Estética e política : o cinema outsider de Jim Jarmusch
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9581 |
Resumo: | This dissertation is a study on the relationship between aesthetics and politics in the filmography of Jim Jarmusch, an exponent filmmaker in American independent cinema. Jarmusch built a unique critical view of the American way of life throughout his career. The methodology film analysis (AUMONT; MARIE, 2009) will be used to investigate how his films compose contrapositions with the “model images” (CUNHA, 2017) of the American way of life and represent outsiders’ ways of life (BECKER, 2009). The methodology will also be applied to investigate how the empty spaces (DELEUZE, 1990) in his films work as a formal-artistic device (KING, 2005). In the political perspective, this choice operates as a way of opposing the neoliberal subjectivity (DARDOT; LAVAL, 2016) that began to strengthen in the 1980s. It is a critical model that has an efficacy that passes through the aesthetic distance, as described by Jacques Rancière in The Emancipated Spectator (2012). Besides, it is observed that the narratives analyzed represent the American nation in its complexity of imagined community (ANDERSON, 1989), beyond the media projection of hegemonic discourses on the American way of life. |
id |
P_RS_b739bc25844078df345edc2e2a27e2e3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.pucrs.br:tede/9581 |
network_acronym_str |
P_RS |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Melina Aparecida dos SantosPacheco, Helena Lukianski2021-05-03T18:26:42Z2021-03-19http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9581This dissertation is a study on the relationship between aesthetics and politics in the filmography of Jim Jarmusch, an exponent filmmaker in American independent cinema. Jarmusch built a unique critical view of the American way of life throughout his career. The methodology film analysis (AUMONT; MARIE, 2009) will be used to investigate how his films compose contrapositions with the “model images” (CUNHA, 2017) of the American way of life and represent outsiders’ ways of life (BECKER, 2009). The methodology will also be applied to investigate how the empty spaces (DELEUZE, 1990) in his films work as a formal-artistic device (KING, 2005). In the political perspective, this choice operates as a way of opposing the neoliberal subjectivity (DARDOT; LAVAL, 2016) that began to strengthen in the 1980s. It is a critical model that has an efficacy that passes through the aesthetic distance, as described by Jacques Rancière in The Emancipated Spectator (2012). Besides, it is observed that the narratives analyzed represent the American nation in its complexity of imagined community (ANDERSON, 1989), beyond the media projection of hegemonic discourses on the American way of life.Esta dissertação é um estudo sobre a relação entre estética e política na filmografia de Jim Jarmusch, expoente do cinema independente americano. Jarmusch construiu uma visão crítica singular sobre o American way of life ao longo de sua carreira. A análise fílmica (AUMONT; MARIE, 2009) será utilizada para investigar como os seus filmes compõem contraposições às “imagens modelares” (CUNHA, 2017) do American way of life e representam modos de vida outsiders (BECKER, 2009). A metodologia também será aplicada para investigar como os espaços vazios (DELEUZE, 1990) em seus filmes funcionam como um dispositivo formalartístico (KING, 2005). Na perspectiva política, essa escolha opera como uma forma de contraposição à subjetividade neoliberal (DARDOT; LAVAL, 2016) que começou a se fortalecer na década de 1980. Trata-se de um modelo crítico que possui uma eficácia que passa pela distância estética, conforme descrito por Jacques Rancière em O Espectador Emancipado (2012). Além disso, observa-se que as narrativas analisadas representam a nação estadunidense em sua complexidade de comunidade imaginada (ANDERSON, 1989), para além da projeção midiática de discursos hegemônicos sobre o modo de vida americano.Submitted by PPG Comunicação Social (famecos-pg@pucrs.br) on 2021-04-20T16:21:56Z No. of bitstreams: 1 HELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdf: 4323509 bytes, checksum: 733221741c99fc182db63fcb90455fba (MD5)Approved for entry into archive by Caroline Xavier (caroline.xavier@pucrs.br) on 2021-05-03T18:21:28Z (GMT) No. of bitstreams: 1 HELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdf: 4323509 bytes, checksum: 733221741c99fc182db63fcb90455fba (MD5)Made available in DSpace on 2021-05-03T18:26:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1 HELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdf: 4323509 bytes, checksum: 733221741c99fc182db63fcb90455fba (MD5) Previous issue date: 2021-03-19Conselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqapplication/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/180555/HELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulPrograma de Pós-Graduação em Comunicação SocialPUCRSBrasilEscola de Comunicação, Arte e DesignJim JarmuschAmerican Way of LifeOutsidersSubjetividade NeoliberalJim JarmuschAmerican Way of LifeOutsidersNeoliberal SubjectivityCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOEstética e política : o cinema outsider de Jim Jarmuschinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTrabalho não apresenta restrição para