Reputação sensível : aproximações entre os discursos reputacionais e as dimensões sensíveis acionadas pela natura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pagnussatt, Denise
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
Texto Completo: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9947
Resumo: Since the 1990s, Reputation has participated in organizational strategies in view of its possible intentional triangulation: (1) impact on long-term financial performance; (2) visibility and public appreciation through good placements in rankings promoted by research institutes; and (3) possibility of greater emotional symbolic exchange and bonding with stakeholders. We also recognize the approximations between sustainable performance and reputational legitimation, as their practice promotes (publicly) the balance between economic, environmental and social interests. Through these conceptions, this study aims to reflect on the expressions and discursive elements that configure/define the Sensitive Reputation; discuss how research on Reputation has highlighted these expressions and these aspects; and reveal the materiality of the sensitive dimensions - emotions, feelings and affections - triggered in Natura's reputational discourses. To meet the objectives, we opted for Depth Hermeneutics (THOMPSON, 2002), with a Case Study (STAKE, 1995) from the Natura company, using the Discourse Analysis technique (ORLANDI, 2015) and we approached elements of discursive textual analysis (MORAES; GALIAZZI, 2006). The results show that Natura's discourses materialize what we call Sensitive Reputation through narratives that emphasize – and reiterate – the feelings of well-being, active resentment, empowerment, as well as affections of trust, self-love, pride, empathy and admiration.
id P_RS_dc310505782ce897f8994c453af9da75
oai_identifier_str oai:tede2.pucrs.br:tede/9947
network_acronym_str P_RS
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
repository_id_str
spelling Scroferneker, Cleusahttp://lattes.cnpq.br/4838297393852726http://lattes.cnpq.br/5484034482558301Pagnussatt, Denise2021-10-28T17:17:43Z2021-08-30http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9947Since the 1990s, Reputation has participated in organizational strategies in view of its possible intentional triangulation: (1) impact on long-term financial performance; (2) visibility and public appreciation through good placements in rankings promoted by research institutes; and (3) possibility of greater emotional symbolic exchange and bonding with stakeholders. We also recognize the approximations between sustainable performance and reputational legitimation, as their practice promotes (publicly) the balance between economic, environmental and social interests. Through these conceptions, this study aims to reflect on the expressions and discursive elements that configure/define the Sensitive Reputation; discuss how research on Reputation has highlighted these expressions and these aspects; and reveal the materiality of the sensitive dimensions - emotions, feelings and affections - triggered in Natura's reputational discourses. To meet the objectives, we opted for Depth Hermeneutics (THOMPSON, 2002), with a Case Study (STAKE, 1995) from the Natura company, using the Discourse Analysis technique (ORLANDI, 2015) and we approached elements of discursive textual analysis (MORAES; GALIAZZI, 2006). The results show that Natura's discourses materialize what we call Sensitive Reputation through narratives that emphasize – and reiterate – the feelings of well-being, active resentment, empowerment, as well as affections of trust, self-love, pride, empathy and admiration.Desde a década de 1990, a Reputação participa das estratégias organizacionais tendo em vista sua possível triangulação intencional: (1) impacto no desempenho financeiro em longo prazo; (2) visibilização e valorização pública mediante boas colocações em rankings promovidos por institutos de pesquisa; e (3) possibilidade de maior troca simbólica emocional e vínculo com os públicos de interesse. Reconhecemos ainda as aproximações entre a atuação sustentável e a legitimação reputacional, pois sua prática promove (publicamente) o equilíbrio entre os interesses econômicos, ambientais e sociais. Mediante essas concepções, o presente estudo visa refletir sobre as marcas/elementos discursivos que configuram/definem