Sex education in the confessional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Carolina da Costa de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Kodama, Kaori
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851
Resumo: The aim of the article is to analyze Catholic discourses on sex education during the 1950s from correspondence sections with readers in the journals Lar Católico and Família Cristã. We consider that these sections, written and kept by Maria Madalena Ribeiro de Oliveira and Father Videns, respectively, were privileged spaces for lay mediation and evangelization. The 1950s are a period marked by significant institutional transformations in the Catholic Church, specially by a closer approach to scientific discourses and the growing evangelization through the lay apostolate. Among the prescriptions for ‘good sex education’ was the recommendation of the practice of reading, which served as a guide not only to incorporate the scientific precepts considered valid but also to reaffirm the value of morals and preserve sexual differences.
id RBHE-1_18b9825a1f78e4e5ba3594a816036bff
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/50851
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Sex education in the confessionalEducación sexual en el confesionarioA educação sexual no confessionáriosex educationcatholicismpressreadingeducación sexualcatolicismoimprentalecturaeducação sexualcatolicismoimprensaleituraThe aim of the article is to analyze Catholic discourses on sex education during the 1950s from correspondence sections with readers in the journals Lar Católico and Família Cristã. We consider that these sections, written and kept by Maria Madalena Ribeiro de Oliveira and Father Videns, respectively, were privileged spaces for lay mediation and evangelization. The 1950s are a period marked by significant institutional transformations in the Catholic Church, specially by a closer approach to scientific discourses and the growing evangelization through the lay apostolate. Among the prescriptions for ‘good sex education’ was the recommendation of the practice of reading, which served as a guide not only to incorporate the scientific precepts considered valid but also to reaffirm the value of morals and preserve sexual differences.El propósito del artículo es analizar los discursos católicos sobre educación sexual durante la década de 1950 a partir de secciones de correspondencia con lectores en los impresos de Lar Católico y Família Cristã. Consideramos que estas secciones, escritas y mantenidas por María Madalena Ribeiro de Oliveira y el Padre Videns, respectivamente, fueron espacios privilegiados para la mediación laica y la evangelización. Los años 1950 se caracterizan por cambios institucionales significativos en la Iglesia Católica, en particular por un enfoque más cercano a los discursos científicos y la preocupación por el apostolado laico. Entre las recomendaciones para una ‘buena educación sexual’ estaba la recomendación de practicar la lectura, que sirvió de guía tanto para incorporar preceptos científicos considerados válidos como para reafirmar el valor de la moral y preservar las diferencias sexuales.A proposta do artigo é analisar os discursos católicos sobre educação sexual durante a década de 1950 a partir de seções de correspondência com leitores publicados nos impressos Lar Católico e Família Cristã. Consideramos que tais seções, escritas e mantidas por Maria Madalena Ribeiro de Oliveira e Padre Videns, respectivamente, eram espaços privilegiados de mediação e evangelização dos leigos. Os anos 1950 são um período marcado por transformações institucionais significativas na Igreja Católica, em particular por maior aproximação junto aos discursos científicos e a evangelização através do apostolado laico. Dentre os preceitos da ‘boa educação sexual’ estava a recomendação da prática da leitura, que servia de guia tanto para incorporar os preceitos científicos considerados válidos quanto para reafirmar o valor da moral e preservar as diferenças sexuais.RBHE2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e133Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e133Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1332238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851/751375150510https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851/751375150577Copyright (c) 2020 Carolina Carvalho, Kaori Kodama (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Carolina da Costa deKodama, Kaori 2022-03-01T22:17:25Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/50851Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:25Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Sex education in the confessional
Educación sexual en el confesionario
A educação sexual no confessionário
title Sex education in the confessional
spellingShingle Sex education in the confessional
Carvalho, Carolina da Costa de
sex education
catholicism
press
reading
educación sexual
catolicismo
imprenta
lectura
educação sexual
catolicismo
imprensa
leitura
title_short Sex education in the confessional
title_full Sex education in the confessional
title_fullStr Sex education in the confessional
title_full_unstemmed Sex education in the confessional
title_sort Sex education in the confessional
author Carvalho, Carolina da Costa de
author_facet Carvalho, Carolina da Costa de
Kodama, Kaori
author_role author
author2 Kodama, Kaori
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Carolina da Costa de
Kodama, Kaori
dc.subject.por.fl_str_mv sex education
catholicism
press
reading
educación sexual
catolicismo
imprenta
lectura
educação sexual
catolicismo
imprensa
leitura
topic sex education
catholicism
press
reading
educación sexual
catolicismo
imprenta
lectura
educação sexual
catolicismo
imprensa
leitura
description The aim of the article is to analyze Catholic discourses on sex education during the 1950s from correspondence sections with readers in the journals Lar Católico and Família Cristã. We consider that these sections, written and kept by Maria Madalena Ribeiro de Oliveira and Father Videns, respectively, were privileged spaces for lay mediation and evangelization. The 1950s are a period marked by significant institutional transformations in the Catholic Church, specially by a closer approach to scientific discourses and the growing evangelization through the lay apostolate. Among the prescriptions for ‘good sex education’ was the recommendation of the practice of reading, which served as a guide not only to incorporate the scientific precepts considered valid but also to reaffirm the value of morals and preserve sexual differences.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851/751375150510
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851/751375150577
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Carolina Carvalho, Kaori Kodama (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Carolina Carvalho, Kaori Kodama (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e133
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e133
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e133
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532325736448