction of the event.O artigo examina passagens do livro Todo dia a mesma noite, de Daniela Arbex, e entrevistas concedidas pela jornalista sobre o processo de apuração e escrita da reportagem sobre a “Tragédia de Santa Maria”. Objetiva-se perceber as aproximações do trabalho de Arbex à noção de “livro de repórter”, sinalizando a potencialidade crítica dessa escrita como um processo transgressivo de reconhecimento do presente. Como chave de leitura, utiliza-se a noção de “evento crítico”, a fim de compreender as particularidades dessa crítica quando o sofrimento é um operador significante na construção narrativa do acontecimento.PEPG COS-PUC-SP2019-11-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/39928Galaxia; No. 42 (2019)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 42 (2019)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/39928/30403Copyright (c) 2019 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. ISSN 1982-2553info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Marlon Santa Maria2019-11-07T18:05:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39928Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2019-11-07T18:05:06Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite
Narrar uma tragédia do presente: transgressões ao regime das práticas em Todo dia a mesma noite, de Daniela Arbex
title Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite
spellingShingle Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite
Dias, Marlon Santa Maria
livro de repórter
transgressão
tragédia
narrativa.
title_short Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite
title_full Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite
title_fullStr Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite
title_full_unstemmed Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite
title_sort Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite
author Dias, Marlon Santa Maria
author_facet Dias, Marlon Santa Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Marlon Santa Maria
dc.subject.por.fl_str_mv livro de repórter
transgressão
tragédia
narrativa.
topic livro de repórter
transgressão
tragédia
narrativa.
description The paper examines excerpts from Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite (Everyday the same Night) and interviews given bythe journalist about the process of investigating and writing the report on the Tragedy of Santa Maria. The purpose of the study is to understand the consonance of Arbex’s work with the notion of “books written by reporters,” signaling the critical potential of this writing aspart of a transgressive recognition of the present. Moreover, the notion of “critical event” is a reading key in order to understand its particularities when suffering is a significant operator in the narrative construction of the event.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/39928
url https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/39928
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/39928/30403
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
dc.source.none.fl_str_mv Galaxia; No. 42 (2019)
GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 42 (2019)
1982-2553
reponame:Galáxia (São Paulo)
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Galáxia (São Paulo)
collection Galáxia (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com
_version_ 1799129331401752576