a Reputação Sensível; discutir como as pesquisas sobre Reputação têm evidenciado/materializado essas marcas; e revelar a materialidade das dimensões sensíveis - emoções, sentimentos e afetos - acionados nos discursos reputacionais da Natura. Para atender aos objetivos, optamos pela Hermenêutica de Profundidade (THOMPSON, 2002), com Estudo de Caso (STAKE, 1995) da empresa Natura, recorrendo à técnica de Análise de Discurso (ORLANDI, 2015) e aproximamos a elementos da análise textual discursiva (MORAES; GALIAZZI, 2006). Os resultados evidenciam que os discursos da Natura materializam, o que denominamos de Reputação Sensível, por meio de narrativas que enfatizam – e reiteram – os sentimentos de bem-estar, ressentimento ativo, empoderamento, assim como afetos de confiança, amor-próprio, orgulho, empatia e admiração.Submitted by PPG Comunicação Social (famecos-pg@pucrs.br) on 2021-10-27T16:25:34Z No. of bitstreams: 1 DENISE_PAGNUSSATT_TES.pdf: 4532966 bytes, checksum: 80f67701435eac82ef0ded4c770b2bfe (MD5)Approved for entry into archive by Sarajane Pan (sarajane.pan@pucrs.br) on 2021-10-28T16:55:46Z (GMT) No. of bitstreams: 1 DENISE_PAGNUSSATT_TES.pdf: 4532966 bytes, checksum: 80f67701435eac82ef0ded4c770b2bfe (MD5)Made available in DSpace on 2021-10-28T17:17:43Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DENISE_PAGNUSSATT_TES.pdf: 4532966 bytes, checksum: 80f67701435eac82ef0ded4c770b2bfe (MD5) Previous issue date: 2021-08-30application/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/182511/DENISE_PAGNUSSATT_TES.pdf.jpghttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/183132/TES_DENISE_PAGNUSSATT_COMPLETO.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulPrograma de Pós-Graduação em Comunicação SocialPUCRSBrasilEscola de Comunicação, Arte e DesignComunicação OrganizacionalReputação SensívelIdentidadesDimensões SensíveisNaturaOrganizational CommunicationSensitive ReputationIdentitiesSensitive DimensionsNaturaCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOReputação sensível : aproximações entre os discursos reputacionais e as dimensões sensíveis acionadas pela naturainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisTrabalho não apresenta restrição para publicação-8181374082451029683500500-4056021055502874573info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSORIGINALTES_DENISE_PAGNUSSATT_COMPLETO.pdfTES_DENISE_PAGNUSSATT_COMPLETO.pdfapplication/pdf4372414http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9947/5/TES_DENISE_PAGNUSSATT_COMPLETO.pdfbf290c68f0c247ef2ffeda7f46567bcaMD55THUMBNAILDENISE_PAGNUSSATT_TES.pdf.jpgDENISE_PAGNUSSATT_TES.pdf.jpgimage/jpeg5771http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9947/4/DENISE_PAGNUSSATT_TES.pdf.jpg33fb74af006d348f73d9c4abe0efa4f3MD54TES_DENISE_PAGNUSSATT_COMPLETO.pdf.jpgTES_DENISE_PAGNUSSATT_COMPLETO.pdf.jpgimage/jpeg5771http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9947/7/TES_DENISE_PAGNUSSATT_COMPLETO.pdf.jpg33fb74af006d348f73d9c4abe0efa4f3MD57TEXTDENISE_PAGNUSSATT_TES.pdf.txtDENISE_PAGNUSSATT_TES.pdf.txttext/plain490815http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9947/3/DENISE_PAGNUSSATT_TES.pdf.txt029f29680ce322b7c48a0f62fc227a67MD53TES_DENISE_PAGNUSSATT_COMPLETO.pdf.txtTES_DENISE_PAGNUSSATT_COMPLETO.pdf.txttext/plain490794http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9947/6/TES_DENISE_PAGNUSSATT_COMPLETO.pdf.txt1ff9b494ebb984f877a7f1068b633960MD56LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-8590http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9947/1/license.txt220e11f2d3ba5354f917c7035aadef24MD51tede/99472022-01-24 12:00:24.593oai:tede2.pucrs.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2022-01-24T14:00:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.por.fl_str_mv Reputação sensível : aproximações entre os discursos reputacionais e as dimensões sensíveis acionadas pela natura
title Reputação sensível : aproximações entre os discursos reputacionais e as dimensões sensíveis acionadas pela natura
spellingShingle Reputação sensível : aproximações entre os discursos reputacionais e as dimensões sensíveis acionadas pela natura
Pagnussatt, Denise
Comunicação Organizacional
Reputação Sensível
Identidades
Dimensões Sensíveis
Natura
Organizational Communication
Sensitive Reputation
Identities
Sensitive Dimensions
Natura
