Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40776 |
Resumo: | The main objective of this work was to present and analyze editorial aspects of the primer Caminho Suave, as well as the participation of the publishing house of the same name, in federal programs for school textbooks. The primer was published for the first time in 1948 and is edited until today, representing a landmark for Brazilian literacy, exerting influence over generations of teachers and students alike. Data analyzed were collected from official sources (Diário Oficial da União [Brazilian Official National Press] and Diário Oficial do Estado de São Paulo [São Paulo State Official Press]), from periodical press (Veja Digital, Grupo Folha, and Hemeroteca Digital Brasileira [Brazilian Digital Periodical Press Collection]), and from printings of the primer itself. In the research process, data indicated the primer Caminho Suave as one of the biggest editorial successes concerning books used to teach reading and writing inBrazil, as some studies in this field had already indicated. |
id |
RBHE-1_16ec28f108ef7108d893c599e013cd04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40776 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbookAspectos editoriales de la cartilla Caminho Suave y de la participación de la editorial Caminho Suave Limitada en los programas federales del libro didácticoAspectos editoriais da cartilha "Caminho Suave" e a participação da Editora Caminho Suave Limitada em programas federais do livro didáticoHistory of EducationliteracyCaminho SuaveHistoria de la EducaciónalfabetizaciónCaminho SuaveThe main objective of this work was to present and analyze editorial aspects of the primer Caminho Suave, as well as the participation of the publishing house of the same name, in federal programs for school textbooks. The primer was published for the first time in 1948 and is edited until today, representing a landmark for Brazilian literacy, exerting influence over generations of teachers and students alike. Data analyzed were collected from official sources (Diário Oficial da União [Brazilian Official National Press] and Diário Oficial do Estado de São Paulo [São Paulo State Official Press]), from periodical press (Veja Digital, Grupo Folha, and Hemeroteca Digital Brasileira [Brazilian Digital Periodical Press Collection]), and from printings of the primer itself. In the research process, data indicated the primer Caminho Suave as one of the biggest editorial successes concerning books used to teach reading and writing inBrazil, as some studies in this field had already indicated.Este trabajo tiene como objetivo principal presentar y analizar aspectos editoriales de la cartilla Caminho Suave, así como la participación de la editorial homónima en los programas federales del libro didáctico. Publicada por primera vez en 1948 y editada hasta los días actuales, la cartilla marcó la historia de la alfabetización brasileña, influenciando generaciones de profesores y alumnos. Los datos analizados fueron colectados en fuentes oficiales (Diário Oficial da União y Diário Oficial do Estado de São Paulo), en la prensa periódica (acervos de la Hemeroteca Digital Brasileira, en el Grupo Folha y en Digital Veja), y en ejemplares de la propia cartilla. En el proceso de investigación fueron colectados datos que posibilitan identificar a la cartilla Caminho Suave como uno de los mayores éxitos editoriales tratándose de libros para la enseñanza de la lectura y de la escritura en Brasil, como ya se indicaba en algunos estudios del área.Aspectos editoriales de la cartilla Caminho Suavey de la participación de la editorial Caminho Suave Limitada en los programas federales del libro didácticoNeste trabalho, o objetivo principal é apresentar e analisar aspectos editoriais da cartilha Caminho Suave, bem como a participação da editora homônima em programas federais do livro didático. Publicada pela primeira vez em 1948 e editada até os dias atuais, a cartilha marcou a história da alfabetização brasileira, influenciando gerações de professores e alunos. Os dados analisados foram coletados em fontes oficiais (Diário Oficial da União e Diário Oficial do Estado de São Paulo), na imprensa periódica (acervos da Hemeroteca Digital Brasileira, do Grupo Folha e do Digital Veja), e em exemplares da própria cartilha. Os dados coletados apontam que, no caso de livros para o ensino da leitura e da escrita no Brasil, é possível identificar a cartilha Caminho Suave como um dos maiores sucessos editoriais, conforme já indicavam alguns estudos na área. RBHE2016-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40776Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 1[40] (2016): Janeiro/Março; 335 - 372Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 335 - 372Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 335 - 3722238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40776/pdf_110Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPeres, Eliane TeresinhaVahl, Mônica MacielThie, Vania Grim2022-02-22T22:17:53Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40776Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:53Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook Aspectos editoriales de la cartilla Caminho Suave y de la participación de la editorial Caminho Suave Limitada en los programas federales del libro didáctico Aspectos editoriais da cartilha "Caminho Suave" e a participação da Editora Caminho Suave Limitada em programas federais do livro didático |
title |
Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook |
spellingShingle |
Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook Peres, Eliane Teresinha History of Education literacy Caminho Suave Historia de la Educación alfabetización Caminho Suave |
title_short |
Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook |
title_full |
Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook |
title_fullStr |
Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook |
title_full_unstemmed |
Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook |
title_sort |
Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook |
author |
Peres, Eliane Teresinha |
author_facet |
Peres, Eliane Teresinha Vahl, Mônica Maciel Thie, Vania Grim |
author_role |
author |
author2 |
Vahl, Mônica Maciel Thie, Vania Grim |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peres, Eliane Teresinha Vahl, Mônica Maciel Thie, Vania Grim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of Education literacy Caminho Suave Historia de la Educación alfabetización Caminho Suave |
topic |
History of Education literacy Caminho Suave Historia de la Educación alfabetización Caminho Suave |
description |
The main objective of this work was to present and analyze editorial aspects of the primer Caminho Suave, as well as the participation of the publishing house of the same name, in federal programs for school textbooks. The primer was published for the first time in 1948 and is edited until today, representing a landmark for Brazilian literacy, exerting influence over generations of teachers and students alike. Data analyzed were collected from official sources (Diário Oficial da União [Brazilian Official National Press] and Diário Oficial do Estado de São Paulo [São Paulo State Official Press]), from periodical press (Veja Digital, Grupo Folha, and Hemeroteca Digital Brasileira [Brazilian Digital Periodical Press Collection]), and from printings of the primer itself. In the research process, data indicated the primer Caminho Suave as one of the biggest editorial successes concerning books used to teach reading and writing inBrazil, as some studies in this field had already indicated. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40776 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40776 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40776/pdf_110 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 1[40] (2016): Janeiro/Março; 335 - 372 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 335 - 372 Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 335 - 372 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531328540672 |