From salvation by faith to healing by self-esteem: the religious origins of victim testimony

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vaz, Paulo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sanchotene, Nicole, Santos, Amanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Galáxia (São Paulo)
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/53254
Resumo: In recent decades, we have witnessed an explosion of the testimonial genre in the media worldwide, as well as its centrality to contemporary identity politics. This article proposes that the origin of victim testimonies, which mix therapy and politics, dates back to Protestant practices, especially within the North-American culture. The proposed genealogical path begins in the 16th-century conversion narratives, going through the expansion of Methodism in the United States until the emergence of secular self-help groups in the 20th century, marked by the idea of ​​positive thinking and, later, self-esteem. Just as Foucault proposed clinical confession as secularization of Catholic confession, we propose that victim testimonies might be the secularization of conversion narratives.  
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spelling From salvation by faith to healing by self-esteem: the religious origins of victim testimony De la salvación por la fe a la curación por la autoestima: los orígenes religiosos del testimonio de la víctimaDa salvação pela fé à cura pela autoestima: as origens religiosas do testemunho de vítimatestemunhogenealogiavítimas do preconceitoconversão religiosaprotestantismo norte-americanosecularizaçãosecularizationnorth-american protestantismreligious conversiongenealogy victims of prejudicetestimonytestimoniovíctimas de prejuiciosgenealogiaconversión religiosaprotestantismo estadounidensesecularizaciónIn recent decades, we have witnessed an explosion of the testimonial genre in the media worldwide, as well as its centrality to contemporary identity politics. This article proposes that the origin of victim testimonies, which mix therapy and politics, dates back to Protestant practices, especially within the North-American culture. The proposed genealogical path begins in the 16th-century conversion narratives, going through the expansion of Methodism in the United States until the emergence of secular self-help groups in the 20th century, marked by the idea of ​​positive thinking and, later, self-esteem. Just as Foucault proposed clinical confession as secularization of Catholic confession, we propose that victim testimonies might be the secularization of conversion narratives.  En las últimas décadas, ha habido una explosión del género testimonial en los medios de comunicación de todo el mundo y su centralidad para las políticas de identidad contemporáneas. Este artículo propone que el origen de estos testimonios de víctimas de prejuicios, que mezclan terapia y política, se remontan a las prácticas protestantes, especialmente dentro de la cultura norteamericana. El camino genealógico propuesto comienza en las narrativas de conversión del siglo XVI, pasando por la expansión del metodismo en Estados Unidos hasta el surgimiento de los grupos seculares de autoayuda en el siglo XX, marcados por la idea del pensamiento positivo y, posteriormente , autoestima. Así como Foucault propuso la confesión clínica como una secularización de la confesión católica, proponemos que los testimonios de víctimas pueden ser la secularización de las narrativas de conversión.Nas últimas décadas, observou-se uma explosão do gênero testemunhal nos meios de comunicação ao redor do mundo e sua centralidade para as políticas de identidade contemporâneas. Este artigo propõe que a origem destes testemunhos de vítimas de preconceito, que mesclam terapia e política, remonta às práticas protestantes, especialmente no interior da cultura norte-americana. O percurso genealógico proposto começa nas narrativas de conversão do século XVI, passando pela expansão do Metodismo nos Estados Unidos até o surgimento dos grupos de autoajuda laicos no século XX, marcados pela ideia de pensamento positivo e, mais tarde, de autoestima. Assim como Foucault propôs a confissão clínica como secularização da confissão católica, propomos que os testemunhos de vítima podem ser a secularização das narrativas de conversão.PEPG COS-PUC-SP2021-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/53254Galaxia; No. 46 (2021)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 46 (2021)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/53254/38202Copyright (c) 2021 Paulo Vaz, Nicole Sanchotene, Amanda Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVaz, PauloSanchotene, NicoleSantos, Amanda2022-06-21T13:55:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/53254Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2022-06-21T13:55:46Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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Da salvação pela fé à cura pela autoestima: as origens religiosas do testemunho de vítima
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