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Reputação sensível : aproximações entre os discursos reputacionais e as dimensões sensíveis acionadas pela natura
title_full Reputação sensível : aproximações entre os discursos reputacionais e as dimensões sensíveis acionadas pela natura
title_fullStr Reputação sensível : aproximações entre os discursos reputacionais e as dimensões sensíveis acionadas pela natura
title_full_unstemmed Reputação sensível : aproximações entre os discursos reputacionais e as dimensões sensíveis acionadas pela natura
title_sort Reputação sensível : aproximações entre os discursos reputacionais e as dimensões sensíveis acionadas pela natura
author Pagnussatt, Denise
author_facet Pagnussatt, Denise
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Scroferneker, Cleusa
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4838297393852726
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5484034482558301
dc.contributor.author.fl_str_mv Pagnussatt, Denise
contributor_str_mv Scroferneker, Cleusa
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação Organizacional
Reputação Sensível
Identidades
Dimensões Sensíveis
Natura
topic Comunicação Organizacional
Reputação Sensível
Identidades
Dimensões Sensíveis
Natura
Organizational Communication
Sensitive Reputation
Identities
Sensitive Dimensions
Natura
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Organizational Communication
Sensitive Reputation
Identities
Sensitive Dimensions
Natura
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description Since the 1990s, Reputation has participated in organizational strategies in view of its possible intentional triangulation: (1) impact on long-term financial performance; (2) visibility and public appreciation through good placements in rankings promoted by research institutes; and (3) possibility of greater emotional symbolic exchange and bonding with stakeholders. We also recognize the approximations between sustainable performance and reputational legitimation, as their practice promotes (publicly) the balance between economic, environmental and social interests. Through these conceptions, this study aims to reflect on the expressions and discursive elements that configure/define the Sensitive Reputation; discuss how research on Reputation has highlighted these expressions and these aspects; and reveal the materiality of the sensitive dimensions - emotions, feelings and affections - triggered in Natura's reputational discourses. To meet the objectives, we opted for Depth Hermeneutics (THOMPSON, 2002), with a Case Study (STAKE, 1995) from the Natura company, using the Discourse Analysis technique (ORLANDI, 2015) and we approached elements of discursive textual analysis (MORAES; GALIAZZI, 2006). The results show that Natura's discourses materialize what we call Sensitive Reputation through narratives that emphasize – and reiterate – the feelings of well-being, active resentment, empowerment, as well as affections of trust, self-love, pride, empathy and admiration.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-10-28T17:17:43Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9947
url http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9947
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv -8181374082451029683
dc.relation.confidence.fl_str_mv 500
500
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -4056021055502874573
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUCRS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Escola de Comunicação, Arte e Design
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9947/5/TES_DENISE_PAGNUSSATT_COMPLETO.pdf
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9947/4/DENISE_PAGNUSSATT_TES.pdf.jpg
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9947/7/TES_DENISE_PAGNUSSATT_COMPLETO.pdf.jpg
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9947/3/DENISE_PAGNUSSATT_TES.pdf.txt
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9947/6/TES_DENISE_PAGNUSSATT_COMPLETO.pdf.txt
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9947/1/license.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv bf290c68f0c247ef2ffeda7f46567bca
33fb74af006d348f73d9c4abe0efa4f3
33fb74af006d348f73d9c4abe0efa4f3
029f29680ce322b7c48a0f62fc227a67
1ff9b494ebb984f877a7f1068b633960
220e11f2d3ba5354f917c7035aadef24
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.central@pucrs.br||
_version_ 1799765352661385216