The concept of adult learner during Franco´s period

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Redondo, Eva García
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40735
Resumo: This article reflects on socio-pedagogical initiatives aimed at adult during the Franco regime in Spain (1939-1975). More specifically, we study the school, professional and civic-cultural actions, that we believe best describe the adult learner and the thought promoted by the dictatorship. To achieve this end, the historical-pedagogical method by the socio-historical approach become indispensable in our document because they allow, on the one hand, the criticism of primary sources (newsletters, magazines, reports) and secondary sources (documents of specialists theme), and, on the other hand, the subsequent interpretation, contextualized and rational, of these.
id RBHE-1_104364467fdfbef151c85702c7ef232a
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40735
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The concept of adult learner during Franco´s periodLa concepción de alumno adulto en el franquismoA concepção de aluno adulto no franquismoadult learneradult educationFranco´s periodSpainalumno adultoeducación de adultosfranquismoEspañaaluno adultoeducação de adultosfranquismoEspanhaThis article reflects on socio-pedagogical initiatives aimed at adult during the Franco regime in Spain (1939-1975). More specifically, we study the school, professional and civic-cultural actions, that we believe best describe the adult learner and the thought promoted by the dictatorship. To achieve this end, the historical-pedagogical method by the socio-historical approach become indispensable in our document because they allow, on the one hand, the criticism of primary sources (newsletters, magazines, reports) and secondary sources (documents of specialists theme), and, on the other hand, the subsequent interpretation, contextualized and rational, of these.El presente artículo reflexiona respecto a las iniciativas sociopedagógicas dirigidas al adulto durante el régimen de Franco en España (1939-1975). De manera más concreta, avanzamos sobre las acciones tanto escolares, como profesionales y cívico-culturales que, entendemos, mejor describen al alumno adulto así como el pensamiento único promovido por la dictadura. Para alcanzar este fin, el método histórico-pedagógico junto al enfoque socio-histórico se vuelven imprescindibles en nuestro discurso ya que permiten, por un lado, la crítica de fuentes primarias (circulares, revistas, informes) y secundarias (rubricadas por especialistas en la temática) y, por otro, la posterior interpretación, contextualizada y racional, de estas.O presente artigo reflete sobre as iniciativas sócio-pedagógicas destinadas ao adulto durante o regime de Franco em Espanha (1939-1975). Mais especificamente, trabalhamos a respeito das ações tanto escolares, quanto profissionais e cívico-culturais que, acreditamos, melhor descrevem o aluno adulto e o pensamento único promovido pela ditadura. Para atingir este objetivo, o método histórico-pedagógico junto ao enfoque sócio-histórico tornam-se indispensáveis em nosso discurso, pois permitem, por um lado, a crítica de fontes primárias (boletins, revistas, relatórios) e secundárias (rubricadas por especialistas na temática) e, por outro, a posterior interpretação, contextualizada e racional, destas.RBHE2016-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40735Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 364-392Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 364-392Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 364-3922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40735/pdf_160Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRedondo, Eva García2022-02-22T22:17:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40735Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:40Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The concept of adult learner during Franco´s period
La concepción de alumno adulto en el franquismo
A concepção de aluno adulto no franquismo
title The concept of adult learner during Franco´s period
spellingShingle The concept of adult learner during Franco´s period
Redondo, Eva García
adult learner
adult education
Franco´s period
Spain
alumno adulto
educación de adultos
franquismo
España
aluno adulto
educação de adultos
franquismo
Espanha
title_short The concept of adult learner during Franco´s period
title_full The concept of adult learner during Franco´s period
title_fullStr The concept of adult learner during Franco´s period
title_full_unstemmed The concept of adult learner during Franco´s period
title_sort The concept of adult learner during Franco´s period
author Redondo, Eva García
author_facet Redondo, Eva García
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Redondo, Eva García
dc.subject.por.fl_str_mv adult learner
adult education
Franco´s period
Spain
alumno adulto
educación de adultos
franquismo
España
aluno adulto
educação de adultos
franquismo
Espanha
topic adult learner
adult education
Franco´s period
Spain
alumno adulto
educación de adultos
franquismo
España
aluno adulto
educação de adultos
franquismo
Espanha
description This article reflects on socio-pedagogical initiatives aimed at adult during the Franco regime in Spain (1939-1975). More specifically, we study the school, professional and civic-cultural actions, that we believe best describe the adult learner and the thought promoted by the dictatorship. To achieve this end, the historical-pedagogical method by the socio-historical approach become indispensable in our document because they allow, on the one hand, the criticism of primary sources (newsletters, magazines, reports) and secondary sources (documents of specialists theme), and, on the other hand, the subsequent interpretation, contextualized and rational, of these.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40735
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40735
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40735/pdf_160
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 364-392
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 364-392
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 364-392
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531243606016