The concept of adult learner during Franco´s period
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40735 |
Resumo: | This article reflects on socio-pedagogical initiatives aimed at adult during the Franco regime in Spain (1939-1975). More specifically, we study the school, professional and civic-cultural actions, that we believe best describe the adult learner and the thought promoted by the dictatorship. To achieve this end, the historical-pedagogical method by the socio-historical approach become indispensable in our document because they allow, on the one hand, the criticism of primary sources (newsletters, magazines, reports) and secondary sources (documents of specialists theme), and, on the other hand, the subsequent interpretation, contextualized and rational, of these. |
id |
RBHE-1_104364467fdfbef151c85702c7ef232a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40735 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The concept of adult learner during Franco´s periodLa concepción de alumno adulto en el franquismoA concepção de aluno adulto no franquismoadult learneradult educationFranco´s periodSpainalumno adultoeducación de adultosfranquismoEspañaaluno adultoeducação de adultosfranquismoEspanhaThis article reflects on socio-pedagogical initiatives aimed at adult during the Franco regime in Spain (1939-1975). More specifically, we study the school, professional and civic-cultural actions, that we believe best describe the adult learner and the thought promoted by the dictatorship. To achieve this end, the historical-pedagogical method by the socio-historical approach become indispensable in our document because they allow, on the one hand, the criticism of primary sources (newsletters, magazines, reports) and secondary sources (documents of specialists theme), and, on the other hand, the subsequent interpretation, contextualized and rational, of these.El presente artículo reflexiona respecto a las iniciativas sociopedagógicas dirigidas al adulto durante el régimen de Franco en España (1939-1975). De manera más concreta, avanzamos sobre las acciones tanto escolares, como profesionales y cívico-culturales que, entendemos, mejor describen al alumno adulto así como el pensamiento único promovido por la dictadura. Para alcanzar este fin, el método histórico-pedagógico junto al enfoque socio-histórico se vuelven imprescindibles en nuestro discurso ya que permiten, por un lado, la crítica de fuentes primarias (circulares, revistas, informes) y secundarias (rubricadas por especialistas en la temática) y, por otro, la posterior interpretación, contextualizada y racional, de estas.O presente artigo reflete sobre as iniciativas sócio-pedagógicas destinadas ao adulto durante o regime de Franco em Espanha (1939-1975). Mais especificamente, trabalhamos a respeito das ações tanto escolares, quanto profissionais e cívico-culturais que, acreditamos, melhor descrevem o aluno adulto e o pensamento único promovido pela ditadura. Para atingir este objetivo, o método histórico-pedagógico junto ao enfoque sócio-histórico tornam-se indispensáveis em nosso discurso, pois permitem, por um lado, a crítica de fontes primárias (boletins, revistas, relatórios) e secundárias (rubricadas por especialistas na temática) e, por outro, a posterior interpretação, contextualizada e racional, destas.RBHE2016-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40735Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 364-392Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 364-392Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 364-3922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40735/pdf_160Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRedondo, Eva García2022-02-22T22:17:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40735Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:40Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The concept of adult learner during Franco´s period La concepción de alumno adulto en el franquismo A concepção de aluno adulto no franquismo |
title |
The concept of adult learner during Franco´s period |
spellingShingle |
The concept of adult learner during Franco´s period Redondo, Eva García adult learner adult education Franco´s period Spain alumno adulto educación de adultos franquismo España aluno adulto educação de adultos franquismo Espanha |
title_short |
The concept of adult learner during Franco´s period |
title_full |
The concept of adult learner during Franco´s period |
title_fullStr |
The concept of adult learner during Franco´s period |
title_full_unstemmed |
The concept of adult learner during Franco´s period |
title_sort |
The concept of adult learner during Franco´s period |
author |
Redondo, Eva García |
author_facet |
Redondo, Eva García |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Redondo, Eva García |
dc.subject.por.fl_str_mv |
adult learner adult education Franco´s period Spain alumno adulto educación de adultos franquismo España aluno adulto educação de adultos franquismo Espanha |
topic |
adult learner adult education Franco´s period Spain alumno adulto educación de adultos franquismo España aluno adulto educação de adultos franquismo Espanha |
description |
This article reflects on socio-pedagogical initiatives aimed at adult during the Franco regime in Spain (1939-1975). More specifically, we study the school, professional and civic-cultural actions, that we believe best describe the adult learner and the thought promoted by the dictatorship. To achieve this end, the historical-pedagogical method by the socio-historical approach become indispensable in our document because they allow, on the one hand, the criticism of primary sources (newsletters, magazines, reports) and secondary sources (documents of specialists theme), and, on the other hand, the subsequent interpretation, contextualized and rational, of these. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40735 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40735 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40735/pdf_160 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 364-392 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 364-392 Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 364-392 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531243606016 |