Ecologização e convivialidade : aproximações entre a educação ambiental e o cinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3789 |
Resumo: | The present work is a study of the reception of the film Wall-E held with professionals. The film is an American production released in 2008 and directed by Andrew Stanton. The research uses focus groups to obtain their empirical data. The route of comprehensive analysis of the reports is the philosophical hermeneutics. The aim is to reflect on the interpretive paths of informants by a sensitive way, in other words, trying to understand what ails them in the enjoyment of the work and adds meaning to your understanding of filmic plot. More precisely, if either through an understanding of the aesthetic experience of educators with the movie, think about how certain sensitive categories that appear in the group dialogue contribute to environmental ethical arguments. The reports allow us to understand certain concepts in its historical and present, as well as backing for the relevant field of Environmental Education problematizations. Note to both a search for adjectives environmental and human values as the strong presence of the dichotomy humanity/environment. |
id |
P_RS_3697dedaba57dc90c3e4c3584b0e899c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.pucrs.br:tede/3789 |
network_acronym_str |
P_RS |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
repository_id_str |
|
spelling |
Pereira, Marcos VillelaCPF:38364670034http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768824U5CPF:00334425093http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4409408A8Colla, Rodrigo Avila2015-04-14T14:23:42Z2014-03-282014-02-26COLLA, Rodrigo Avila. Ecologização e convivialidade : aproximações entre a educação ambiental e o cinema. 2014. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3789The present work is a study of the reception of the film Wall-E held with professionals. The film is an American production released in 2008 and directed by Andrew Stanton. The research uses focus groups to obtain their empirical data. The route of comprehensive analysis of the reports is the philosophical hermeneutics. The aim is to reflect on the interpretive paths of informants by a sensitive way, in other words, trying to understand what ails them in the enjoyment of the work and adds meaning to your understanding of filmic plot. More precisely, if either through an understanding of the aesthetic experience of educators with the movie, think about how certain sensitive categories that appear in the group dialogue contribute to environmental ethical arguments. The reports allow us to understand certain concepts in its historical and present, as well as backing for the relevant field of Environmental Education problematizations. Note to both a search for adjectives environmental and human values as the strong presence of the dichotomy humanity/environment.O presente trabalho se trata de um estudo de recepção do filme Wall-E realizado junto a educadoras. A película é uma produção estadunidense lançada em 2008 e dirigida por Andrew Stanton. A pesquisa se utiliza de grupo focal para a obtenção dos seus dados empíricos. A via de análise compreensiva dos relatos é a hermenêutica filosófica. O objetivo é refletir sobre os caminhos interpretativos das informantes por um viés sensível, ou seja, buscando compreender aquilo que lhes toca na fruição da obra e agrega significados a seu entendimento do enredo fílmico. Mais precisamente, se quer por meio da compreensão da experiência estética das educadoras com o filme, pensar em como algumas categorias sensíveis que aparecem no diálogo do grupo contribuem com argumentos éticos ambientais. Os relatos permitem entender certas noções em sua historicidade e atualidade, bem como dão lastro para problematizações pertinentes ao campo da Educação Ambiental. Nota-se tanto uma busca por adjetivação de valores ambientais e humanos quanto a presença marcante da dicotomia humanidade/meio ambiente.Made available in DSpace on 2015-04-14T14:23:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1 455704.pdf: 562909 bytes, checksum: fc08c2d70d1a279f055ce8923b393488 (MD5) Previous issue date: 2014-02-26application/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/12867/455704.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoPUCRSBRFaculdade de EducaçEDUCAÇÃO E CINEMAEDUCAÇÃO AMBIENTALCINEMA NA EDUCAÇÃOÉTICA (EDUCAÇÃO)ESTÉTICA (EDUCAÇÃO)CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEcologização e convivialidade : aproximações entre a educação ambiental e o cinemainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-84512857932284779375006007024413195758546274info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSTHUMBNAIL455704.pdf.jpg455704.pdf.jpgimage/jpeg2905http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/3/455704.pdf.jpg093ffff667ddf2410e8e04a922490801MD53TEXT455704.pdf.txt455704.pdf.txttext/plain260029http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/2/455704.pdf.txtff58d309f5a45c0d8dd212bf14fb4995MD52ORIGINAL455704.pdfapplication/pdf562909http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/1/455704.pdffc08c2d70d1a279f055ce8923b393488MD51tede/37892015-04-17 15:54:57.218oai:tede2.pucrs.br:tede/3789Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2015-04-17T18:54:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ecologização e convivialidade : aproximações entre a educação ambiental e o cinema |
