Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peres, Eliane Teresinha
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Vahl, Mônica Maciel, Thie, Vania Grim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40776
Resumo: The main objective of this work was to present and analyze editorial aspects of the primer Caminho Suave, as well as the participation of the publishing house of the same name, in federal programs for school textbooks. The primer was published for the first time in 1948 and is edited until today, representing a landmark for Brazilian literacy, exerting influence over generations of teachers and students alike. Data analyzed were collected from official sources (Diário Oficial da União [Brazilian Official National Press] and Diário Oficial do Estado de São Paulo [São Paulo State Official Press]), from periodical press (Veja Digital, Grupo Folha, and Hemeroteca Digital Brasileira [Brazilian Digital Periodical Press Collection]), and from printings of the primer itself. In the research process, data indicated the primer Caminho Suave as one of the biggest editorial successes concerning books used to teach reading and writing inBrazil, as some studies in this field had already indicated.
id RBHE-1_16ec28f108ef7108d893c599e013cd04
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40776
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbookAspectos editoriales de la cartilla Caminho Suave y de la participación de la editorial Caminho Suave Limitada en los programas federales del libro didácticoAspectos editoriais da cartilha "Caminho Suave" e a participação da Editora Caminho Suave Limitada em programas federais do livro didáticoHistory of EducationliteracyCaminho SuaveHistoria de la EducaciónalfabetizaciónCaminho SuaveThe main objective of this work was to present and analyze editorial aspects of the primer Caminho Suave, as well as the participation of the publishing house of the same name, in federal programs for school textbooks. The primer was published for the first time in 1948 and is edited until today, representing a landmark for Brazilian literacy, exerting influence over generations of teachers and students alike. Data analyzed were collected from official sources (Diário Oficial da União [Brazilian Official National Press] and Diário Oficial do Estado de São Paulo [São Paulo State Official Press]), from periodical press (Veja Digital, Grupo Folha, and Hemeroteca Digital Brasileira [Brazilian Digital Periodical Press Collection]), and from printings of the primer itself. In the research process, data indicated the primer Caminho Suave as one of the biggest editorial successes concerning books used to teach reading and writing inBrazil, as some studies in this field had already indicated.Este trabajo tiene como objetivo principal presentar y analizar aspectos editoriales de la cartilla Caminho Suave, así como la participación de la editorial homónima en los programas federales del libro didáctico. Publicada por primera vez en 1948 y editada hasta los días actuales, la cartilla marcó la historia de la alfabetización brasileña, influenciando generaciones de profesores y alumnos. Los datos analizados fueron colectados en fuentes oficiales (Diário Oficial da União y Diário Oficial do Estado de São Paulo), en la prensa periódica (acervos de la Hemeroteca Digital Brasileira, en el Grupo Folha y en Digital Veja), y en ejemplares de la propia cartilla. En el proceso de investigación fueron colectados datos que posibilitan identificar a la cartilla Caminho Suave como uno de los mayores éxitos editoriales tratándose de libros para la enseñanza de la lectura y de la escritura en Brasil, como ya se indicaba en algunos estudios del área.Aspectos editoriales de la cartilla Caminho Suavey de la participación de la editorial Caminho Suave Limitada en los programas federales del libro didácticoNeste trabalho, o objetivo principal é apresentar e analisar aspectos editoriais da cartilha Caminho Suave, bem como a participação da editora homônima em programas federais do livro didático. Publicada pela primeira vez em 1948 e editada até os dias atuais, a cartilha marcou a história da alfabetização brasileira, influenciando gerações de professores e alunos. Os dados analisados foram coletados em fontes oficiais (Diário Oficial da União e Diário Oficial do Estado de São Paulo), na imprensa periódica (acervos da Hemeroteca Digital Brasileira, do Grupo Folha e do Digital Veja), e em exemplares da própria cartilha. Os dados coletados apontam que, no caso de livros para o ensino da leitura e da escrita no Brasil, é possível identificar a cartilha Caminho Suave como um dos maiores sucessos editoriais, conforme já indicavam alguns estudos na área. RBHE2016-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40776Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 1[40] (2016): Janeiro/Março; 335 - 372Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 335 - 372Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 335 - 3722238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40776/pdf_110Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPeres, Eliane TeresinhaVahl, Mônica MacielThie, Vania Grim2022-02-22T22:17:53Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40776Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:53Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook
Aspectos editoriales de la cartilla Caminho Suave y de la participación de la editorial Caminho Suave Limitada en los programas federales del libro didáctico
Aspectos editoriais da cartilha "Caminho Suave" e a participação da Editora Caminho Suave Limitada em programas federais do livro didático
title Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook
spellingShingle Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook
Peres, Eliane Teresinha
History of Education
literacy
Caminho Suave
Historia de la Educación
alfabetización
Caminho Suave
title_short Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook
title_full Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook
title_fullStr Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook
title_full_unstemmed Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook
title_sort Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook
author Peres, Eliane Teresinha
author_facet Peres, Eliane Teresinha
Vahl, Mônica Maciel
Thie, Vania Grim
author_role author
author2 Vahl, Mônica Maciel
Thie, Vania Grim
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peres, Eliane Teresinha
Vahl, Mônica Maciel
Thie, Vania Grim
dc.subject.por.fl_str_mv History of Education
literacy
Caminho Suave
Historia de la Educación
alfabetización
Caminho Suave
topic History of Education
literacy
Caminho Suave
Historia de la Educación
alfabetización
Caminho Suave
description The main objective of this work was to present and analyze editorial aspects of the primer Caminho Suave, as well as the participation of the publishing house of the same name, in federal programs for school textbooks. The primer was published for the first time in 1948 and is edited until today, representing a landmark for Brazilian literacy, exerting influence over generations of teachers and students alike. Data analyzed were collected from official sources (Diário Oficial da União [Brazilian Official National Press] and Diário Oficial do Estado de São Paulo [São Paulo State Official Press]), from periodical press (Veja Digital, Grupo Folha, and Hemeroteca Digital Brasileira [Brazilian Digital Periodical Press Collection]), and from printings of the primer itself. In the research process, data indicated the primer Caminho Suave as one of the biggest editorial successes concerning books used to teach reading and writing inBrazil, as some studies in this field had already indicated.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40776
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40776
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40776/pdf_110
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 1[40] (2016): Janeiro/Março; 335 - 372
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 335 - 372
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 335 - 372
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531328540672