Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/39928 |
Resumo: | The paper examines excerpts from Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite (Everyday the same Night) and interviews given bythe journalist about the process of investigating and writing the report on the Tragedy of Santa Maria. The purpose of the study is to understand the consonance of Arbex’s work with the notion of “books written by reporters,” signaling the critical potential of this writing aspart of a transgressive recognition of the present. Moreover, the notion of “critical event” is a reading key in order to understand its particularities when suffering is a significant operator in the narrative construction of the event. |
id |
PUC_SP-8_70802eeec2d502f50bbd434979508a16 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39928 |
network_acronym_str |
PUC_SP-8 |
network_name_str |
Galáxia (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noiteNarrar uma tragédia do presente: transgressões ao regime das práticas em Todo dia a mesma noite, de Daniela Arbexlivro de repórtertransgressãotragédianarrativa.The paper examines excerpts from Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite (Everyday the same Night) and interviews given bythe journalist about the process of investigating and writing the report on the Tragedy of Santa Maria. The purpose of the study is to understand the consonance of Arbex’s work with the notion of “books written by reporters,” signaling the critical potential of this writing aspart of a transgressive recognition of the present. Moreover, the notion of “critical event” is a reading key in order to understand its particularities when suffering is a significant operator in the narrative construction of the event.O artigo examina passagens do livro Todo dia a mesma noite, de Daniela Arbex, e entrevistas concedidas pela jornalista sobre o processo de apuração e escrita da reportagem sobre a “Tragédia de Santa Maria”. Objetiva-se perceber as aproximações do trabalho de Arbex à noção de “livro de repórter”, sinalizando a potencialidade crítica dessa escrita como um processo transgressivo de reconhecimento do presente. Como chave de leitura, utiliza-se a noção de “evento crítico”, a fim de compreender as particularidades dessa crítica quando o sofrimento é um operador significante na construção narrativa do acontecimento.PEPG COS-PUC-SP2019-11-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/39928Galaxia; No. 42 (2019)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 42 (2019)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/39928/30403Copyright (c) 2019 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. ISSN 1982-2553info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Marlon Santa Maria2019-11-07T18:05:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39928Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2019-11-07T18:05:06Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite Narrar uma tragédia do presente: transgressões ao regime das práticas em Todo dia a mesma noite, de Daniela Arbex |
title |
Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite |
spellingShingle |
Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite Dias, Marlon Santa Maria livro de repórter transgressão tragédia narrativa. |
title_short |
Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite |
title_full |
Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite |
title_fullStr |
Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite |
title_full_unstemmed |
Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite |
title_sort |
Narrating a tragedy of the present: transgressions against the regime of practices in Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite |
author |
Dias, Marlon Santa Maria |
author_facet |
Dias, Marlon Santa Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Marlon Santa Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
livro de repórter transgressão tragédia narrativa. |
topic |
livro de repórter transgressão tragédia narrativa. |
description |
The paper examines excerpts from Daniela Arbex’s book Todo dia a mesma noite (Everyday the same Night) and interviews given bythe journalist about the process of investigating and writing the report on the Tragedy of Santa Maria. The purpose of the study is to understand the consonance of Arbex’s work with the notion of “books written by reporters,” signaling the critical potential of this writing aspart of a transgressive recognition of the present. Moreover, the notion of “critical event” is a reading key in order to understand its particularities when suffering is a significant operator in the narrative construction of the event. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/39928 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/39928 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/39928/30403 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Galaxia; No. 42 (2019) GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 42 (2019) 1982-2553 reponame:Galáxia (São Paulo) instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Galáxia (São Paulo) |
collection |
Galáxia (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com |
_version_ |
1799129331401752576 |