Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40815 |
Resumo: | This article deals with the underlying pedagogical content to the indigenous politics formulated by the Portuguese metropolis, for the Indians of the Amazonian Valley, in the second half of 18th century. Such politics consubstantiate in the Law of the directory of the Indians, it had for objective the regulation of the freedom granted to the Indians in June six of the 1755 and the constitution of a civilization project. Without refusing catechization, such project gave primacy for the lay character by promotion of interethnical marriages, by the teaching of Portuguese language and by introducing agricultural work. |
id |
RBHE-1_108393d59a6b0a41390a6eaf9485495e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40815 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Indian education in eighteenth century Amazon: the lay optionEducação dos índios na Amazônia do século XVIII: uma opção laicaEducationCivilizationColonial Amazonian HistoryIndigenous HistoryEducaçãoCivilizaçãoAmazônia ColonialHistória do IndigenismoThis article deals with the underlying pedagogical content to the indigenous politics formulated by the Portuguese metropolis, for the Indians of the Amazonian Valley, in the second half of 18th century. Such politics consubstantiate in the Law of the directory of the Indians, it had for objective the regulation of the freedom granted to the Indians in June six of the 1755 and the constitution of a civilization project. Without refusing catechization, such project gave primacy for the lay character by promotion of interethnical marriages, by the teaching of Portuguese language and by introducing agricultural work. Este artigo trata do conteúdo pedagógico subjacente à política indigenista formulada pela metrópole portuguesa, para os índios do Vale Amazônico, na segunda metade do século XVIII. Tal política, consubstanciada na Lei do Diretório dos Índios, teve por objetivo a regulação da liberdade concedida aos índios em seis de junho de 1755 e a constituição de um projeto de civilização que tornasse lusas aquelas populações. Sem recusar a catequese, tal projeto primava pelo caráter laico, concretizado na promoção de casamentos interétnicos, no ensino da língua portuguesa e na introdução do trabalho agrícola. RBHE2012-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40815Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 95-118Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 95-118Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 95-1182238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40815/21289Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Mauro Cezar2022-02-22T22:20:47Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40815Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:47Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option Educação dos índios na Amazônia do século XVIII: uma opção laica |
title |
Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option |
spellingShingle |
Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option Coelho, Mauro Cezar Education Civilization Colonial Amazonian History Indigenous History Educação Civilização Amazônia Colonial História do Indigenismo |
title_short |
Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option |
title_full |
Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option |
title_fullStr |
Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option |
title_full_unstemmed |
Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option |
title_sort |
Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option |
author |
Coelho, Mauro Cezar |
author_facet |
Coelho, Mauro Cezar |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coelho, Mauro Cezar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Civilization Colonial Amazonian History Indigenous History Educação Civilização Amazônia Colonial História do Indigenismo |
topic |
Education Civilization Colonial Amazonian History Indigenous History Educação Civilização Amazônia Colonial História do Indigenismo |
description |
This article deals with the underlying pedagogical content to the indigenous politics formulated by the Portuguese metropolis, for the Indians of the Amazonian Valley, in the second half of 18th century. Such politics consubstantiate in the Law of the directory of the Indians, it had for objective the regulation of the freedom granted to the Indians in June six of the 1755 and the constitution of a civilization project. Without refusing catechization, such project gave primacy for the lay character by promotion of interethnical marriages, by the teaching of Portuguese language and by introducing agricultural work. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40815 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40815 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40815/21289 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 95-118 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 95-118 Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 95-118 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531682959360 |