Educational projects for Minas Gerais in the 19th century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima Lages, Rita Cristina
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53616
Resumo: This study aims at presenting the results of a research on the supposedly successful experiences of foreign countries which served as guidelines for both political and educational leaders as they elaborated the public education proposal for the province of Minas Gerais in the time comprised between the Independence (1822) and the Proclamation of the Republic (1889). Among the various projects which contributed to the formation of the Brazilian state, those pertaining to education seemed to have gotten bigger investments. The main empirical and methodological foundations of this study were the analyses of the records of the province’s presidents. As to the theoretical-methodological propositions employed in approaching the examples, we consider that the ‘circulation’ of knowledge – promoted by the mobility of individuals as well as by the circulation of printed materials – brought about the conditions which enabled the appropriation of the so-called foreign expertise
id RBHE-1_10087961bed6340af41241ef5907ec84
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53616
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Educational projects for Minas Gerais in the 19th centuryProyectos educativos para Minas Gerais en el siglo XIXProjetos educacionais para Minas Gerais no século XIXforeign nationspublic educationMinas Geraispaíses extranjeroseducación públicaMinas Geraispaíses estrangeirosinstrução públicaMinas GeraisThis study aims at presenting the results of a research on the supposedly successful experiences of foreign countries which served as guidelines for both political and educational leaders as they elaborated the public education proposal for the province of Minas Gerais in the time comprised between the Independence (1822) and the Proclamation of the Republic (1889). Among the various projects which contributed to the formation of the Brazilian state, those pertaining to education seemed to have gotten bigger investments. The main empirical and methodological foundations of this study were the analyses of the records of the province’s presidents. As to the theoretical-methodological propositions employed in approaching the examples, we consider that the ‘circulation’ of knowledge – promoted by the mobility of individuals as well as by the circulation of printed materials – brought about the conditions which enabled the appropriation of the so-called foreign expertiseEste trabajo tiene como objetivo presentar resultados de una investigación sobre experiencias de países extranjeros, considerados avanzados en el campo de la educación, que sirvieron como parámetros para los líderes políticos en la elaboración de propuestas para la educación pública en la Provincia de Minas Gerais en el período comprendido entre la Independencia, en 1822, y la Proclamación de la República, en 1889. Entre los diversos proyectos que convergerían para la formación del Estado Nacional, los pertinentes a la educación pública se destacaron como una de las principales inversiones. La base empírica principal de este trabajoesel análisis de los Relatórios de Presidentes da Provinciadel Estado de Minas Gerais, producidos a lo largo delsiglo XIX. Enel dominio de las proposiciones teórico-metodológicas para abordar los ejemplos referenciados se considera que la ‘circulación’ Del conocimiento, promovida tanto por lamovilidad de los sujetos en diferentes espacios culturales como por el uso de la circulación de material impreso en general, produjo las condiciones para la apropiación de las experiências extranjerasEste artigo apresenta resultados de uma pesquisa sobre experiências de países estrangeiros, considerados avançados no campo da educação, que serviram como parâmetros para os dirigentes políticos na elaboração de propostas para o ensino público da província de Minas Gerais, no período compreendido entre a Independência, em 1822, e a Proclamação da República, em 1889. Dentre os vários projetos que convergiriam para a formação do Estado nacional, aqueles pertinentes à educação pública se evidenciaram como um dos principais investimentos. A principal base empírica deste trabalho são as análises dos Relatórios de Presidentes de província do Estado de Minas Gerais, produzidos ao longo do século XIX. No domínio das proposições teórico-metodológicas para abordagem dos exemplos referenciados, considera-se que a ‘circulação’ de conhecimentos — promovida tanto pela mobilidade de sujeitos em diferentes espaços culturais quanto pelo recurso da circulação de impressos de um modo geral — proporcionou condições que possibilitaram a apropriação das expertises estrangeiras.RBHE2020-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53616Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e121Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e121Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1212238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53616/751375150385Copyright (c) 2020 Rita Cristina Lima Lages (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima Lages, Rita Cristina2022-03-01T22:17:31Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53616Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:31Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational projects for Minas Gerais in the 19th century
Proyectos educativos para Minas Gerais en el siglo XIX
Projetos educacionais para Minas Gerais no século XIX
title Educational projects for Minas Gerais in the 19th century
spellingShingle Educational projects for Minas Gerais in the 19th century
Lima Lages, Rita Cristina
foreign nations
public education
Minas Gerais
países extranjeros
educación pública
Minas Gerais
países estrangeiros
instrução pública
Minas Gerais
title_short Educational projects for Minas Gerais in the 19th century
title_full Educational projects for Minas Gerais in the 19th century
title_fullStr Educational projects for Minas Gerais in the 19th century
title_full_unstemmed Educational projects for Minas Gerais in the 19th century
title_sort Educational projects for Minas Gerais in the 19th century
author Lima Lages, Rita Cristina
author_facet Lima Lages, Rita Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima Lages, Rita Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv foreign nations
public education
Minas Gerais
países extranjeros
educación pública
Minas Gerais
países estrangeiros
instrução pública
Minas Gerais
topic foreign nations
public education
Minas Gerais
países extranjeros
educación pública
Minas Gerais
países estrangeiros
instrução pública
Minas Gerais
description This study aims at presenting the results of a research on the supposedly successful experiences of foreign countries which served as guidelines for both political and educational leaders as they elaborated the public education proposal for the province of Minas Gerais in the time comprised between the Independence (1822) and the Proclamation of the Republic (1889). Among the various projects which contributed to the formation of the Brazilian state, those pertaining to education seemed to have gotten bigger investments. The main empirical and methodological foundations of this study were the analyses of the records of the province’s presidents. As to the theoretical-methodological propositions employed in approaching the examples, we consider that the ‘circulation’ of knowledge – promoted by the mobility of individuals as well as by the circulation of printed materials – brought about the conditions which enabled the appropriation of the so-called foreign expertise
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53616
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53616
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53616/751375150385
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Rita Cristina Lima Lages (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Rita Cristina Lima Lages (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e121
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e121
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e121
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532394942464