title |
Ecologização e convivialidade : aproximações entre a educação ambiental e o cinema |
spellingShingle |
Ecologização e convivialidade : aproximações entre a educação ambiental e o cinema Colla, Rodrigo Avila EDUCAÇÃO E CINEMA EDUCAÇÃO AMBIENTAL CINEMA NA EDUCAÇÃO ÉTICA (EDUCAÇÃO) ESTÉTICA (EDUCAÇÃO) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Ecologização e convivialidade : aproximações entre a educação ambiental e o cinema |
title_full |
Ecologização e convivialidade : aproximações entre a educação ambiental e o cinema |
title_fullStr |
Ecologização e convivialidade : aproximações entre a educação ambiental e o cinema |
title_full_unstemmed |
Ecologização e convivialidade : aproximações entre a educação ambiental e o cinema |
title_sort |
Ecologização e convivialidade : aproximações entre a educação ambiental e o cinema |
author |
Colla, Rodrigo Avila |
author_facet |
Colla, Rodrigo Avila |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pereira, Marcos Villela |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:38364670034 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768824U5 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:00334425093 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4409408A8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Colla, Rodrigo Avila |
contributor_str_mv |
Pereira, Marcos Villela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO E CINEMA EDUCAÇÃO AMBIENTAL CINEMA NA EDUCAÇÃO ÉTICA (EDUCAÇÃO) ESTÉTICA (EDUCAÇÃO) |
topic |
EDUCAÇÃO E CINEMA EDUCAÇÃO AMBIENTAL CINEMA NA EDUCAÇÃO ÉTICA (EDUCAÇÃO) ESTÉTICA (EDUCAÇÃO) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present work is a study of the reception of the film Wall-E held with professionals. The film is an American production released in 2008 and directed by Andrew Stanton. The research uses focus groups to obtain their empirical data. The route of comprehensive analysis of the reports is the philosophical hermeneutics. The aim is to reflect on the interpretive paths of informants by a sensitive way, in other words, trying to understand what ails them in the enjoyment of the work and adds meaning to your understanding of filmic plot. More precisely, if either through an understanding of the aesthetic experience of educators with the movie, think about how certain sensitive categories that appear in the group dialogue contribute to environmental ethical arguments. The reports allow us to understand certain concepts in its historical and present, as well as backing for the relevant field of Environmental Education problematizations. Note to both a search for adjectives environmental and human values as the strong presence of the dichotomy humanity/environment. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-03-28 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-02-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-04-14T14:23:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
COLLA, Rodrigo Avila. Ecologização e convivialidade : aproximações entre a educação ambiental e o cinema. 2014. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3789 |
identifier_str_mv |
COLLA, Rodrigo Avila. Ecologização e convivialidade : aproximações entre a educação ambiental e o cinema. 2014. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. |
url |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3789 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-8451285793228477937 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
7024413195758546274 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUCRS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educaç |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/3/455704.pdf.jpg http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/2/455704.pdf.txt http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3789/1/455704.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
093ffff667ddf2410e8e04a922490801 ff58d309f5a45c0d8dd212bf14fb4995 fc08c2d70d1a279f055ce8923b393488 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.central@pucrs.br|| |
_version_ |
1799765295873654784 |