Schooling in the northern Province Parahyba: the organization of primary public education (1840-1860)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ananias, Mauricéia
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Barros, Surya Aaronovich Pombo de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38911
Resumo: We seek to enlighten the first years ofNorth Parahybaprovince institutionalization process of public school and this movement relation with the provincial government’s for the creation of classes of first letters. From the analysis of primary sources such as province presidents reports and documents separated from the instruction and using the concept of experience E.P. Thompson we collate the ideas linked to those documents with the text of two regulations approved in 1849. We conclude that such legislation contributed to the public primary instruction establishment as well as the discourse showed the concern with the school dissemination, especially considering the student’s families and teachers as the targets of the regulatory and civilizing action of the provincial government.
id RBHE-1_1410d8b465b68bd9564a5eb43c44be28
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38911
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Schooling in the northern Province Parahyba: the organization of primary public education (1840-1860)Escolarización en la Provincia de Paraíba do Norte: la organización de la instrucción pública primaria (1840-1860)Escolarização na província da Parahyba do Norte: a organização da instrução pública primária (1840-1860)North Parahyba. Province. Primary Public InstructionParaíba do Norte. Provincia. Instrucción Pública Primaria. Clases de primeras letrasInstrução públicaEscolarizaçãoSéculo XIXProvínciaAulas de primeiras letrasHistória da Educaçãoinstrução pública primáriaWe seek to enlighten the first years ofNorth Parahybaprovince institutionalization process of public school and this movement relation with the provincial government’s for the creation of classes of first letters. From the analysis of primary sources such as province presidents reports and documents separated from the instruction and using the concept of experience E.P. Thompson we collate the ideas linked to those documents with the text of two regulations approved in 1849. We conclude that such legislation contributed to the public primary instruction establishment as well as the discourse showed the concern with the school dissemination, especially considering the student’s families and teachers as the targets of the regulatory and civilizing action of the provincial government.Se busca iluminar los primeros años del proceso de institucionalización de la escuela pública dela Provinciade Paraíba do Norte teniendo en cuenta la acción del gobierno provincial para la creación de clases de primeras letras. Desde el análisis de fuentes, tales como los informes de los presidentes dela Provinciay los diferentes documentos de la educación, y utilizándose el concepto de experiencia de E.P Thompson, se comparan las ideas presentes en estos documentos con los textos de dos reglamentos aprobados en 1849. Se concluye que esta legislación contribuyó para ordenar la instrucción pública primaria, así como los discursos señalaron la preocupación con la diseminación de la escuela, especialmente, considerando las familias de los alumnos y los maestros como objetos de la acción reguladora y civilizadora del gobierno provincial.Busca-se iluminar os primeiros anos do processo de institucionalização da escola pública da província da Parahyba do Norte, considerando-se a atuação do governo provincial para a criação das aulas de primeiras letras. A partir da análise de fontes como os relatórios de presidentes de província e documentos diversos da instrução, e utilizando-se o conceito de experiência de E. P. Thompson, cotejam-se as ideias veiculadas nesses documentos com os textos de dois regulamentos aprovados em 1849. Conclui-se que tal legislação contribuiu para o estabelecimento da instrução pública primária, bem como os discursos indicaram a preocupação com a disseminação da escola, considerando as famílias dos alunos e os professores alvos da ação reguladora e civilizadora do governo provincial.RBHE2015-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38911Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 83-108Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 83-108Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 83-1082238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38911/pdf_50Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAnanias, MauricéiaBarros, Surya Aaronovich Pombo de2022-02-22T22:18:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38911Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:14Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Schooling in the northern Province Parahyba: the organization of primary public education (1840-1860)
Escolarización en la Provincia de Paraíba do Norte: la organización de la instrucción pública primaria (1840-1860)
Escolarização na província da Parahyba do Norte: a organização da instrução pública primária (1840-1860)
title Schooling in the northern Province Parahyba: the organization of primary public education (1840-1860)
spellingShingle Schooling in the northern Province Parahyba: the organization of primary public education (1840-1860)
Ananias, Mauricéia
North Parahyba. Province. Primary Public Instruction
Paraíba do Norte. Provincia. Instrucción Pública Primaria. Clases de primeras letras
Instrução pública
Escolarização
Século XIX
Província
Aulas de primeiras letras
História da Educação
instrução pública primária
title_short Schooling in the northern Province Parahyba: the organization of primary public education (1840-1860)
title_full Schooling in the northern Province Parahyba: the organization of primary public education (1840-1860)
title_fullStr Schooling in the northern Province Parahyba: the organization of primary public education (1840-1860)
title_full_unstemmed Schooling in the northern Province Parahyba: the organization of primary public education (1840-1860)
title_sort Schooling in the northern Province Parahyba: the organization of primary public education (1840-1860)
author Ananias, Mauricéia
author_facet Ananias, Mauricéia
Barros, Surya Aaronovich Pombo de
author_role author
author2 Barros, Surya Aaronovich Pombo de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ananias, Mauricéia
Barros, Surya Aaronovich Pombo de
dc.subject.por.fl_str_mv North Parahyba. Province. Primary Public Instruction
Paraíba do Norte. Provincia. Instrucción Pública Primaria. Clases de primeras letras
Instrução pública
Escolarização
Século XIX
Província
Aulas de primeiras letras
História da Educação
instrução pública primária
topic North Parahyba. Province. Primary Public Instruction
Paraíba do Norte. Provincia. Instrucción Pública Primaria. Clases de primeras letras
Instrução pública
Escolarização
Século XIX
Província
Aulas de primeiras letras
História da Educação
instrução pública primária
description We seek to enlighten the first years ofNorth Parahybaprovince institutionalization process of public school and this movement relation with the provincial government’s for the creation of classes of first letters. From the analysis of primary sources such as province presidents reports and documents separated from the instruction and using the concept of experience E.P. Thompson we collate the ideas linked to those documents with the text of two regulations approved in 1849. We conclude that such legislation contributed to the public primary instruction establishment as well as the discourse showed the concern with the school dissemination, especially considering the student’s families and teachers as the targets of the regulatory and civilizing action of the provincial government.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38911
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38911
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38911/pdf_50
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 83-108
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 83-108
Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 83-108
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530870312960