A representação da mobilidade social como estratégia de persuasão na telenovela Avenida Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7165 |
Resumo: | This research has as object of study the representation of social mobility as a persuasion strategy in Brazilian soap operas. To this end, we analyze the presence of the new middle class in Brazil Avenue Soap Opera. From the socio-economic changes in the country, in the 1990s, it is shown as the Globo TV, presented the new middle class, from the analysis of the soap opera narrative strategies how to real effects and the establishment of narrative links with the public. Were discussed sociocultural aspects that narrative features, to establish links with the viewer and thus attract attention to the plot. The methodological approach its foundations is the rhetoric of categories (mostração, interaction and seduction) from Pinto (1999), the combined techniques: estrangement, entrainment and withdrawal of Silva (2011), in convergence with the content analysis. The study uncovers the process of persuasion of the plot, the interweaving of fiction with reality, when it strongly emphasizes the social rise and the lifestyle of a supposed “new Brazilian middle class” emerging, not as a result of a structural change in society Brazilian, but as a rhetorical strategy that, combined with a well-constructed fictions, blended classic elements of the traditional broadsheet with dramatic and technical innovations that give verisimilitude to the plot, the increase of new narrative resources. |
id |
P_RS_ed0db7a5c1077bbfdd2a1efef6ab0d6f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.pucrs.br:tede/7165 |
network_acronym_str |
P_RS |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
repository_id_str |
|
spelling |
Haussen, Doris Fagundeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783274E2022.335.683-20http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4290904J8Santos, Ana Leila Melonio dos2017-03-17T12:07:24Z2016-12-13http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7165This research has as object of study the representation of social mobility as a persuasion strategy in Brazilian soap operas. To this end, we analyze the presence of the new middle class in Brazil Avenue Soap Opera. From the socio-economic changes in the country, in the 1990s, it is shown as the Globo TV, presented the new middle class, from the analysis of the soap opera narrative strategies how to real effects and the establishment of narrative links with the public. Were discussed sociocultural aspects that narrative features, to establish links with the viewer and thus attract attention to the plot. The methodological approach its foundations is the rhetoric of categories (mostração, interaction and seduction) from Pinto (1999), the combined techniques: estrangement, entrainment and withdrawal of Silva (2011), in convergence with the content analysis. The study uncovers the process of persuasion of the plot, the interweaving of fiction with reality, when it strongly emphasizes the social rise and the lifestyle of a supposed “new Brazilian middle class” emerging, not as a result of a structural change in society Brazilian, but as a rhetorical strategy that, combined with a well-constructed fictions, blended classic elements of the traditional broadsheet with dramatic and technical innovations that give verisimilitude to the plot, the increase of new narrative resources.Esta pesquisa tem como objeto de estudo a representação da mobilidade social como estratégia de persuasão na teledramaturgia brasileira. Para tal, analisa-se a presença da chamada nova classe média na telenovela Avenida Brasil. A partir das mudanças socioeconômicas ocorridas no país, na década de 1990, demonstra-se como a Rede Globo apresentou a chamada nova classe média, a partir da análise das estratégias narrativas da telenovela quantos aos efeitos do real e o estabelecimento de vínculos da narrativa com o público. Discutiram-se os aspectos socioculturais que a narrativa apresenta, visando estabelecer vínculos com o telespectador e, assim, captar a atenção para trama. O percurso metodológico alicerçou-se nas categorias da retórica (mostração, interação e sedução) a partir de Pinto (1999), conjugadas às técnicas de: estranhamento, entranhamento e desentranhamento de Silva (2011), em convergência com a análise de conteúdo. O estudo desvenda o processo de persuasão da trama, no entrelaçamento da ficção com a realidade, quando se evidencia fortemente a ascensão social e o estilo de vida de uma suposta “nova classe média brasileira” emergente, não como resultado de uma mudança estrutural na sociedade brasileira, mas como uma estratégia retórica que, combinada com uma fabulação bem construída, mesclou elementos clássicos do folhetim tradicional com inovações dramáticas e técnicas que deram verossimilhança à trama, pelo incremento de novos recursos narrativos.Submitted by Setor de Tratamento da Informação - BC/PUCRS (tede2@pucrs.br) on 2017-03-17T12:07:23Z No. of bitstreams: 1 TES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdf: 3258396 bytes, checksum: 92a6c4985dc3e55c48fe4e26a712702d (MD5)Made available in DSpace on 2017-03-17T12:07:24Z (GMT). No. of bitstreams: 1 TES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdf: 3258396 bytes, checksum: 92a6c4985dc3e55c48fe4e26a712702d (MD5) Previous issue date: 2016-12-13application/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/167500/TES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulPrograma de Pós-Graduação em Comunicação SocialPUCRSBrasilFaculdade de Comunicação SocialMOBILIDADE SOCIAL - BRASILTELENOVELAS - BRASIL - HISTÓRIACOMUNICAÇÃO SOCIALCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOA representação da mobilidade social como estratégia de persuasão na telenovela Avenida Brasilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis-12272408519215184826006006007651647212179642901-4056021055502874573info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSTHUMBNAILTES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdf.jpgTES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdf.jpgimage/jpeg3362http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/7165/5/TES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdf.jpg6eb28ff9bd7a0d0e6ed587c3588b99a1MD55TEXTTES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdf.txtTES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdf.txttext/plain500107http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/7165/4/TES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdf.txta66fd78052ecbf446b3a95a5aab43230MD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-8610http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/7165/3/license.txt5a9d6006225b368ef605ba16b4f6d1beMD53ORIGINALTES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdfTES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdfapplication/pdf3258396http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/7165/2/TES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdf92a6c4985dc3e55c48fe4e26a712702dMD52tede/71652017-03-17 12:01:13.228oai:tede2.pucrs.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2017-03-17T15:01:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A representação da mobilidade social como estratégia de persuasão na telenovela Avenida Brasil |
title |
A representação da mobilidade social como estratégia de persuasão na telenovela Avenida Brasil |
spellingShingle |
A representação da mobilidade social como estratégia de persuasão na telenovela Avenida Brasil Santos, Ana Leila Melonio dos MOBILIDADE SOCIAL - BRASIL TELENOVELAS - BRASIL - HISTÓRIA COMUNICAÇÃO SOCIAL CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
A representação da mobilidade social como estratégia de persuasão na telenovela Avenida Brasil |
title_full |
A representação da mobilidade social como estratégia de persuasão na telenovela Avenida Brasil |
title_fullStr |
A representação da mobilidade social como estratégia de persuasão na telenovela Avenida Brasil |
title_full_unstemmed |
A representação da mobilidade social como estratégia de persuasão na telenovela Avenida Brasil |
title_sort |
A representação da mobilidade social como estratégia de persuasão na telenovela Avenida Brasil |
author |
Santos, Ana Leila Melonio dos |
author_facet |
Santos, Ana Leila Melonio dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Haussen, Doris Fagundes |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783274E2 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
022.335.683-20 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4290904J8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Ana Leila Melonio dos |
contributor_str_mv |
Haussen, Doris Fagundes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
MOBILIDADE SOCIAL - BRASIL TELENOVELAS - BRASIL - HISTÓRIA COMUNICAÇÃO SOCIAL |
topic |
MOBILIDADE SOCIAL - BRASIL TELENOVELAS - BRASIL - HISTÓRIA COMUNICAÇÃO SOCIAL CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This research has as object of study the representation of social mobility as a persuasion strategy in Brazilian soap operas. To this end, we analyze the presence of the new middle class in Brazil Avenue Soap Opera. From the socio-economic changes in the country, in the 1990s, it is shown as the Globo TV, presented the new middle class, from the analysis of the soap opera narrative strategies how to real effects and the establishment of narrative links with the public. Were discussed sociocultural aspects that narrative features, to establish links with the viewer and thus attract attention to the plot. The methodological approach its foundations is the rhetoric of categories (mostração, interaction and seduction) from Pinto (1999), the combined techniques: estrangement, entrainment and withdrawal of Silva (2011), in convergence with the content analysis. The study uncovers the process of persuasion of the plot, the interweaving of fiction with reality, when it strongly emphasizes the social rise and the lifestyle of a supposed “new Brazilian middle class” emerging, not as a result of a structural change in society Brazilian, but as a rhetorical strategy that, combined with a well-constructed fictions, blended classic elements of the traditional broadsheet with dramatic and technical innovations that give verisimilitude to the plot, the increase of new narrative resources. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-12-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-03-17T12:07:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7165 |
url |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7165 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-1227240851921518482 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
7651647212179642901 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-4056021055502874573 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUCRS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Comunicação Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/7165/5/TES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdf.jpg http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/7165/4/TES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdf.txt http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/7165/3/license.txt http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/7165/2/TES_ANA_LEILA_MELONIO_DOS_SANTOS_COMPLETO.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6eb28ff9bd7a0d0e6ed587c3588b99a1 a66fd78052ecbf446b3a95a5aab43230 5a9d6006225b368ef605ba16b4f6d1be 92a6c4985dc3e55c48fe4e26a712702d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.central@pucrs.br|| |
_version_ |
1799765324129632256 |