Sex education in the confessional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851 |
Resumo: | The aim of the article is to analyze Catholic discourses on sex education during the 1950s from correspondence sections with readers in the journals Lar Católico and Família Cristã. We consider that these sections, written and kept by Maria Madalena Ribeiro de Oliveira and Father Videns, respectively, were privileged spaces for lay mediation and evangelization. The 1950s are a period marked by significant institutional transformations in the Catholic Church, specially by a closer approach to scientific discourses and the growing evangelization through the lay apostolate. Among the prescriptions for ‘good sex education’ was the recommendation of the practice of reading, which served as a guide not only to incorporate the scientific precepts considered valid but also to reaffirm the value of morals and preserve sexual differences. |
id |
RBHE-1_18b9825a1f78e4e5ba3594a816036bff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/50851 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sex education in the confessionalEducación sexual en el confesionarioA educação sexual no confessionáriosex educationcatholicismpressreadingeducación sexualcatolicismoimprentalecturaeducação sexualcatolicismoimprensaleituraThe aim of the article is to analyze Catholic discourses on sex education during the 1950s from correspondence sections with readers in the journals Lar Católico and Família Cristã. We consider that these sections, written and kept by Maria Madalena Ribeiro de Oliveira and Father Videns, respectively, were privileged spaces for lay mediation and evangelization. The 1950s are a period marked by significant institutional transformations in the Catholic Church, specially by a closer approach to scientific discourses and the growing evangelization through the lay apostolate. Among the prescriptions for ‘good sex education’ was the recommendation of the practice of reading, which served as a guide not only to incorporate the scientific precepts considered valid but also to reaffirm the value of morals and preserve sexual differences.El propósito del artículo es analizar los discursos católicos sobre educación sexual durante la década de 1950 a partir de secciones de correspondencia con lectores en los impresos de Lar Católico y Família Cristã. Consideramos que estas secciones, escritas y mantenidas por María Madalena Ribeiro de Oliveira y el Padre Videns, respectivamente, fueron espacios privilegiados para la mediación laica y la evangelización. Los años 1950 se caracterizan por cambios institucionales significativos en la Iglesia Católica, en particular por un enfoque más cercano a los discursos científicos y la preocupación por el apostolado laico. Entre las recomendaciones para una ‘buena educación sexual’ estaba la recomendación de practicar la lectura, que sirvió de guía tanto para incorporar preceptos científicos considerados válidos como para reafirmar el valor de la moral y preservar las diferencias sexuales.A proposta do artigo é analisar os discursos católicos sobre educação sexual durante a década de 1950 a partir de seções de correspondência com leitores publicados nos impressos Lar Católico e Família Cristã. Consideramos que tais seções, escritas e mantidas por Maria Madalena Ribeiro de Oliveira e Padre Videns, respectivamente, eram espaços privilegiados de mediação e evangelização dos leigos. Os anos 1950 são um período marcado por transformações institucionais significativas na Igreja Católica, em particular por maior aproximação junto aos discursos científicos e a evangelização através do apostolado laico. Dentre os preceitos da ‘boa educação sexual’ estava a recomendação da prática da leitura, que servia de guia tanto para incorporar os preceitos científicos considerados válidos quanto para reafirmar o valor da moral e preservar as diferenças sexuais.RBHE2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e133Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e133Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1332238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851/751375150510https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851/751375150577Copyright (c) 2020 Carolina Carvalho, Kaori Kodama (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Carolina da Costa deKodama, Kaori 2022-03-01T22:17:25Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/50851Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:25Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sex education in the confessional Educación sexual en el confesionario A educação sexual no confessionário |
title |
Sex education in the confessional |
spellingShingle |
Sex education in the confessional Carvalho, Carolina da Costa de sex education catholicism press reading educación sexual catolicismo imprenta lectura educação sexual catolicismo imprensa leitura |
title_short |
Sex education in the confessional |
title_full |
Sex education in the confessional |
title_fullStr |
Sex education in the confessional |
title_full_unstemmed |
Sex education in the confessional |
title_sort |
Sex education in the confessional |
author |
Carvalho, Carolina da Costa de |
author_facet |
Carvalho, Carolina da Costa de Kodama, Kaori |
author_role |
author |
author2 |
Kodama, Kaori |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Carolina da Costa de Kodama, Kaori |
dc.subject.por.fl_str_mv |
sex education catholicism press reading educación sexual catolicismo imprenta lectura educação sexual catolicismo imprensa leitura |
topic |
sex education catholicism press reading educación sexual catolicismo imprenta lectura educação sexual catolicismo imprensa leitura |
description |
The aim of the article is to analyze Catholic discourses on sex education during the 1950s from correspondence sections with readers in the journals Lar Católico and Família Cristã. We consider that these sections, written and kept by Maria Madalena Ribeiro de Oliveira and Father Videns, respectively, were privileged spaces for lay mediation and evangelization. The 1950s are a period marked by significant institutional transformations in the Catholic Church, specially by a closer approach to scientific discourses and the growing evangelization through the lay apostolate. Among the prescriptions for ‘good sex education’ was the recommendation of the practice of reading, which served as a guide not only to incorporate the scientific precepts considered valid but also to reaffirm the value of morals and preserve sexual differences. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851/751375150510 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50851/751375150577 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Carolina Carvalho, Kaori Kodama (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Carolina Carvalho, Kaori Kodama (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e133 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e133 Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e133 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532325736448 |