The flight of the blackbirds
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61258 |
Resumo: | This paper analyzes the trajectories of Black students in the second half of the 19th century in Brazil. Where do Black students fit in the history of education? What footprints have they left? Which institutions did they attend? Where did they stand in regard to the main social issues of their day? Why is it important to make their trajectories visible? By examining what has been published on the subject, by cross-checking biographical information and notes published in the press at the time, and by combining microhistory and the social history of education, we aim to shed light on Black students’ engagement in the fight for emancipation and the expansion of civil rights in nineteenth-century Brazil. |
id |
RBHE-1_1dee76cb9fbb1c741689518bc0e38bbc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61258 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The flight of the blackbirdsEl vuelo de los mirlosO voo das graúnasblack studentsemancipationintellectualsblack diasporastudent fightestudiantes negrosemancipaciónintelectualesdiáspora negrapelea de estudiantesestudantes negras/osemancipaçãointelectuaisdiáspora negraluta estudantilThis paper analyzes the trajectories of Black students in the second half of the 19th century in Brazil. Where do Black students fit in the history of education? What footprints have they left? Which institutions did they attend? Where did they stand in regard to the main social issues of their day? Why is it important to make their trajectories visible? By examining what has been published on the subject, by cross-checking biographical information and notes published in the press at the time, and by combining microhistory and the social history of education, we aim to shed light on Black students’ engagement in the fight for emancipation and the expansion of civil rights in nineteenth-century Brazil.Este artículo analiza las trayectorias de los estudiantes negros en la segunda mitad del siglo XIX en Brasil. ¿Dónde encajan los estudiantes negros en la historia de la educación? ¿Qué huellas han dejado? ¿A qué instituciones asistieron? ¿Cuál era su posición con respecto a los principales problemas sociales de su época? ¿Por qué es importante hacer visibles sus trayectorias? Examinando lo que se ha publicado sobre el tema, cotejando información biográfica y notas publicadas en la prensa de la época, y combinando la microhistoria y la historia social de la educación, nuestro objetivo es arrojar luz sobre el compromiso de los estudiantes negros en la lucha. por la emancipación y la expansión de los derechos civiles en el Brasil del siglo XIX.Analisar os percursos de estudantes negros e negras na segunda metade do século XIX é o horizonte deste trabalho. Qual é o lugar dos estudantes negros na História da Educação? Que pegadas deixaram? Que instituições frequentaram? De que forma se posicionaram sobre os principais debates sociais de sua época? Por que é importante dar visibilidade às trajetórias desses sujeitos? A partir de conversas com a bibliografia e do cruzamento de fontes, tais como memórias e notas publicadas na imprensa, tendo como base a conjugação da História Social da Educação e a Micro-história, o artigo procura indicar o engajamento de estudantes negros e negras na luta pela emancipação e pela ampliação dos direitos de cidadania.RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6125810.4025/rbhe.v22.2022.e221Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e221Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e221Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2212238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61258/751375154522https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61258/751375154535Copyright (c) 2022 Sirlene Alves, Alexandra Lima da Silva (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, SirleneLima da Silva, Alexandra2022-10-13T16:41:20Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61258Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:20Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The flight of the blackbirds El vuelo de los mirlos O voo das graúnas |
title |
The flight of the blackbirds |
spellingShingle |
The flight of the blackbirds Alves, Sirlene black students emancipation intellectuals black diaspora student fight estudiantes negros emancipación intelectuales diáspora negra pelea de estudiantes estudantes negras/os emancipação intelectuais diáspora negra luta estudantil |
title_short |
The flight of the blackbirds |
title_full |
The flight of the blackbirds |
title_fullStr |
The flight of the blackbirds |
title_full_unstemmed |
The flight of the blackbirds |
title_sort |
The flight of the blackbirds |
author |
Alves, Sirlene |
author_facet |
Alves, Sirlene Lima da Silva, Alexandra |
author_role |
author |
author2 |
Lima da Silva, Alexandra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Sirlene Lima da Silva, Alexandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
black students emancipation intellectuals black diaspora student fight estudiantes negros emancipación intelectuales diáspora negra pelea de estudiantes estudantes negras/os emancipação intelectuais diáspora negra luta estudantil |
topic |
black students emancipation intellectuals black diaspora student fight estudiantes negros emancipación intelectuales diáspora negra pelea de estudiantes estudantes negras/os emancipação intelectuais diáspora negra luta estudantil |
description |
This paper analyzes the trajectories of Black students in the second half of the 19th century in Brazil. Where do Black students fit in the history of education? What footprints have they left? Which institutions did they attend? Where did they stand in regard to the main social issues of their day? Why is it important to make their trajectories visible? By examining what has been published on the subject, by cross-checking biographical information and notes published in the press at the time, and by combining microhistory and the social history of education, we aim to shed light on Black students’ engagement in the fight for emancipation and the expansion of civil rights in nineteenth-century Brazil. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61258 10.4025/rbhe.v22.2022.e221 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61258 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v22.2022.e221 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61258/751375154522 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61258/751375154535 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Sirlene Alves, Alexandra Lima da Silva (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Sirlene Alves, Alexandra Lima da Silva (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e221 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e221 Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e221 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532790255616 |