publicação-8181374082451029683500500600-40560210555028745731802873727776104890info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSTHUMBNAILHELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdf.jpgHELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdf.jpgimage/jpeg5533http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9581/4/HELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdf.jpg4bdba7831ae423dc4de9b8d1d7f7a131MD54TEXTHELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdf.txtHELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdf.txttext/plain251004http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9581/3/HELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdf.txta05d526a2918b50638ab0af9f3a46316MD53ORIGINALHELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdfHELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdfapplication/pdf4323509http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9581/2/HELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdf733221741c99fc182db63fcb90455fbaMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-8590http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9581/1/license.txt220e11f2d3ba5354f917c7035aadef24MD51tede/95812021-05-03 20:00:10.179oai:tede2.pucrs.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2021-05-03T23:00:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Estética e política : o cinema outsider de Jim Jarmusch |
title |
Estética e política : o cinema outsider de Jim Jarmusch |
spellingShingle |
Estética e política : o cinema outsider de Jim Jarmusch Pacheco, Helena Lukianski Jim Jarmusch American Way of Life Outsiders Subjetividade Neoliberal Jim Jarmusch American Way of Life Outsiders Neoliberal Subjectivity CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Estética e política : o cinema outsider de Jim Jarmusch |
title_full |
Estética e política : o cinema outsider de Jim Jarmusch |
title_fullStr |
Estética e política : o cinema outsider de Jim Jarmusch |
title_full_unstemmed |
Estética e política : o cinema outsider de Jim Jarmusch |
title_sort |
Estética e política : o cinema outsider de Jim Jarmusch |
author |
Pacheco, Helena Lukianski |
author_facet |
Pacheco, Helena Lukianski |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Melina Aparecida dos Santos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pacheco, Helena Lukianski |
contributor_str_mv |
Silva, Melina Aparecida dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jim Jarmusch American Way of Life Outsiders Subjetividade Neoliberal |
topic |
Jim Jarmusch American Way of Life Outsiders Subjetividade Neoliberal Jim Jarmusch American Way of Life Outsiders Neoliberal Subjectivity CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Jim Jarmusch American Way of Life Outsiders Neoliberal Subjectivity |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This dissertation is a study on the relationship between aesthetics and politics in the filmography of Jim Jarmusch, an exponent filmmaker in American independent cinema. Jarmusch built a unique critical view of the American way of life throughout his career. The methodology film analysis (AUMONT; MARIE, 2009) will be used to investigate how his films compose contrapositions with the “model images” (CUNHA, 2017) of the American way of life and represent outsiders’ ways of life (BECKER, 2009). The methodology will also be applied to investigate how the empty spaces (DELEUZE, 1990) in his films work as a formal-artistic device (KING, 2005). In the political perspective, this choice operates as a way of opposing the neoliberal subjectivity (DARDOT; LAVAL, 2016) that began to strengthen in the 1980s. It is a critical model that has an efficacy that passes through the aesthetic distance, as described by Jacques Rancière in The Emancipated Spectator (2012). Besides, it is observed that the narratives analyzed represent the American nation in its complexity of imagined community (ANDERSON, 1989), beyond the media projection of hegemonic discourses on the American way of life. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-05-03T18:26:42Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-03-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9581 |
url |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9581 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-8181374082451029683 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 500 600 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-4056021055502874573 |
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv |
1802873727776104890 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUCRS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Escola de Comunicação, Arte e Design |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9581/4/HELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdf.jpg http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9581/3/HELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdf.txt http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9581/2/HELENA_LUKIANSKI_PACHECO_DIS.pdf http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9581/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4bdba7831ae423dc4de9b8d1d7f7a131 a05d526a2918b50638ab0af9f3a46316 733221741c99fc182db63fcb90455fba 220e11f2d3ba5354f917c7035aadef24 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.central@pucrs.br|| |
_version_ |
1799765348798431232 |