Modelação matemática : competência científica de uma licenciatura em matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sostisso, Alessandra Fabian
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
Texto Completo: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3478
Resumo: This research aimed to identify the alphabetization and scientific competency in mathematical modeling of students in Mathematics in a Private University of Rio Grande do Sul. The methodological procedure was divided into four stages, called maps, namely: Identification Map - containing data and information supporting the choice of topic, objectives, subjects and methodological procedures that guided the research. Theoretical Map - are presented theories on Mathematical Modeling, Scientific Alphabetization and Competency Modeling in Education, and recent research that enabled this research to situate on a map of productions. Field Map - description of didactic implementation and organization of empirical data from activities with students in Mathematics. Analysis Map - carried out a qualitative study of the data from the categories of analysis able to apply mathematics - alphabetization; modeling how to do - competence. It was identified that students showed to have alphabetization and competency required in the perception and apprehension, but in the other stages of modeling, understanding and explanation, meaning and expression, showed difficulty in the skills required to formulate, solve and validate. It was found, also, the progress of students through the steps of modeling.
id P_RS_f82cda83c24ad088b9fb63a72a4fb73f
oai_identifier_str oai:tede2.pucrs.br:tede/3478
network_acronym_str P_RS
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
repository_id_str
spelling Biembengut, Maria SalettCPF:05917783861http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766543T6CPF:02470661099http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4446308U9Sostisso, Alessandra Fabian2015-04-14T14:13:05Z2014-10-102014-03-27SOSTISSO, Alessandra Fabian. Modelação matemática : competência científica de uma licenciatura em matemática. 2014. 144 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3478This research aimed to identify the alphabetization and scientific competency in mathematical modeling of students in Mathematics in a Private University of Rio Grande do Sul. The methodological procedure was divided into four stages, called maps, namely: Identification Map - containing data and information supporting the choice of topic, objectives, subjects and methodological procedures that guided the research. Theoretical Map - are presented theories on Mathematical Modeling, Scientific Alphabetization and Competency Modeling in Education, and recent research that enabled this research to situate on a map of productions. Field Map - description of didactic implementation and organization of empirical data from activities with students in Mathematics. Analysis Map - carried out a qualitative study of the data from the categories of analysis able to apply mathematics - alphabetization; modeling how to do - competence. It was identified that students showed to have alphabetization and competency required in the perception and apprehension, but in the other stages of modeling, understanding and explanation, meaning and expression, showed difficulty in the skills required to formulate, solve and validate. It was found, also, the progress of students through the steps of modeling.Esta pesquisa teve como objetivo identificar a alfabetização e competência científica em modelagem matemática de estudantes de Licenciatura em Matemática de uma Universidade Privada do Rio Grande do Sul. O procedimento metodológico dividiu-se em quatro etapas, denominadas Mapas, a saber: Mapa de Identificação constam dados e informações que justificam a escolha do tema, objetivos, pressupostos e procedimentos metodológicos que orientaram a pesquisa. Mapa Teórico apresentam-se teorias sobre Modelagem Matemática, Alfabetização Científica e Competência em Modelagem na Educação e, pesquisas recentes que possibilitaram situar esta pesquisa em um mapa de produções. Mapa de Campo descrição da aplicação didática e organização dos dados empíricos provenientes de atividades realizadas com estudantes de Licenciatura em Matemática. Mapa de Análise efetuou-se o estudo qualitativo desses dados a partir das categorias de análise: saber aplicar matemática alfabetização; saber fazer modelagem competência. Identificou-se que os estudantes mostraram ter alfabetização e competência requeridas na percepção e apreensão, porém, nas outras etapas da modelação, compreensão e explicação, significação e expressão, mostraram dificuldades em competências que requeriam formular, solucionar e validar. Verificou-se, ainda, o progresso dos estudantes durante as etapas da modelação.Made available in DSpace on 2015-04-14T14:13:05Z (GMT). No. of bitstreams: 1 461943.pdf: 1543877 bytes, checksum: 728195fc41d270e1627af42dec94a5dd (MD5) Previous issue date: 2014-03-27application/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/12657/461943.