The cemetery of lost souls: how an image of horror retells history and rediscovers Brazil: Como uma imagem de horror reconta a história e redescobre o Brasil
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/57466 |
Resumo: | In this text, we discuss a segment of the movie The Cemetery of Lost Souls, by Rodrigo Aragão, as an image of horror that can “disassemble history” (DIDI- HUBERMAN, 2015) and rediscover the idea of a nation through contemporary Brazilian horror cinema. For that, we start with the notion of Benjaminian dialectical image proposed by Didi-Huberman (2015) contrasting the segment of Aragão’s movie with other images that portray the same historic moment at different periods, such as: The First Mass in Brazil (1859-1861), by Victor Meirelles, The Discovery of Brazil (1937), by Humberto Mauro, and Terra em Transe (1967), by Glauber Rocha. We have noticed recurrences and ruptures in the aesthetic modes of portraying the same subject, sometimes prioritizing naturalism and other times prioritizing allegory. From this perspective, Aragão’s movie establishes itself as a new method of reading this historic moment, privileging horror and conflict in order to think about the history of the country and its current context. |
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The cemetery of lost souls: how an image of horror retells history and rediscovers Brazil: Como uma imagem de horror reconta a história e redescobre o BrasilO Cemitério das Almas Perdidas: Como uma imagem de horror reconta a história e redescobre o BrasilThe Cemetery of Lost SoulsDisassembling imagesHorror CinemaThe First MassArt HistoryO Cemitério das Almas PerdidasDesmontar a ImagemCinema de HorrorA Primeira MissaHistória da ArteIn this text, we discuss a segment of the movie The Cemetery of Lost Souls, by Rodrigo Aragão, as an image of horror that can “disassemble history” (DIDI- HUBERMAN, 2015) and rediscover the idea of a nation through contemporary Brazilian horror cinema. For that, we start with the notion of Benjaminian dialectical image proposed by Didi-Huberman (2015) contrasting the segment of Aragão’s movie with other images that portray the same historic moment at different periods, such as: The First Mass in Brazil (1859-1861), by Victor Meirelles, The Discovery of Brazil (1937), by Humberto Mauro, and Terra em Transe (1967), by Glauber Rocha. We have noticed recurrences and ruptures in the aesthetic modes of portraying the same subject, sometimes prioritizing naturalism and other times prioritizing allegory. From this perspective, Aragão’s movie establishes itself as a new method of reading this historic moment, privileging horror and conflict in order to think about the history of the country and its current context.Neste texto discutimos uma passagem do filme O cemitério das almas perdidas (2020), de Rodrigo Aragão, como uma imagem de horror que pode desmontar a história (DIDI-HUBERMAN, 2015) e redescobrir a ideia de nação com base cinema de horror brasileiro contemporâneo. Para isto, partimos da noção de imagem dialética benjaminiana proposta por Didi-Huberman (2015) contrapondo o trecho do filme de Aragão com outras imagens que retratam o mesmo momento histórico em diferentes períodos, como: A primeira missa no Brasil (1859-1861), de Victor Meirelles, O descobrimento do Brasil (1937), de Humberto Mauro, e Terra em transe (1967), de Glauber Rocha. Notamos reincidências e rupturas nos modos estéticos de tratar o mesmo tema, priorizando ora o naturalismo, ora a alegoria. Nesta perspectiva, o filme de Aragão se estabelececomo uma nova chave de leitura para este momento histórico, privilegiando o horror e o conflito para pensar a história do país e o contexto atual.PEPG COS-PUC-SP2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/57466Galaxia; No. 47 (2022): GaláxiaGALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 47 (2022): Galáxia1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/57466/41481Copyright (c) 2022 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semióticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCouto, GiancarloFreitas Gutfreind, Cristiane2022-06-21T13:55:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/57466Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2022-06-21T13:55:56Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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In this text, we discuss a segment of the movie The Cemetery of Lost Souls, by Rodrigo Aragão, as an image of horror that can “disassemble history” (DIDI- HUBERMAN, 2015) and rediscover the idea of a nation through contemporary Brazilian horror cinema. For that, we start with the notion of Benjaminian dialectical image proposed by Didi-Huberman (2015) contrasting the segment of Aragão’s movie with other images that portray the same historic moment at different periods, such as: The First Mass in Brazil (1859-1861), by Victor Meirelles, The Discovery of Brazil (1937), by Humberto Mauro, and Terra em Transe (1967), by Glauber Rocha. We have noticed recurrences and ruptures in the aesthetic modes of portraying the same subject, sometimes prioritizing naturalism and other times prioritizing allegory. From this perspective, Aragão’s movie establishes itself as a new method of reading this historic moment, privileging horror and conflict in order to think about the history of the country and its current context. |
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