The flight of the blackbirds

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Sirlene
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lima da Silva, Alexandra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61258
Resumo: This paper analyzes the trajectories of Black students in the second half of the 19th century in Brazil. Where do Black students fit in the history of education? What footprints have they left? Which institutions did they attend? Where did they stand in regard to the main social issues of their day? Why is it important to make their trajectories visible? By examining what has been published on the subject, by cross-checking biographical information and notes published in the press at the time, and by combining microhistory and the social history of education, we aim to shed light on Black students’ engagement in the fight for emancipation and the expansion of civil rights in nineteenth-century Brazil.
id RBHE-1_1dee76cb9fbb1c741689518bc0e38bbc
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61258
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The flight of the blackbirdsEl vuelo de los mirlosO voo das graúnasblack studentsemancipationintellectualsblack diasporastudent fightestudiantes negrosemancipaciónintelectualesdiáspora negrapelea de estudiantesestudantes negras/osemancipaçãointelectuaisdiáspora negraluta estudantilThis paper analyzes the trajectories of Black students in the second half of the 19th century in Brazil. Where do Black students fit in the history of education? What footprints have they left? Which institutions did they attend? Where did they stand in regard to the main social issues of their day? Why is it important to make their trajectories visible? By examining what has been published on the subject, by cross-checking biographical information and notes published in the press at the time, and by combining microhistory and the social history of education, we aim to shed light on Black students’ engagement in the fight for emancipation and the expansion of civil rights in nineteenth-century Brazil.Este artículo analiza las trayectorias de los estudiantes negros en la segunda mitad del siglo XIX en Brasil. ¿Dónde encajan los estudiantes negros en la historia de la educación? ¿Qué huellas han dejado? ¿A qué instituciones asistieron? ¿Cuál era su posición con respecto a los principales problemas sociales de su época? ¿Por qué es importante hacer visibles sus trayectorias? Examinando lo que se ha publicado sobre el tema, cotejando información biográfica y notas publicadas en la prensa de la época, y combinando la microhistoria y la historia social de la educación, nuestro objetivo es arrojar luz sobre el compromiso de los estudiantes negros en la lucha. por la emancipación y la expansión de los derechos civiles en el Brasil del siglo XIX.Analisar os percursos de estudantes negros e negras na segunda metade do século XIX é o horizonte deste trabalho. Qual é o lugar dos estudantes negros na História da Educação? Que pegadas deixaram? Que instituições frequentaram? De que forma se posicionaram sobre os principais debates sociais de sua época? Por que é importante dar visibilidade às trajetórias desses sujeitos? A partir de conversas com a bibliografia e do cruzamento de fontes, tais como memórias e notas publicadas na imprensa, tendo como base a conjugação da História Social da Educação e a Micro-história, o artigo procura indicar o engajamento de estudantes negros e negras na luta pela emancipação e pela ampliação dos direitos de cidadania.RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6125810.4025/rbhe.v22.2022.e221Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e221Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e221Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2212238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61258/751375154522https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61258/751375154535Copyright (c) 2022 Sirlene Alves, Alexandra Lima da Silva (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, SirleneLima da Silva, Alexandra2022-10-13T16:41:20Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61258Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:20Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The flight of the blackbirds
El vuelo de los mirlos
O voo das graúnas
title The flight of the blackbirds
spellingShingle The flight of the blackbirds
Alves, Sirlene
black students
emancipation
intellectuals
black diaspora
student fight
estudiantes negros
emancipación
intelectuales
diáspora negra
pelea de estudiantes
estudantes negras/os
emancipação
intelectuais
diáspora negra
luta estudantil
title_short The flight of the blackbirds
title_full The flight of the blackbirds
title_fullStr The flight of the blackbirds
title_full_unstemmed The flight of the blackbirds
title_sort The flight of the blackbirds
author Alves, Sirlene
author_facet Alves, Sirlene
Lima da Silva, Alexandra
author_role author
author2 Lima da Silva, Alexandra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Sirlene
Lima da Silva, Alexandra
dc.subject.por.fl_str_mv black students
emancipation
intellectuals
black diaspora
student fight
estudiantes negros
emancipación
intelectuales
diáspora negra
pelea de estudiantes
estudantes negras/os
emancipação
intelectuais
diáspora negra
luta estudantil
topic black students
emancipation
intellectuals
black diaspora
student fight
estudiantes negros
emancipación
intelectuales
diáspora negra
pelea de estudiantes
estudantes negras/os
emancipação
intelectuais
diáspora negra
luta estudantil
description This paper analyzes the trajectories of Black students in the second half of the 19th century in Brazil. Where do Black students fit in the history of education? What footprints have they left? Which institutions did they attend? Where did they stand in regard to the main social issues of their day? Why is it important to make their trajectories visible? By examining what has been published on the subject, by cross-checking biographical information and notes published in the press at the time, and by combining microhistory and the social history of education, we aim to shed light on Black students’ engagement in the fight for emancipation and the expansion of civil rights in nineteenth-century Brazil.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61258
10.4025/rbhe.v22.2022.e221
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61258
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e221
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61258/751375154522
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61258/751375154535
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Sirlene Alves, Alexandra Lima da Silva (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Sirlene Alves, Alexandra Lima da Silva (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e221
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e221
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e221
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532790255616