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências e MatemáticaPUCRSBRFaculdade de FícaEDUCAÇÃOMATEMÁTICA - ENSINOMODELOS MATEMÁTICOSCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOModelação matemática : competência científica de uma licenciatura em matemáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis35656275549983304235006006574392640991280001info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSTHUMBNAIL461943.pdf.jpg461943.pdf.jpgimage/jpeg3347http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3478/3/461943.pdf.jpg89b4008cd745fc607c7d56fd3980daccMD53TEXT461943.pdf.txt461943.pdf.txttext/plain335249http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3478/2/461943.pdf.txtdf242b2b82262a0b0035e64f8519b41dMD52ORIGINAL461943.pdfapplication/pdf1543877http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3478/1/461943.pdf728195fc41d270e1627af42dec94a5ddMD51tede/34782015-04-30 08:15:38.413oai:tede2.pucrs.br:tede/3478Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2015-04-30T11:15:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.por.fl_str_mv Modelação matemática : competência científica de uma licenciatura em matemática
title Modelação matemática : competência científica de uma licenciatura em matemática
spellingShingle Modelação matemática : competência científica de uma licenciatura em matemática
Sostisso, Alessandra Fabian
EDUCAÇÃO
MATEMÁTICA - ENSINO
MODELOS MATEMÁTICOS
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Modelação matemática : competência científica de uma licenciatura em matemática
title_full Modelação matemática : competência científica de uma licenciatura em matemática
title_fullStr Modelação matemática : competência científica de uma licenciatura em matemática
title_full_unstemmed Modelação matemática : competência científica de uma licenciatura em matemática
title_sort Modelação matemática : competência científica de uma licenciatura em matemática
author Sostisso, Alessandra Fabian
author_facet Sostisso, Alessandra Fabian
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Biembengut, Maria Salett
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:05917783861
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4766543T6
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:02470661099
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4446308U9
dc.contributor.author.fl_str_mv Sostisso, Alessandra Fabian
contributor_str_mv Biembengut, Maria Salett
dc.subject.por.fl_str_mv EDUCAÇÃO
MATEMÁTICA - ENSINO
MODELOS MATEMÁTICOS
topic EDUCAÇÃO
MATEMÁTICA - ENSINO
MODELOS MATEMÁTICOS
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research aimed to identify the alphabetization and scientific competency in mathematical modeling of students in Mathematics in a Private University of Rio Grande do Sul. The methodological procedure was divided into four stages, called maps, namely: Identification Map - containing data and information supporting the choice of topic, objectives, subjects and methodological procedures that guided the research. Theoretical Map - are presented theories on Mathematical Modeling, Scientific Alphabetization and Competency Modeling in Education, and recent research that enabled this research to situate on a map of productions. Field Map - description of didactic implementation and organization of empirical data from activities with students in Mathematics. Analysis Map - carried out a qualitative study of the data from the categories of analysis able to apply mathematics - alphabetization; modeling how to do - competence. It was identified that students showed to have alphabetization and competency required in the perception and apprehension, but in the other stages of modeling, understanding and explanation, meaning and expression, showed difficulty in the skills required to formulate, solve and validate. It was found, also, the progress of students through the steps of modeling.
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-10-10
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-03-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2015-04-14T14:13:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SOSTISSO, Alessandra Fabian. Modelação matemática : competência científica de uma licenciatura em matemática. 2014. 144 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3478
identifier_str_mv SOSTISSO, Alessandra Fabian. Modelação matemática : competência científica de uma licenciatura em matemática. 2014. 144 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
url http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3478
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv 3565627554998330423
dc.relation.confidence.fl_str_mv 500
600
dc.relation.department.fl_str_mv 6574392640991280001
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUCRS
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Fíca
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3478/3/461943.pdf.jpg
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3478/2/461943.pdf.txt
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3478/1/461943.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 89b4008cd745fc607c7d56fd3980dacc
df242b2b82262a0b0035e64f8519b41d
728195fc41d270e1627af42dec94a5dd
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.central@pucrs.br||
_version_ 1799765293683179520