Modelo teórico para a interação professor-cientista a partir da Escola de Física do CERN : um estudo de caso à luz da epistemologia de Fleck
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7556 |
Resumo: | This work aims to understand the teacher-scientist interaction in a continuing education course named CERN Portuguese Language Teachers Programme under the perspective of the sociogenesis of knowledge theory by Ludwik Fleck. The research had a qualitative approach and focused on a case study. Teachers taking part in the course were interviewed and after that their discourse were interpreted according to the theoretical framework of the Discourse Analysis of French matrix. We understand that the structure of the CERN Portuguese Language Teachers Programme reflects a technical rationality and that a single thought collective regarding the thought style of particle physics is set. Scientists make up the esoteric circle, while the teachers make up the exoteric circle, what puts the stream of ideas in the intracollective order. The intracollective communication of ideas strenghts the thought style, so that after the experience in CERN teachers started to include aspects of particles physics in their classes and to promote activities of science popularization related to CERN. However, we have not noticed substantial changes in the teaching practices of the participants. Based on the theory of Fleck, we advocate that changes in the teaching practices happen in a considerable way if intercollective communications of ideas are privileged. In order to accomplish this goal, and contemplating the main guidelines of recent researches that investigated the teacher-scientist interaction in different contexts, we propose a model of teacher-scientist-researcher that involve three distinct thought collectives: the subject-based knowledge one, the professional education knowledge one, and the experiential knowledge one. |
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Scientists make up the esoteric circle, while the teachers make up the exoteric circle, what puts the stream of ideas in the intracollective order. The intracollective communication of ideas strenghts the thought style, so that after the experience in CERN teachers started to include aspects of particles physics in their classes and to promote activities of science popularization related to CERN. However, we have not noticed substantial changes in the teaching practices of the participants. Based on the theory of Fleck, we advocate that changes in the teaching practices happen in a considerable way if intercollective communications of ideas are privileged. In order to accomplish this goal, and contemplating the main guidelines of recent researches that investigated the teacher-scientist interaction in different contexts, we propose a model of teacher-scientist-researcher that involve three distinct thought collectives: the subject-based knowledge one, the professional education knowledge one, and the experiential knowledge one.O objetivo deste trabalho foi compreender, à luz da teoria da sociogênese do conhecimento de Ludwik Fleck, a interação professor-cientista em um curso de formação continuada denominado Escola de Física do CERN. A pesquisa teve um caráter qualitativo, enquadrando-se em um estudo de caso. Entrevistas foram realizadas com professores participantes do curso de formação supracitado e seus discursos interpretados segundo os pressupostos teóricos da Análise de Discurso da linha francesa. Compreendemos que a estrutura da Escola de Física do CERN reflete uma racionalidade técnica e que um único coletivo de pensamento relativo ao estilo de pensamento da física de partículas é estabelecido. Os cientistas integram o círculo esotérico e os professores, o círculo exotérico, fazendo com que o tráfego de ideias seja da ordem intracoletiva. A circulação intracoletiva de ideias fortalece o estilo de pensamento, de forma que após a vivência no CERN os professores passaram a inserir aspectos da física de partículas em suas aulas e a realizar atividades de divulgação científica relacionadas ao centro. Entretanto, não verificamos mudanças significativas nas práticas docentes dos participantes. Respaldado pela teoria fleckiana, defendemos que mudanças nas práticas docentes ocorrem de forma significativa se forem privilegiadas as circulações intercoletivas de ideias. Para que essa situação seja alcançada e contemplando as principais diretrizes de pesquisas recentes que investigaram a interação professor-cientista em diferentes contextos, propomos um modelo de interação professor-cientista-pesquisador que envolva três coletivos de pensamento distintos: dos saberes disciplinares, dos saberes da formação profissional e dos saberes experienciais.Submitted by Caroline Xavier (caroline.xavier@pucrs.br) on 2017-06-30T18:51:53Z No. of bitstreams: 1 TES_LUCIANO_DENARDIN_DE_OLIVEIRA_COMPLETO.pdf: 2504086 bytes, checksum: 9d81a7646c1c0d3d1e22b731e7fcd83f (MD5)Made available in DSpace on 2017-06-30T18:51:53Z (GMT). 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