Man with a Movie Camera (1929) as a diary film

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Labaki, Luis Felipe Gurgel Ribeiro
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Galáxia (São Paulo)
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/53575
Resumo: Even though Soviet filmmaker Dziga Vertov (1896-1954) didn’t produce diary films in a strict sense, this paper investigates how part of his oeuvre from the 1920s can be seen as permeated by a notion, albeit a diffuse one, of diary. This would be expressed both by means of direct references to diaries in his films and writings and by a continuous intent – at times accomplished, at others only planned – of self-representation by the kinoks in the works produced by the group, a practice that suggests us the possibility of seeing, throughout films, sketches and unrealized projects, the construction of a fragmentary “collective professional diary”. In this sense, Man with a Movie Camera (1929) is here analyzed through the prism of its subtitle “An excerpt from a cameraman’s diary”, a formula whose importance has been historically downplayed in Vertovian studies.
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spelling Man with a Movie Camera (1929) as a diary film "El hombre de la cámara" (O homem com a câmera - 1929) como película cotidianaO homem com a câmera (1929) como um filme-diárioDziga Viértovfilme-diáriocinema documentárioDziga Viértovcine documentalfilme diarioDziga Vertovfilm diarydocumentary cinemaEven though Soviet filmmaker Dziga Vertov (1896-1954) didn’t produce diary films in a strict sense, this paper investigates how part of his oeuvre from the 1920s can be seen as permeated by a notion, albeit a diffuse one, of diary. This would be expressed both by means of direct references to diaries in his films and writings and by a continuous intent – at times accomplished, at others only planned – of self-representation by the kinoks in the works produced by the group, a practice that suggests us the possibility of seeing, throughout films, sketches and unrealized projects, the construction of a fragmentary “collective professional diary”. In this sense, Man with a Movie Camera (1929) is here analyzed through the prism of its subtitle “An excerpt from a cameraman’s diary”, a formula whose importance has been historically downplayed in Vertovian studies.Aunque el cineasta soviético Dziga Viértov (1896-1954) no hizo cine-diario en sentido estricto, este artículo investiga cómo parte de su obra de los años veinte puede verse atravesada por una noción, aunque difusa, de diario. Se expresaba tanto a través de menciones directas de diarios en sus películas y escritos como a través de una intención continua, a veces concretada, a veces simplemente planificada, de autorrepresentación de los kinocs en el trabajo realizado por el grupo, práctica que sugiere la posibilidad. de ver desde películas, bocetos y proyectos no realizados hasta la construcción de un fragmentario “diario profesional colectivo”. En este sentido, El hombre de la cámara (1929) se analiza a través del prisma de su subtítulo “Extracto del diario de un camarógrafo”, fórmula cuya importancia, históricamente, fue quizás excesivamente relativizada por los estudios viertovianos.Ainda que o cineasta soviético Dziga Viértov (1896-1954) não realizasse filmes-diário em um sentido estrito, este artigo investiga a forma pela qual parte de sua obra da década de 1920 pode ser vista como atravessada por uma noção, ainda que difusa, de diário. Ela se expressaria tanto por meio de menções diretas a diários em seus filmes e escritos quanto por meio de uma contínua intenção ora concretizada, ora apenas planejada, de autorrepresentação dos kinocs nos trabalhos realizados pelo grupo – uma prática que sugere a possibilidade de vermos ao longo de filmes, esboços e projetos não-realizados a construção de um fragmentário “diário profissional coletivo”. Nesse sentido, O homem com a câmera (1929) é analisado pelo prisma de seu subtítulo “Excerto do diário de um cinegrafista”, uma fórmula cuja importância, historicamente, foi relativizada talvez em demasia pelos estudos viertovianos. PEPG COS-PUC-SP2021-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/53575Galaxia; No. 46 (2021)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 46 (2021)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/53575/38199Copyright (c) 2021 Luis Felipe Gurgel Ribeiro Labakihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLabaki, Luis Felipe Gurgel Ribeiro2022-06-21T13:55:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/53575Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2022-06-21T13:55:46Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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