The performance of executive and legislative powers in the expansion of gymnasiums and state high schools in the state of São Paulo (1963-1971)
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53271 |
Resumo: | This article discusses the participation of the Executive and Legislative Powers in the expansion of state public high schools in the State of São Paulo between January 31, 1963 and March 15, 1971, a period in which approximately 1,106 high schools were created. For a better understanding of the performance of state deputies and governors, we used the theoretical framework of the New Political History, in addition to the work of Pierre Bourdieu on the notion of field. Even with the military dictatorship, the expansion of public secondary education in the State of São Paulo, captained mainly by the Executive Branch, remained at an accelerated pace, as in the period of re-democratization (1945-1964). |
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The performance of executive and legislative powers in the expansion of gymnasiums and state high schools in the state of São Paulo (1963-1971)La actuación de los poderes ejecutivo y legislativo en la expansión de la enseñanza secundaria en el estado de São Paulo (1963-1971)A atuação dos poderes executivo e legislativo na expansão dos ginásios e colégios estaduais no estado de São Paulo (1963-1971)History of secondary educationGymnasiums and high schoolsHigh schoolHistoria de la educación secundariaEscuelas secundariasEnseñanza mediaHistória do ensino secundárioGinásios e ColégiosEnsino médioThis article discusses the participation of the Executive and Legislative Powers in the expansion of state public high schools in the State of São Paulo between January 31, 1963 and March 15, 1971, a period in which approximately 1,106 high schools were created. For a better understanding of the performance of state deputies and governors, we used the theoretical framework of the New Political History, in addition to the work of Pierre Bourdieu on the notion of field. Even with the military dictatorship, the expansion of public secondary education in the State of São Paulo, captained mainly by the Executive Branch, remained at an accelerated pace, as in the period of re-democratization (1945-1964).Este artículo discute la participación de los poderes Ejecutivo y Legislativo en la expansión de lãs escuelas secundarias en el estado de São Paulo entre el 31 de enero de 1963 y el 15 de marzo de 1971, período en que se fueron creadas aproximadamente 1.106 escuelas de enseñanza media. Para una mejor comprensión de la actuación de los diputados estatales y de los gobernadores, recurrimos al marco teórico de la Nueva Historia Política, además Del trabajo de Pierre Bourdieu sobre la noción de campo. Incluso com la dictadura militar, la expansión de la enseñanza secundaria pública en el Estado de São Paulo, capitaneada sobre todo por el Poder Ejecutivo, se mantuvo a un ritmo acelerado a ejemplo de lo que ocurrió en el período de redemocratización (1945-1964).Este artigo discute a participação dos Poderes Executivo e Legislativo na expansão dos ginásios e colégios públicos estaduais no Estado de São Paulo entre 31 de janeiro de 1963 e 15 de março de 1971, período em que foram criadas aproximadamente 1.106 escolas de ensino médio. Para melhor compreensão da atuação dos deputados estaduais e dos governadores, recorremos ao arcabouço teórico da Nova História Política, além do trabalho de Pierre Bourdieu sobre a noção de campo. Mesmo com a ditadura militar, a expansão do ensino secundário público no Estado de São Paulo, capitaneada sobretudo pelo Poder Executivo, se manteve em ritmo acelerado a exemplo do que ocorreu no período de redemocratização (1945-1964).RBHE2021-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53271Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e169Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e169Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1692238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53271/751375151631Copyright (c) 2021 Carlos Alberto Diniz (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDiniz, Carlos Alberto2022-02-22T21:28:43Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53271Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:43Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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