Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Mauro Cezar
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40815
Resumo: This article deals with the underlying pedagogical content to the indigenous politics formulated by the Portuguese metropolis, for the Indians of the Amazonian Valley, in the second half of 18th century. Such politics consubstantiate in the Law of the directory of the Indians, it had for objective the regulation of the freedom granted to the Indians in June six of the 1755 and the constitution of a civilization project. Without refusing catechization, such project gave primacy for the lay character by promotion of interethnical marriages, by the teaching of Portuguese language and by introducing agricultural work. 
id RBHE-1_108393d59a6b0a41390a6eaf9485495e
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40815
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Indian education in eighteenth century Amazon: the lay optionEducação dos índios na Amazônia do século XVIII: uma opção laicaEducationCivilizationColonial Amazonian HistoryIndigenous HistoryEducaçãoCivilizaçãoAmazônia ColonialHistória do IndigenismoThis article deals with the underlying pedagogical content to the indigenous politics formulated by the Portuguese metropolis, for the Indians of the Amazonian Valley, in the second half of 18th century. Such politics consubstantiate in the Law of the directory of the Indians, it had for objective the regulation of the freedom granted to the Indians in June six of the 1755 and the constitution of a civilization project. Without refusing catechization, such project gave primacy for the lay character by promotion of interethnical marriages, by the teaching of Portuguese language and by introducing agricultural work. Este artigo trata do conteúdo pedagógico subjacente à política indigenista formulada pela metrópole portuguesa, para os índios do Vale Amazônico, na segunda metade do século XVIII. Tal política, consubstanciada na Lei do Diretório dos Índios, teve por objetivo a regulação da liberdade concedida aos índios em seis de junho de 1755 e a constituição de um projeto de civilização que tornasse lusas aquelas populações. Sem recusar a catequese, tal projeto primava pelo caráter laico, concretizado na promoção de casamentos interétnicos, no ensino da língua portuguesa e na introdução do trabalho agrícola. RBHE2012-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40815Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 95-118Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 95-118Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 95-1182238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40815/21289Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Mauro Cezar2022-02-22T22:20:47Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40815Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:47Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option
Educação dos índios na Amazônia do século XVIII: uma opção laica
title Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option
spellingShingle Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option
Coelho, Mauro Cezar
Education
Civilization
Colonial Amazonian History
Indigenous History
Educação
Civilização
Amazônia Colonial
História do Indigenismo
title_short Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option
title_full Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option
title_fullStr Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option
title_full_unstemmed Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option
title_sort Indian education in eighteenth century Amazon: the lay option
author Coelho, Mauro Cezar
author_facet Coelho, Mauro Cezar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Mauro Cezar
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Civilization
Colonial Amazonian History
Indigenous History
Educação
Civilização
Amazônia Colonial
História do Indigenismo
topic Education
Civilization
Colonial Amazonian History
Indigenous History
Educação
Civilização
Amazônia Colonial
História do Indigenismo
description This article deals with the underlying pedagogical content to the indigenous politics formulated by the Portuguese metropolis, for the Indians of the Amazonian Valley, in the second half of 18th century. Such politics consubstantiate in the Law of the directory of the Indians, it had for objective the regulation of the freedom granted to the Indians in June six of the 1755 and the constitution of a civilization project. Without refusing catechization, such project gave primacy for the lay character by promotion of interethnical marriages, by the teaching of Portuguese language and by introducing agricultural work. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40815
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40815
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40815/21289
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 95-118
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 95-118
Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 3 [18] (2008): Setembro/Dezembro; 95-118
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531682959360