Schooling for peasants: the Agricultural School of the Imperial Institute of Rio de Janeiro (1869-1889)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bediaga, Begonha
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40743
Resumo: The Agricultural School, an establishment of the Imperial Agricultural Institute of Rio de Janeiro, founded in 1869, housed orphans and poor boys so that they could be schooled in basic education and, at the same time, capacitated to field work. The main debates on agronomy and the difficulties that the Brazilian Empire met to deploy agricultural schools are discussed. Evidence exists that Agricultural Schools became feasible due to the fact that agricultural teaching was provided to poor children and orphans during a period prior to the Law of Free Birth (Lei do Ventre Livre). Since the Agricultural School is almost unknown by historiography, current paper contributes towards research on the history of Education, agricultural education and abandoned children.
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spelling Schooling for peasants: the Agricultural School of the Imperial Institute of Rio de Janeiro (1869-1889)Educación para el trabajo rural: El Asilo Agrícola del Imperial Instituto Fluminense de Agricultura, 1869 – 1889Educação para o trabalho rural: o Asilo Agrícola do Imperial Instituto Fluminense de Agricultura, 1869 - 1889History of Brazilian educationboarding schoolsagricultural educationEmpire of BrazilHistoria de la educación brasileñainternadoenseñanza agrícolaBrasil ImperioHistória da educação brasileirainternatoensino agrícolaBrasil ImpérioThe Agricultural School, an establishment of the Imperial Agricultural Institute of Rio de Janeiro, founded in 1869, housed orphans and poor boys so that they could be schooled in basic education and, at the same time, capacitated to field work. The main debates on agronomy and the difficulties that the Brazilian Empire met to deploy agricultural schools are discussed. Evidence exists that Agricultural Schools became feasible due to the fact that agricultural teaching was provided to poor children and orphans during a period prior to the Law of Free Birth (Lei do Ventre Livre). Since the Agricultural School is almost unknown by historiography, current paper contributes towards research on the history of Education, agricultural education and abandoned children.El artículo analiza el Asilo Agrícola, un establecimiento del Imperial Instituto Fluminense de Agricultura creado en 1869 para acoger en régimen de internado a niños pobres y huérfanos. Los objetivos eran habilitarlos al trabajo del campo y proporcionar la enseñanza primaria. Se identifican los principales debates sobre la educación agrícola y las dificultades del imperio brasileño en implantarse escuelas agrícolas. Se presentan evidencias de que el Asilo Agrícola se volvió ejecutable, en parte, por agregar la enseñanza agrícola a los niños pobres y huérfanos en el contexto que precedió a la Lei do Ventre Livre. Constatándose que el Asilo Agrícola es casi desconocido por la historiografía, se señala la contribución del artículo para las investigaciones en historia de la educación, enseñanza agrícola e infancia desvalida.O artigo analisa o Asilo Agrícola, estabelecimento do Imperial Instituto Fluminense de Agricultura, criado em 1869, que abrigava em regime de internato meninos pobres e órfãos com objetivo de habilita-los ao trabalho rural, além de propiciar o ensino elementar. Identifica os principais debates acerca do ensino agronômico e as dificuldades do império em implantar Escolas Agrícolas. Apresenta evidências que permitem inferir que o Asilo Agrícola tornou-se exequível, em parte, ao agregar o ensino agrícola a meninos pobres e órfãos no contexto que antecedeu a Lei do Ventre Livre. Constata que o Asilo Agrícola é quase desconhecido pela historiografia e busca contribuir nas pesquisas em história da educação, ensino agrícola e infância desvalida.RBHE2016-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40743Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 123 - 163Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 123 - 163Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 123 - 1632238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40743/pdf_134https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40743/pdf_146Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBediaga, Begonha2022-02-22T22:21:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40743Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:41Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
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