The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40688 |
Resumo: | The work aims to analyze the school socialization of the student Petronila da Silva Neri, promoted, in part, by her primary school teachers of the ‘João Tibúrcio’ School Group in the city of Natal in the period from 1935 to 1938 through the intergenerational interactions (students, girls and boys, of the same class and approximate ages) and intragenerational interactions (parents, teachers, students, girls and boys, of the same class and approximate ages), as well as a set of institutional and pedagogical components. The writing of the work, methodologically, is oriented in the analysis of the documentary corpus contemplating the understanding of human formation and, by extension, school education, in line with the theorizations of Pierré Dominicé (2014), who postulates an inseparable socialization of school acquisitions. |
id |
RBHE-1_0eeb579d88fc6639a041bcd7249880de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40688 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938)La educación formativa de la estudiante Petronila da Silva Neri en el Grupo Escolar ‘João Tiburcio’ de la ciudad de Natal (1935-1938)A educação formativa da estudante Petronila da Silva Neri no Grupo Escolar ‘João Tibúrcio’ da cidade de Natal (1935-1938)elementary educationhuman formationschool educationintergenerational interactionsintragenerational interactionseducación primariaformación humana y escolarinteracciones inter-generacionaleinteracciones intra-generacionaleseducação primáriaformação humana e escolarinterações intergeracionaisinterações intrageracionaisThe work aims to analyze the school socialization of the student Petronila da Silva Neri, promoted, in part, by her primary school teachers of the ‘João Tibúrcio’ School Group in the city of Natal in the period from 1935 to 1938 through the intergenerational interactions (students, girls and boys, of the same class and approximate ages) and intragenerational interactions (parents, teachers, students, girls and boys, of the same class and approximate ages), as well as a set of institutional and pedagogical components. The writing of the work, methodologically, is oriented in the analysis of the documentary corpus contemplating the understanding of human formation and, by extension, school education, in line with the theorizations of Pierré Dominicé (2014), who postulates an inseparable socialization of school acquisitions.El trabajo tiene como objetivo analizar la socialización escolar de la estudiante Petronila da Silva Neri, promovida, en parte, por sus maestros de educación primaria del Grupo Escolar ‘João Tibúrcio’ de la ciudad de Natal-Brasil, en el periodo de 1935 a 1938 por las correlacionadas interacciones inter-generacionales (alumnos y alumnas de la misma clase y de edades similares) y las interacciones intra-generacionales (padres, maestros, alumnas y alumnos de la misma clase y de edades similares), además de un conjunto de componentes institucionales y pedagógicos. La escritura de la obra, metodológicamente, se centra en el análisis del corpus documental contemplando el entendimiento de formación humana y, por extensión, de formación escolar, en consonancia con las teorizaciones de Pierré Dominicé (2014), que postulan una socialización inseparable de las adquisiciones escolares.O propósito do texto é analisar a socialização escolar da estudante Petronila da Silva Neri, ocorrida no período de 1935 a 1938. Em parte, sua formação foi promovida por suas professoras da educação primária do Grupo Escolar ‘João Tibúrcio’ da cidade de Natal, contando também com as correlatas interações intergeracionais (alunos e alunas da mesma classe e de idades aproximadas) e com as interações intrageracionais (pais, professoras, alunas e alunos da mesma classe e de idades aproximadas), além de um conjunto de componentes institucionais e pedagógicos. A redação do texto está metodologicamente orientada pela análise do corpus documental, pelo entendimento de formação humana e, por extensão, de formação escolar em consonância com a teorização de Pierré Dominicé (2014), para o qual a socialização é inseparável das aquisições escolares.RBHE2017-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40688Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 81 - 102Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 81 - 102Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 81 - 1022238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40688/pdf_221Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Marta Maria de2022-02-22T22:17:33Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40688Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:33Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938) La educación formativa de la estudiante Petronila da Silva Neri en el Grupo Escolar ‘João Tiburcio’ de la ciudad de Natal (1935-1938) A educação formativa da estudante Petronila da Silva Neri no Grupo Escolar ‘João Tibúrcio’ da cidade de Natal (1935-1938) |
title |
The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938) |
spellingShingle |
The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938) Araújo, Marta Maria de elementary education human formation school education intergenerational interactions intragenerational interactions educación primaria formación humana y escolar interacciones inter-generacionale interacciones intra-generacionales educação primária formação humana e escolar interações intergeracionais interações intrageracionais |
title_short |
The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938) |
title_full |
The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938) |
title_fullStr |
The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938) |
title_full_unstemmed |
The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938) |
title_sort |
The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938) |
author |
Araújo, Marta Maria de |
author_facet |
Araújo, Marta Maria de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Marta Maria de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
elementary education human formation school education intergenerational interactions intragenerational interactions educación primaria formación humana y escolar interacciones inter-generacionale interacciones intra-generacionales educação primária formação humana e escolar interações intergeracionais interações intrageracionais |
topic |
elementary education human formation school education intergenerational interactions intragenerational interactions educación primaria formación humana y escolar interacciones inter-generacionale interacciones intra-generacionales educação primária formação humana e escolar interações intergeracionais interações intrageracionais |
description |
The work aims to analyze the school socialization of the student Petronila da Silva Neri, promoted, in part, by her primary school teachers of the ‘João Tibúrcio’ School Group in the city of Natal in the period from 1935 to 1938 through the intergenerational interactions (students, girls and boys, of the same class and approximate ages) and intragenerational interactions (parents, teachers, students, girls and boys, of the same class and approximate ages), as well as a set of institutional and pedagogical components. The writing of the work, methodologically, is oriented in the analysis of the documentary corpus contemplating the understanding of human formation and, by extension, school education, in line with the theorizations of Pierré Dominicé (2014), who postulates an inseparable socialization of school acquisitions. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40688 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40688 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40688/pdf_221 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 81 - 102 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 81 - 102 Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 81 - 102 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531195371520 |